krikkert Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Brigaderer sorterer ikke som en del av det som kalles generalitetet. Dette skyldes at brigader er en videreføring av det som tidligere het oberst I, og dermed en feltoffisersgrad. Graden ble opprettet fordi vi i Norge ikke hadde en grad på nivå OF-6, og i forbindelse med opprettelsen ble det besluttet at man ikke hadde behov for å utvide generalitetet ytterligere. Graden brigadegeneral er en del av generalitetet, men denne bruker vi ikke i Norge. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Det er mulig at du har rett, dog ser det ut til at Forsvaret til dels er uenig med deg. Sakset fra Uniformsreglement for Hæren. Gradsbetegnelse Gradmerker General 4 stjerner, generalitet på tresse, generalitet Generalløytnant 3 stjerner, generalitet på tresse, generalitet Generalmajor 2 stjerner, generalitet på tresse, generalitet Brigader 1 stjerne, generalitet på tresse, generalitet Oberst 3 stjerner, offiser + tresse, stabsoffiser Oberstløytnant 2 stjerner, offiser + tresse, stabsoffiser Major 1 stjerne, offiser + tresse, stabsoffiser Kaptein/Rittmester 3 stjerner Løytnant 2 stjerner Fenrik 1 stjerne Sersjant 3 vinkler Korporal 2 vinkler Endret 9. september 2014 av Whist1er Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Har korporaler fått mer myndighet de siste årene? Når jeg avtjente min førstegangstjeneste i 2006 kunne menige få denne graden, da det ikke eksisterte noe som het visekorporal den gang. Nå leser jeg at soldater som avtjener ordinær førstegangstjeneste bare kan bli visekorporal. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Det er mulig at du har rett, dog ser det ut til at Forsvaret til dels er uenig med deg. Sakset fra Uniformsreglement for Hæren. Hvis du mener Forsvaret er uenig må du gjerne linke til hvor Forsvaret sier det. Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Det er mulig at du har rett, dog ser det ut til at Forsvaret til dels er uenig med deg. Sakset fra Uniformsreglement for Hæren. Gradsbetegnelse Gradmerker General 4 stjerner, generalitet på tresse, generalitet Generalløytnant 3 stjerner, generalitet på tresse, generalitet Generalmajor 2 stjerner, generalitet på tresse, generalitet Brigader 1 stjerne, generalitet på tresse, generalitet Oberst 3 stjerner, offiser + tresse, stabsoffiser Oberstløytnant 2 stjerner, offiser + tresse, stabsoffiser Major 1 stjerne, offiser + tresse, stabsoffiser Kaptein/Rittmester 3 stjerner Løytnant 2 stjerner Fenrik 1 stjerne Sersjant 3 vinkler Korporal 2 vinkler Linken du henviser til ble sist oppdatert i 2004, og dette reglementet gjelder ikke lengre. Endret 11. september 2014 av HelloGoodbye Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Har korporaler fått mer myndighet de siste årene? Når jeg avtjente min førstegangstjeneste i 2006 kunne menige få denne graden, da det ikke eksisterte noe som het visekorporal den gang. Nå leser jeg at soldater som avtjener ordinær førstegangstjeneste bare kan bli visekorporal. De som tidligere ble korporaler i førstegangstjenesten, blir nå visekorporal i stedet for. Patruljeførere på GSV f.eks. Utenom MP-soldater som fortsatt blir korporaler. De eneste korporalene jeg har sett i Hæren nå i det siste (utenom MP) har vært grenaderer. I tillegg til visekorporal og korporal har man også visekorporal 1. klasse (tror dette er forbeholdt grenaderer). I NATO-systemet rangeres det slik: OR 1 - Menig vernepliktig OR 2 - Visekorporal OR 3 - Visekorporal 1. klasse OR 4 - Korporal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå