Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter som leietaker ved oppussing av bad

glx-rider

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvilke rettigheter har man som leietaker dersom man bor i en lelighet med feil på bad som vil ta tid å rette opp?

Har jeg rett til å kreve noe i forhold til muligheter til bruk av toalett og dusj mens oppussingsarbeidet foregår?

Vil gjerne vite om dette før jeg melder ifra om feil på badet jeg bor slik at jeg vet om jeg har noe jeg kan si på min side eller om jeg må belage meg på å finne en egen toalettløsning i ukene arbeidet pågår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av husleieloven § 5-3 at utleier i leietiden skal holde husrommet i den stand leietakeren har krav på etter husleieloven kapittel 2 og husleieavtalen. Hvis husrommet mangler fungerende toalett- og badefasiliteter vil dette være en mangel ved husrommet.

Dine rettigheter følger av husleieloven § 5-7. Du kan kreve at utleieren retter mangelen, kreve avslag i leie, heve leieavtalen, kreve erstatning, eller holde tilbake leie. Loven pålegger imidlertid ikke utleier å skaffe deg nye toalettfasiliteter (men dersom vedkommende gjør det vil det kunne beskjære rettighetene dine).

• Liker 1
Lenke til kommentar

På den annen side: Husleielovens § 9-5 som regulerer utleiers adgang til å si opp en leieavtale nevner i punkt b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes.

Dersom badet trenger å rives til bunnen og bygges opp igjen og det betyr at du blir uten do og dusj i månedsvis, vil sannsynligvis det ryddigste være å si deg opp og vente med oppussingen til du er flyttet.

[edit: rettet paragrafnumret som var blitt helt feil...]

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...