Gå til innhold

Hvordan koble opp nas når jeg ikke har egen router?

Anbefalte innlegg

Dette blir litt vanskelig å forklare, men jeg setter pris på all hjelp!

Jeg har ingen router i leiligheten, den står i en annen del av huset, så jeg har ingen mulighet til å koble ting på den.

Problem nummer to, det er kun wlan ned til leiligheten min.

Er det mulig for meg å kjøpe en router som kan ta i mot wlan, og sette opp et nytt nett hvor den henter Internett ut fra det andre nettet?

Er dette mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NAS - Network Attatched Storage fungerer dårlig uten nettverk...

NAS over wireless er også bare tull, det du bør gjøre før du skaffer deg NAS, er og ordne skikkelig nettverk.

Antar problemet ditt er at du leier hos noen, som bare gir deg wifi - start med å forhøre om mulighetene til enten strekke kabel til deg, eller ved bruk av powerline, og sett en switch i din leilighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har allerede kjøpt en nas, asustor 202te.

Hva slags router må jeg kjøpe for å få til noe sånt?

Ja, jeg vet det. Skal kjøre kablet her, men jeg må bare få hentet internettet fra det trådløse, og legge det inn i et eget nettverk.

Skal flytte snart, så det blir ikke kablet noe igjennom huset.

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Så jeg må f.eks bruke dd-wrt?

Kan jeg f.eks bruke en repeater til å ta i mot det trådløse nettet, og koble den i min egen router?

WLAN -> Repeater-> Repeater LAN -> Router WAN.

Da får jeg koblet NAS opp mot routeren og inn på nettet, så får jeg kjørt kablet mellom den og HTPC, og trådløst til nettbrett og mobiler. Tenker å kjøre Plex.

Lenke til kommentar

DD-WRT vil la deg bruke en gammel Linksys WRT54GL som funker perfekt til bro fra G nettverk og du kan ofte få disse for en slikk og ingenting da færreste vet om dens "skjulte" egenskaper :D

Ellers får du repeatere du kan koble på, ofte har disse bare en port, men alt du trenger er en billig og "dum" switch, ellers risikerer du å få dobbel NAT noe som kan gjøre gaming online til ett helvete.

Eksempel på billig og "dum" switch: https://www.komplett.no/netgear-5-x-gigabit-av-switch/777031

Lenke til kommentar

En del NAS-er støtter usb-wlan-dongle. Men som det ellers sies, wlan gir her nødvendigvis ikke så god hastighet.

En løsning kan jo være at du kobler den til via en wlan-bridge. Du vil da også kunne koble deg med kabel til denne bridgen for rask aksess til NAS-en hvis du noen ganger trenger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...