jjkoggan Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Det har jeg ikke oversikt over. Poenget mitt er at det er denne typen hjelp som burde styrkes, ikke hjelp spesielt rettet mot kvinner. Benekter du at det finnes særtyper kriminalitet mot kvinner og samfunn, som menn dominerer mer enn kvinner, minimiseres? Det er mer enn fattigdom som spiller en rolle her. Fattige menn har ikke de samme problemer som fattige kvinner pga ujevn maktfordeling og kulturelle forskjeller mellom kjønnene Menn trenger mindre hjelp fordi samfunnets verdier har alltid vært rettet mer mot menn enn kvinner. Dette forandrer seg og av og til får kvinner noe fordeler som bare menn hadde før Det er urettferdig kan man si, men for meg blir det nesten komisk hvordan noe menn reagere når de får bare em liten smak av noe kvinner har opplevet i århundre Lenke til kommentar
FlyingPenguin Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Det er urettferdig kan man si, men for meg blir det nesten komisk hvordan noe menn reagere når de får bare em liten smak av noe kvinner har opplevet i århundreSå da fortjener menn å få samme behandling som kvinner har fått? Selv om en part har opplevd undertrykkelse i mange år, så betyr ikke det at den andre parten også må oppleve det. Begge kjønn har sine fordeler i ulike felt, og bør velges etter kompetanse og ikke pga kjønn som er diskriminerende. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Det har jeg ikke oversikt over. Poenget mitt er at det er denne typen hjelp som burde styrkes, ikke hjelp spesielt rettet mot kvinner. Benekter du at det finnes særtyper kriminalitet mot kvinner og samfunn, som menn dominerer mer enn kvinner, minimiseres? At det finnes særtyper kriminalitet som først og fremst rammer kvinner? Absolutt. At det finnes typer kriminalitet menn er mer utsatt for enn kvinner, slik vi ser med vold? Absolutt. At kriminalitet som rammer kvinner ikke får oppmerksomhet faller på sin egen urimelighet. Da kan man bare se på all oppmerksomheten rundt vold mot kvinner. Det er mer enn fattigdom som spiller en rolle her. Fattige menn har ikke de samme problemer som fattige kvinner pga ujevn maktfordeling og kulturelle forskjeller mellom kjønnene Hvilke problemer? Fattige eller "misslykkede" menn er de som i størst grad faller utenfor i samfunnet i dag. Hvordan mener du disse høster fordeler av at det sitter flere menn i maktposisjoner? Menn trenger mindre hjelp fordi samfunnets verdier har alltid vært rettet mer mot menn enn kvinner. Dette forandrer seg og av og til får kvinner noe fordeler som bare menn hadde før Hva er det som er rettet mot menn og som gjør at kvinner trenger ekstra fordeler? Det er urettferdig kan man si, men for meg blir det nesten komisk hvordan noe menn reagere når de får bare em liten smak av noe kvinner har opplevet i århundre Hva kvinner har opplevd for gjennom hundrevis av år er lite relevant for hvordan vi skal innrette samfunnet for dagens kvinner og menn. At menn har hatt det nevneverdig bedre gjennom de samme århundrene stiller jeg meg forøvrig tvilende til. 1 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 kvinnen og muslimen Hadia Tajik kan diskriminere menn. at denne kvinnelige muslimen er det beste de har av politikere? Hvordan i huleste er religion relevant i denne sammenheng? 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Med andre ord er menn mer utsatt for vold. Hvem som utøver volden mot deg er slik jeg ser det sekundært. Det kom forøvrig frem for en stund siden at i nære relasjoner brukte kvinner oftere vold mot menn enn omvendt, men at konsekvensene av menns vold mot kvinner naturlig nok var større skader. Eg er ganske sikker på at eg såg ei undersøkelse som viste at kvinnevold mot menn oftare førte til alvorlig skade eller død. Grunnen var at medan menn slår med knytta neve så vil voldelige kvinner oftare gripe til gjenstander (vaser, kniver, gryter og liknande) Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Hva holder denne Hadia Tajik egentlig på med om dagen? Riktig nok har hun pepet noen måneder, men nå legger hun seg på et slikt lavt nivå vi sjeldent har sett i Norsk politikk. Bare les her hva hun har sagt: Det er en uheldig utvikling at hele justispolitikken til Fremskrittspartiet på Stortinget og i regjeringen, styres kun av menn. På alle politikkområder er det nyttig med en bredde av erfaringer. Det er noe av grunnen til at for eksempel vold i nære relasjoner er blitt et viktig justispolitisk spørsmål, og ikke lenger bare et spørsmål om 'husbråk'», sa Ap-toppen.http://www.dagbladet.no/2014/08/24/nyheter/politikk/innenriks/samfunn/regjeringen/34918073/ Her diskriminerer hun helt klart mannlige politikere. Akkurat som at menn ikke bryr seg om kvinners sikkerhet i samfunnet. Har AP virkelig havnet i en slik situasjon at denne kvinnelige muslimen er det beste de har av politikere? Er hun en av kvotene som må få plass, for og fremstå som de populister de liker og fremstå som i AP? Prøv igjen. Vold i nære relasjoner er forbausende likestilt mhp kjønn. At feminister dropper det faktum er en sak. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Med andre ord er menn mer utsatt for vold. Hvem som utøver volden mot deg er slik jeg ser det sekundært. Det kom forøvrig frem for en stund siden at i nære relasjoner brukte kvinner oftere vold mot menn enn omvendt, men at konsekvensene av menns vold mot kvinner naturlig nok var større skader. Eg er ganske sikker på at eg såg ei undersøkelse som viste at kvinnevold mot menn oftare førte til alvorlig skade eller død. Grunnen var at medan menn slår med knytta neve så vil voldelige kvinner oftare gripe til gjenstander (vaser, kniver, gryter og liknande) Hadde vært interessant lesing om du fant den igjen. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Det er urettferdig kan man si, men for meg blir det nesten komisk hvordan noe menn reagere når de får bare em liten smak av noe kvinner har opplevet i århundreSå da fortjener menn å få samme behandling som kvinner har fått? Selv om en part har opplevd undertrykkelse i mange år, så betyr ikke det at den andre parten også må oppleve det. Begge kjønn har sine fordeler i ulike felt, og bør velges etter kompetanse og ikke pga kjønn som er diskriminerende. Jeg sa ikke menn fortjener undertrykkelse, jeg sa det var litt komisk å se I fantasiverden ville alle bli valgt etter kompetanse, men i virkelighet har menn fordeler på flere felter og steder fordi de er menn. Det samme gjelder kvinner, men på fære felter og maktposisjoner. Det er ofte at menn som er imot tiltak som prøver å eliminere fordelene menn har ikke forstår at de har ufortjent fordeler allerede Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Jeg sa ikke menn fortjener undertrykkelse, jeg sa det var litt komisk å se I fantasiverden ville alle bli valgt etter kompetanse, men i virkelighet har menn fordeler på flere felter og steder fordi de er menn. Det samme gjelder kvinner, men på fære felter og maktposisjoner. Det er ofte at menn som er imot tiltak som prøver å eliminere fordelene menn har ikke forstår at de har ufortjent fordeler allerede Kan du nevne en fordel som menn har som ikke er tilgjenglig for kvinner? Samt gi ett eksempel på en person som har dratt nytte av denne fordelen? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 26. august 2014 Forfatter Del Skrevet 26. august 2014 Hva holder denne Hadia Tajik egentlig på med om dagen? Riktig nok har hun pepet noen måneder, men nå legger hun seg på et slikt lavt nivå vi sjeldent har sett i Norsk politikk. Bare les her hva hun har sagt: Det er en uheldig utvikling at hele justispolitikken til Fremskrittspartiet på Stortinget og i regjeringen, styres kun av menn. På alle politikkområder er det nyttig med en bredde av erfaringer. Det er noe av grunnen til at for eksempel vold i nære relasjoner er blitt et viktig justispolitisk spørsmål, og ikke lenger bare et spørsmål om 'husbråk'», sa Ap-toppen.http://www.dagbladet.no/2014/08/24/nyheter/politikk/innenriks/samfunn/regjeringen/34918073/ Her diskriminerer hun helt klart mannlige politikere. Akkurat som at menn ikke bryr seg om kvinners sikkerhet i samfunnet. Har AP virkelig havnet i en slik situasjon at denne kvinnelige muslimen er det beste de har av politikere? Er hun en av kvotene som må få plass, for og fremstå som de populister de liker og fremstå som i AP? Prøv igjen. Vold i nære relasjoner er forbausende likestilt mhp kjønn. At feminister dropper det faktum er en sak. Prøv igjen med hva du skal si. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 26. august 2014 Forfatter Del Skrevet 26. august 2014 kvinnen og muslimen Hadia Tajik kan diskriminere menn. at denne kvinnelige muslimen er det beste de har av politikere? Hvordan i huleste er religion relevant i denne sammenheng? Religion er ikke i seg selv av interesse. Men at dama som piper høyest og mest om dagen i rein dumskap er muslim, er interessant. Fordi hun diskriminerer. Resten burde du selv være i stand til og tenke selv. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Jeg sa ikke menn fortjener undertrykkelse, jeg sa det var litt komisk å se I fantasiverden ville alle bli valgt etter kompetanse, men i virkelighet har menn fordeler på flere felter og steder fordi de er menn. Det samme gjelder kvinner, men på fære felter og maktposisjoner. Det er ofte at menn som er imot tiltak som prøver å eliminere fordelene menn har ikke forstår at de har ufortjent fordeler allerede Kan du nevne en fordel som menn har som ikke er tilgjenglig for kvinner? Samt gi ett eksempel på en person som har dratt nytte av denne fordelen? Mannlige fordeler i akademia- Persistent sexism in universities, particularly at professor level A 'glass ceiling' affects women academics from taking senior roles Welfare provision, which focuses on mother as carer, has the unintended consequences of limiting women's development opportunities Career progress for women of childbearing age is impacted by negative perceptions within academia Women academics with children are often burdened with the 'lion's share' of domestic duties, forcing them to sacrifice their career development compared to male counterparts "The findings suggest inequality regimes in Scandinavian universities conspire to limit women's aspirations or ensure that women pay a higher price for success than men do," says Professor Healy, from the School of Business and Management. "This study reveals that some Scandinavian countries may have more of a 'glass ceiling' for women in academia than many of their European counterparts, with men continuing to dominate senior roles." http://www.eurograduate.com/article.asp?id=4141&pid=2 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Jeg ser riktignok heller ikke noe stort problem i at det bare er menn i et departement, men det betyr ikke at det ikke er legitimt å mene det. Å da trekke inn privatlivet hennes viser bare at man har sluttet å gå etter ballen. Slik persondebatt er en ufin måte å tape en diskusjon på. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Jeg tror det er irrelevant hvilket kjønn som det er mest av i justisdepartementet. Jeg er forøvrig i mot all statlig kunstig kvotering av menn og kvinner. Vil vise til Learn Libery som for litt siden la ut denne på YT: Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Jeg sa ikke menn fortjener undertrykkelse, jeg sa det var litt komisk å se I fantasiverden ville alle bli valgt etter kompetanse, men i virkelighet har menn fordeler på flere felter og steder fordi de er menn. Det samme gjelder kvinner, men på fære felter og maktposisjoner. Det er ofte at menn som er imot tiltak som prøver å eliminere fordelene menn har ikke forstår at de har ufortjent fordeler allerede Kan du nevne en fordel som menn har som ikke er tilgjenglig for kvinner? Samt gi ett eksempel på en person som har dratt nytte av denne fordelen? Mannlige fordeler i akademia- Persistent sexism in universities, particularly at professor level A 'glass ceiling' affects women academics from taking senior roles Welfare provision, which focuses on mother as carer, has the unintended consequences of limiting women's development opportunities Career progress for women of childbearing age is impacted by negative perceptions within academia Women academics with children are often burdened with the 'lion's share' of domestic duties, forcing them to sacrifice their career development compared to male counterparts "The findings suggest inequality regimes in Scandinavian universities conspire to limit women's aspirations or ensure that women pay a higher price for success than men do," says Professor Healy, from the School of Business and Management. "This study reveals that some Scandinavian countries may have more of a 'glass ceiling' for women in academia than many of their European counterparts, with men continuing to dominate senior roles." http://www.eurograduate.com/article.asp?id=4141&pid=2 Veldig vanskelig å forholde seg til funnene når rapporten i seg selv ser ut til å være bak en betalingsvegg. Utifra det lille artikkelen din faktisk forteller får jeg inntrykk av at det først og fremst er snakk om en spørreundersøkelse blant kvinnelige akademikere, hvoretter enkelte forklaringsmodeller er vektlagt, da i hovedsak diskriminering, mens andre ikke er nevnt. Faktisk er majoriteten av det som uteksamineres fra norges største universitet, UIO, kvinner. Likefullt brukes "likestillingsmidler" på å få inn flere jenter, og jenter får en kjønnspoeng i en rekke fag for at vi skal få inn enda flere jenter. http://universitas.no/nyhet/59278/slar-likestillingsalarm/hl:+flest+jenter Kun 35 prosent av alle uteksaminerte studenter ved Universitetet i Oslo er menn Ved MatNat var det både i 2010 og 2013 57 prosent uteksaminerte menn. http://universitas.no/nyhet/59281/bruker-mest-penger-pa-kvinner I perioden 2010 til 2013 fikk Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MatNat) i overkant av fem millioner kroner i likestillingsmidler fra UiO. Likestillingsarbeidet på MatNat har konsentrert seg om å rekruttere flere kvinner. Til sammenligning fikk Det medisinske fakultet (MED), Det juridiske fakultet (JUS) og Det odontologiske fakultet (OD) i underkant av 2,5 millioner kroner til sammen. Også ved disse fakultetene har likestillingsmidlene primært gått til kvinner. I 2013 utgjorde mannlige uteksaminerte ved Det medisinske fakultet (MED) rekordlave 24 prosent. Ved Det juridiske fakultetet (JUS) utgjorde de uteksaminerte mennene 27 prosent. Færrest uteksaminerte menn var det på Det odontologisk fakultet (OD). Til tross for en økning på fem prosent siden 2010, var det kun 20 prosent menn som ble uteksaminert fra OD i 2013. Med dette i bakhodet blir det noe absurd å snakke om det diskriminerende akademia, i allefall mot kvinner. At diskriminering helt sikkert forekommer kan det ikke være særlig tvil om, men at det er en selvsagt forklaringsmodell mener jeg blir urimelig. Forskjellige interesser og det faktum at menn ofte rett og slett er mer villige til å gå langt og flinkere til promotere seg selv spiller garantert også inn. http://kifinfo.no/c42711/seksjon.html?tid=42728 Vitenskapelige stillinger - professorerI 2012 var kvinneandelen 24 prosent blant professorene (21 prosent i 2010). Høyest kvinneandel blant professorene i 2012 hadde medisin og helsefag med 32 prosent (28 prosent i 2010). Humaniora lå like etter med 31 prosent kvinnelige professorer (28 prosent i 2010). I 2012 hadde teknologifagene lavest kvinneandel med 11 prosent (10 prosent i 2010). Doktorgrader i 2012 per fagområde og kjønnHumaniora: 68 kvinner og 61 menn tok doktorgrad (41 kvinner og 62 menn i 2011). Samfunnsvitenskap: 161 kvinner og 126 menn tok doktorgrad (135 kvinner og 125 menn i 2011). Matematikk/naturvitenskap: 138 kvinner og 192 menn tok doktorgrad (129 kvinner og 211 menn i 2011). Teknologi: 37 kvinner og 145 menn tok doktorgrad (44 kvinner og 131 menn i 2011). Medisin og helsefag: 290 kvinner og 181 menn tok doktorgrad (231 kvinner og 165 menn i 2011). Landbruksfag/veterinærmedisin: 28 kvinner og 34 menn tok doktorgrad (30 kvinner og 25 menn i 2011). Ser man disse tallene i sammenheng har vi enda en forklaringsmodell. Kvinner velger først og fremst retninger innen humaniora, samfunnsvitenskapen, medisin og veterinærfag. De naturvitenskapelige og tekniske fagene domineres i hovedsak av menn. Alt tyder på at dette først og fremst har med interesse å gjøre, og er således en del av "Likestillingsparadokset", der kvinner som blir mer "frigjorte" velger mer tradisjonelt, kanskje rett og slett fordi det er det de har lyst til selv. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2008/nou-2008-18/6/2/1.html?id=531991 Resultatet blir da selvsagt at mens det er en jevnere konkurranse om professorstillingene innen de fagene kvinner i større grad velger, er det veldig liten konkurranse fra kvinner om tilsvarende stillinger innen tekniske fag. Dette i seg selv vil føre til en stor skjevhet, ikke fordi noen blir diskriminert, men fordi få kvinner ønsker å fordype seg innen enkelte fagfelt. At det forekommer diskriminering på universiteter, og andre steder, er det ingen tvil om. Som det fremkommer av artikkelen i universitas har vi allerede i dag organisert diskriminering av gutter, og det forekommer garantert også diskriminering av kvinner. Å påstå at dette er ett felt der kvinner stiller svakere blir for meg helt urimelig all den tid vi har såpass mange mekanismer for å løfte kvinner frem, på bekostning av menn. Da tror jeg først og fremst kvinners egne valg og adferd er den viktigste grunnen i akademia i dag. 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Jeg sa ikke menn fortjener undertrykkelse, jeg sa det var litt komisk å se I fantasiverden ville alle bli valgt etter kompetanse, men i virkelighet har menn fordeler på flere felter og steder fordi de er menn. Det samme gjelder kvinner, men på fære felter og maktposisjoner. Det er ofte at menn som er imot tiltak som prøver å eliminere fordelene menn har ikke forstår at de har ufortjent fordeler allerede Kan du nevne en fordel som menn har som ikke er tilgjenglig for kvinner? Samt gi ett eksempel på en person som har dratt nytte av denne fordelen? Mannlige fordeler i akademia- Persistent sexism in universities, particularly at professor level A 'glass ceiling' affects women academics from taking senior roles Welfare provision, which focuses on mother as carer, has the unintended consequences of limiting women's development opportunities Career progress for women of childbearing age is impacted by negative perceptions within academia Women academics with children are often burdened with the 'lion's share' of domestic duties, forcing them to sacrifice their career development compared to male counterparts "The findings suggest inequality regimes in Scandinavian universities conspire to limit women's aspirations or ensure that women pay a higher price for success than men do," says Professor Healy, from the School of Business and Management. "This study reveals that some Scandinavian countries may have more of a 'glass ceiling' for women in academia than many of their European counterparts, with men continuing to dominate senior roles." http://www.eurograduate.com/article.asp?id=4141&pid=2 Hva med å komme med noe fakta istedenfor imaginære "glasstak" og høytsvevende uopstøttede konspirasjonsteorier? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Vi vet da alle at en av de største hindrene for likestilling er ett godt velferdssystem Selv et system som diskriminerer til fordel for kvinner må man da forstå at diskriminerer kvinner på en negativ måte. Det er utrolig hva man kan komme fram til ved hjelp av litt feminist logikk. Det er ikke i disse dager noen fordeler menn får som ikke er tilgjengelig også for kvinner, så når man ser ett panel med bare menn kan man trykt anta at det er fordi det bare var menn som var kvalifisert og interessert. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 26. august 2014 Forfatter Del Skrevet 26. august 2014 Det er ikke i disse dager noen fordeler menn får som ikke er tilgjengelig også for kvinner, så når man ser ett panel med bare menn kan man trykt anta at det er fordi det bare var menn som var kvalifisert og interessert. Nå må du huske på at venstresiden bryr seg lite om kvalifikasjoner. Det ser vi jo eksempel på i denne tråden, der et kvinne menneske fra AP har hovedrollen. Se også til SV, først et hest kvinnemenneske som leder, nå en guttunge med skjeggstubber som på ingen måte er kvalifisert til en slik jobb. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Det er ikke i disse dager noen fordeler menn får som ikke er tilgjengelig også for kvinner, så når man ser ett panel med bare menn kan man trykt anta at det er fordi det bare var menn som var kvalifisert og interessert. Når du bare bytter navn fra han til hun i søknader så velges menn ovenfor kvinner i akademia. Kvalifikasjoner og interesse er ikke alt som betyr noe. Kjønnsdiskriminering spiller en rolle In a randomized double-blind study (n = 127), science faculty from research-intensive universities rated the application materials of a studentwho was randomly assigned either a male or female namefor a laboratory manager position. Faculty participants rated the male applicant as significantly more competent and hireable than the (identical) female applicant. These participants also selected a higher starting salary and offered more career mentoring to the male applicant. http://m.pnas.org/content/early/2012/09/14/1211286109 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå