m123n Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 (endret) Eg er anmeldt i forbindelse med å ha befølt ei 17årgamal jente, men har ikkje vore inne til avhør endå. Eg lurer på om eg har rett til å få finansiert advokatutgiftene alt no, eller om eg må vente lenger før eg har rett på det? Eg har hørt at eg har rett på det så lenge det foreligger ein anmeldelse, men han var ikkje heilt sikker. Eg lurer også på om, sett at eg har fleire timar med advokatar, og denne jenta av ein eller annan grunn finner ut at ho vil trekke tilbake anmeldelsen, risikerer eg då å stå med advokatutgifter til opp over øra? Eller får eg det også finansiert mtp at eg tross alt var anmeldt?Senarioet er, i veldig korte trekk, at eg og ei jente hadde flørta i fleire timar, der eg hadde befølt henne og prata og det har virka som at dette har vore heilt greit. Seinare på kvelden, når me legger oss til å sove, og ho har sagt ja til eg kan sove med henne på madrassen hennar, fortsetter eg å beføle henne, og ho tar hånda mi forsiktig/vennleg bort to gonger, og den tredje gongen eg prøver meg, reiser ho seg bestemt og går.Og så får eg høre at eg er anmeldt.Kva er vanleg praksis når det gjeld straff i ei slik sak? Endret 23. august 2014 av m123n Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Du har alltid krav på forsvarer. Du har imidlertid ikke alltid krav på en offentlig forsvarer (det vil si offentlig betalt). De fleste vil først få krav på offentlig forsvarer når de er pågrepet, og det vil ta mer enn 24 timer før du blir løslatt. Ut over dette kan du be retten om å oppnevne forsvarer for deg på statens regning hvis du har særskilt behov for det eller særlige grunner taler for det. Forutsatt at situasjonen er slik du beskrev den kommer det an på hvordan du definerer "beføling". Kortvarig tafsing på primære kjønnskarakteristika og generelt tafsing på sekundære kjønnskarakteristika i seksuell hensikt vil rammes av straffeloven § 200 om seksuell handling uten samtykke, der strafferammen er fengsel inntil 1 år. Det har ikke vært mange saker om straffeloven § 200 i Høyesterett. I en sak som var forholdsvis alvorlig ble straffen satt til ubetinget fengsel i 120 dager, men der hadde forholdet også klart preg av utnyttelse av tillitsforholdet advokat-klient. I en annen sak, en bussjåfør som kledde av en sovende passasjer etter å ha parkert bussen på et folketomt sted, ble straffen også 120 dager. I en tredje sak - riktignok en del eldre - ble resultatet bot på 6000 kr for en taxisjåfør for å tungekysse noen som ikke hadde samtykket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå