MMAfighter Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Hva er forskjellen på en offiser og en befal? Jeg vet at en offiser har en høyere grad men jeg tenkte på oppgavene deres i operativ tjeneste. Det er i hæren jeg tenker på. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Befal er bare en fellesbetegnelse for offiserer og underoffiserer. 1 Lenke til kommentar
MMAfighter Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 Befal er bare en fellesbetegnelse for offiserer og underoffiserer. Lenke til kommentar
MMAfighter Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 Hva er da forskjellen på en under offiser og en offiser i operativ tjeneste? Jobber begge som troppsjefer? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 (endret) Hva er da forskjellen på en under offiser og en offiser i operativ tjeneste? Jobber begge som troppsjefer? Vel, i Norge finnes ikke "underoffiserer" lenger ser jeg, så det er jo ikke noen forskjell sånn sett. Arbeidsoppgavene og hvilken rang en har varierer jo sterkt etter hvor du er og hva som trengs. Endret 23. august 2014 av Sampson Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 UB-korper aka rekruttinstruktører i Sjø/Luft, og sersjanter er underoffiserer. Sersjanter starter som regel pliktåret som lagfører eller noe adm-dilldall. Typisk er at NK-tropp eller høyere er offiser, altså fenrik og oppover. Lenke til kommentar
MMAfighter Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 Så en offiser kan jobbe som troppsjef/lagleder Til fylt 35 år altså? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Begrepet "befal" er definert i forsvarspersonelloven § 3: Med befal menes yrkesbefal, avdelingsbefal og kontraktsbefal.Med yrkesbefal menes befal som er fast tilsatt i Forsvaret.Med avdelingsbefal menes befal som er gitt tilsetting i Forsvaret frem til fylte 35 år.Med kontraktsbefal menes midlertidig tilsatt befal i Forsvaret som ikke er avdelingsbefal. I den norske forsvarsorganisasjonen skiller man formelt sett ikke mellom offiserer og underoffiserer (tilsv. "commissioned officers" og "non-commissioned officers" i engelsk terminologi), begge deler er "befal" (fra tysk, den som kan gi ordre). Uformelt sett går linjene der de ville ha gått i andre land, det vil si mellom sersjant og fenrik. Sjanten har vinkler, fenriken har stjerner. I en del direktiver følger man også skiller som i andre land, mellom generaler (GEN-GENLT-GENMAJ, med tresser), stabsoffiserer (BRIG-OB-OBLT-MAJ, med "slitekanter"), og kompanioffiserer (KAPT-LT-FEN). 2 Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Verdt å bemerke seg når man snakker om COs og NCOs i internasjonal sammenheng er at en sergeant i USA kan ha vel så høy anseelse som en norsk løytnant, pga et helt annet militært skolesystem og oppbygning av grader og ansvarsområde. Mest tydelig er dette kanskje i den franske fremedlegionen. På milforum er det en tråd fra en som tjenestegjorde i fremmedlegionen som forklarer dette bra. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Hva er da forskjellen på en under offiser og en offiser i operativ tjeneste? Jobber begge som troppsjefer? Fenrik er laveste graden som offiser, og fungerer ofte som nestkommanderende troppsjef. Løytnant er graden over, og fungerer ofte som troppssjef. Sersjant er under fenrik, men fungerer som befal. 1 Lenke til kommentar
Ilcapo93 Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Offiserer går under betegnelsen befal, men i en soldats øyne er UB-korp, sersjant og fenrik ansett som befal og Løytnant og oppover er offiserer. Liten rettelse på det Th0mas nevnte ovenfor, Løytnant er minste offisersgrad i Norge, fenrik ble fjernet fra listen da underoffiserkorpset ble lagt ned (rundt 1930-åra?). Likevel er det mange som behandler og anser Fenriker som underoffiserer ettersom de nå til dags får stjerna på brystet grunnet stort ansvar eller har gjort en svært god innsats i tjeneste. Forsvaret jobber nå med å innføre et spesialistkorps, slik at befal kan rykke opp i stillinger over åra og ikke sitte fast som lagfører for et infanterilag i 5år på rad. I tillegg vil grenaderer med denne ordningen kunne jobbe frem til fylte 35år i motsetning for max 9 tjenesteår slik det er nå. Mener også at grenaderer får en egen rangordning, men kan ikke si det med 100% sikkerhet. Liten rangliste for Hæren for de som er interessert Rekrutt Menig (kav - Dragon) Visekorporal Grenader Korporal UB-korporal Sersjant Fenrik Løytnant Kaptein (kav - Rittmester) Major Oberstløytnant Oberst Brigader Generalmajor Generalløytnant?? <-- noen får rette meg hvis det er feil General Visekorporaler og Grenaderer er teknisk sett av samme grad, men grenaderer er ansett høyere av de fleste grunnet ansiennitet. UB-korporal og Korporaler er av samme grad, forskjellen ligger for det meste i lønn og arbeid ettersom UB-korporaler avtjener et halvt pliktår før de blir beskikket til Sersjant. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 (endret) Offiserer går under betegnelsen befal, men i en soldats øyne er UB-korp, sersjant og fenrik ansett som befal og Løytnant og oppover er offiserer. Liten rettelse på det Th0mas nevnte ovenfor, Løytnant er minste offisersgrad i Norge, fenrik ble fjernet fra listen da underoffiserkorpset ble lagt ned (rundt 1930-åra?). Likevel er det mange som behandler og anser Fenriker som underoffiserer ettersom de nå til dags får stjerna på brystet grunnet stort ansvar eller har gjort en svært god innsats i tjeneste. Forsvaret jobber nå med å innføre et spesialistkorps, slik at befal kan rykke opp i stillinger over åra og ikke sitte fast som lagfører for et infanterilag i 5år på rad. I tillegg vil grenaderer med denne ordningen kunne jobbe frem til fylte 35år i motsetning for max 9 tjenesteår slik det er nå. Mener også at grenaderer får en egen rangordning, men kan ikke si det med 100% sikkerhet. Liten rangliste for Hæren for de som er interessert Rekrutt Menig (kav - Dragon) Visekorporal Grenader Korporal UB-korporal Sersjant Fenrik Løytnant Kaptein (kav - Rittmester) Major Oberstløytnant Oberst Brigader Generalmajor Generalløytnant?? <-- noen får rette meg hvis det er feil General Visekorporaler og Grenaderer er teknisk sett av samme grad, men grenaderer er ansett høyere av de fleste grunnet ansiennitet. UB-korporal og Korporaler er av samme grad, forskjellen ligger for det meste i lønn og arbeid ettersom UB-korporaler avtjener et halvt pliktår før de blir beskikket til Sersjant. Fremdeles feil. Den laveste offisersgraden starter på Fenrik. Før 1930 het det sekondløytnant, som da var laveste offisersgrad. Endret 3. september 2014 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Og grenaderer kan være korporal Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Og grenaderer kan være korporal En grenader kan både være visekorporal og korporal. Nå får de vinkler under grenader-symbolet. Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Og grenaderer kan være korporal En grenader kan både være visekorporal og korporal. Nå får de vinkler under grenader-symbolet. Ja, det var som et svar på "Visekorporaler og Grenaderer er teknisk sett av samme grad, men grenaderer er ansett høyere av de fleste grunnet ansiennitet." Lenke til kommentar
Ilcapo93 Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Fremdeles feil. Den laveste offisersgraden starter på Fenrik. Før 1930 het det sekondløytnant, som da var laveste offisersgrad. Legger meg paddeflat og bøyer meg i støvet, ser ut til at jeg kanskje burde begynne å behandle fenriker med litt mer respekt Og grenaderer kan være korporal En grenader kan både være visekorporal og korporal. Nå får de vinkler under grenader-symbolet. Ja, det var som et svar på "Visekorporaler og Grenaderer er teknisk sett av samme grad, men grenaderer er ansett høyere av de fleste grunnet ansiennitet." Korporaler er i bunn og grunn en grenader med to vinkler, dere får rette meg hvis jeg tar feil men mener å huske at det ikke finnes faste korporaler i hæren, graden er kun midlertidig? Vet det er vanlig at man blir korp. i enkelte stillinger men man får ikke beholde graden hvis man går over til noe annet... Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 (endret) Faste korplraler i HV etter endt lagførerkurs ihvertfall. Endret 5. september 2014 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Fremdeles feil. Den laveste offisersgraden starter på Fenrik. Før 1930 het det sekondløytnant, som da var laveste offisersgrad. Legger meg paddeflat og bøyer meg i støvet, ser ut til at jeg kanskje burde begynne å behandle fenriker med litt mer respekt Og grenaderer kan være korporal En grenader kan både være visekorporal og korporal. Nå får de vinkler under grenader-symbolet. Ja, det var som et svar på "Visekorporaler og Grenaderer er teknisk sett av samme grad, men grenaderer er ansett høyere av de fleste grunnet ansiennitet." Korporaler er i bunn og grunn en grenader med to vinkler, dere får rette meg hvis jeg tar feil men mener å huske at det ikke finnes faste korporaler i hæren, graden er kun midlertidig? Vet det er vanlig at man blir korp. i enkelte stillinger men man får ikke beholde graden hvis man går over til noe annet... Det er svært mange som ikke vet at Fenrik går under offiser. Jeg vet ikke hvor alle får dette fra, men offiser starter ihvertfall på stjerna. Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Her var det mye rart. Grenader(matros i sjø.) er ikke en grad, men en betegnelse på en vervet soldat. Av grad kan en grenader være menig, visekorporal eller korporal. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Om man ser til NATO og standardisering vil man finne ut at fenriker og løytnanter i den sammeheng har "samme" grad. Begge havner i kategorien OF-1. Til smørbrødlisten for øvrig fra Ilcapo93 så er ikke rekrutt en grad. Menig er en grad. Rekrutt er en tjenestestilling, på samme måte som grenader er en ansettelsesform (og ingen grad). Grenaderer kan være menige, visekroporaler eller korporaler. Til listen fra Krikkert kan det nevnes at brigaderer sorterer under generaler. En stjerne på gull bunn i Norge. Utlendinger for øvrig refererer ofte til brigaderer som "one-star-general". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå