LudoErgoSum Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Hei, Jeg har akkurat fullført byggingen av min første PC Derfor kan jeg ha gjort feil (med andre ord, ingen løsningsforslag er på noen måte for dumme). Problemet er at grafikkkortet ikke vil funke når jeg setter det i PCI slot1. Komponentene jeg har brukt er fra "Black Refinery" med to endringer: Kabinett: Fractal Design Define R4 Hovedkort: Asus Z97-Pro Wi-Fi AC Prosessor: Intel Core i5 4690K Skjermkort: Asus Radeon R9 290 DirectCU II Minne: Kingston HyperX 2400MHz CL11 8GB Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO Strømforsyning: EVGA SuperNOVA 750 G2 Optisk drev: Asus DRW-24F1ST Win 8.1 Satte sammen alt og maskinen startet på første slag. Brukte on board grafikk for settup av windows og drivere etc. Men skjønte etter hvert at skjermkortdriveren ikke ble innstallert. Prøvde å flytte dvi kablen til Grafikkkortet og så restarte maskinen -ingen effekt. Googla litt og fant ut at man kan be BIOS bruke PCI som "første forsøk på grafikk" men fant ikke ut hvor i BIOSEN dette var. Prøvde å ta ut og inn kortet av PCI-1. -ingen effekt. Prøvde nå akkurat å flytte det til PCI-2, og da fungerte det men en gang, driver er nå installert og alt ser ut til å virke. Spørsmålene er flere: Hva kan være galt? Er det dumt for airflow varme etc, at GPU står i PCI-2? (med andre ord, skal jeg bare ikke bry meg, nå som det funker?) Hvis jeg må reklamere, er det f.eks "dumt" for prosessoren å skulle tas ut og inn av hovedkortet? Skal jeg forsøke å flytte det tilbake nå som driveren er installert (eller har det ingenting å si?) Andre ting jeg burde spørre om? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 (endret) Du velger mellom CPU og PCIe som primær bildekilde på System Agent Configuration --> Graphics Configuration --> Primary Display Usikker hvorfor din øverste PCIe 3.0 x16 slot ikke sammarbeider. Den midtre x16 slot'en er også PCIe 2.0/3.0 så hvis kortet fungerer der, og det ikke er noe problem for deg å ha den der er jo alt greit. Ville vel uansett forsøkt å få den øvre til å fungere, slik at du har støtte for SLI CFX i fremtiden Hvis du er sikker på at du fikk kortet skikkelig inn i øvre slot, så kan det jo tenkes at det sporet ikke fungerer på HK'et. DOA? Endret 23. august 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 (endret) Pci-ex slottene har båndbredde/lanes arrangering som følger: PCIe slots are arranged in a typical fashion, with an x1 at the top followed by x16, x1, x1, x8, x1 and an x4. When a device is placed in the x8 slot, the x16 will reduce down to x8 to compensate. Altså: X1 X16/x16 pci 3.0 <= * X1 X1 X16/X8 pci 3.0 <= Den du bruker nå gir max x8 bandwith. X1 X16/X4 pci 2.0 * Så jeg vil nok anstrenge meg å få brukt denne med single gfx kort. Det er noe deling av båndbredde/lanes ute å går. Har ikke studert detaljer. Resette CMOS i hovedkortet ditt etter at du fikk det ? Kan ofte være lagret bogus testdata i fabrikk nye hovedkort. Reset av CMOS skal man alltid når man bygger nytt med nye komponenter. Leste litt om det hovedkortet her : www.anandtech.com/show/8249/asus-z97-pro-wifi-ac-review Endret 23. august 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Hmm .. Så det sporet TS bruker nå gir "bare" x8 også når det ikke er noe kort i den primære slot'n? Trodde de først ble x8 / x8 når man hadde kort i begge. Lenke til kommentar
LudoErgoSum Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 Hei, Så det er med andre ord stor forskjell på å bruke PCIe-1 og PCIe-2. (hva slags bottelneck er egnetlig 8x vs 16x?) Har testa kortet ut og inn flere ganger. Så tviler sterkt på at det er monteringen i PCIe-1 som er problemet. Virker som om det kan være DOA... med mindre noen andre har har peiling? Hva med prosessoren hvis jeg reklamerer? er det veldig dumt å ta inn/ut? hva burde jeg eventuellt kjøpe for å få av termal paste etc før neste montering? eller trengs ikke det? Alt av tips mottas med takk. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Nei det gjør ikke det. Og har heller ingen mening med dette brikkesettet da det ikke kan ha 16 + 16 native med to kort. Så lanes routingen i pcb kan i utgangspunktet bare være x16 til en slot og x8 til en andre og x4 til tredje. I andre tilfeller har man installert ekstra pcie svitsj som gir fordel gfx kort - gfx kort imellom, men ikke videre ut/inn. Unntaket er chipsettene til socket 2011. Der er det "nok" gfx pci express lanes native. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 (endret) Rengjøring av heatshield på CPU gjør du enkelt med f.eks kondensfjerner og lofri fille. Hvis du har pakken CPU kom i, kan du jo legge den trygt der hvis du må sende inn HK. Forskjellene mellom 2.0/3.0 x8/x16 er visstnok veldig små. http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Impact-of-PCI-E-Speed-on-Gaming-Performance-518/#Conclusion Men hvis kortet ditt er brenn nytt og ikke fungerer, ville jeg jo levert det tilbake. Har du forsøkt å oppdatere BIOS? Endret 23. august 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Det har vært testet flere ganger av ulike rundt om med pcie rev 3.0 og 8x båndbredde og kun to-kjerne kort har meg bekjent vist seg å bottle necke av det. 8x i pcie revisjon 2.0 derimot blir annerledes . Dette da båndbredde hastighet pr.lane i rev 3.0 er doblet ift rev 2.0 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Gjør CMOS resett også om du ikke her gjort det. Lenke til kommentar
LudoErgoSum Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Hei, har nå kjørt CMOS reset -ingen forskjell... kan ikke tro noe annet enn at PCIe-1 er defekt? Har kommet et annet problem også... skjermen har blitt svart, men wndows etc kjører helt fint i bakgrunnen. Prøvde å resette maskinen og den kommer til windowslogo før den blir svart igjen. Ser det er flere som har samme problem: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1927734/black-screen-installing-amd-drivers-radeon-290.html KOmmer av driverne fra AMD? Vil bare høre om dere tror disse er urelaterte? Jeg tror det, får opp windows fint ved å bruke kortet når driveren ikke er intallert. Ved installering blir skjermen svart så fort driveren er "oppe". Har forsøkt den "stabile" 13-12 også, ingen forskjell. Det rare er at alt funka flott i går.. maskinen sto på gjennom natta og så ble jeg ble møtt med svart skjerm i dag tilig. Lenke til kommentar
kal.50 Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Har lest litt om Asus Z97-A fordi jeg har bestilt det. Tror de er ganske like på en del felter. Jeg ville prøvd følgende. 1. Sett rambrikkene (hvis du har 2 stk) i spor 2-4 fra prosessoren. Ifølge manualen på mitt er det korrekt ..altså ikke rambrikke i spor 1 og 3. 2.Last ned siste Bios og flash. 3. Husk å resette bios etter flash. Start opp og gå inn i bios og sett riktig valg på at du skal bruke PCi grafikk. 4. Innstaler Windows på nytt. Vær sikker på at du får lagt inn nyeste chipsett driver osv som du også laster ned siste versjon av. ( bruker du en lagringsdisk så pass på at den er frakoblet når du legger inn Windows.) 5. Hvis du fremdeles får trøbbel ville jeg prøvd med et Nvidea kort hvis du får lånt et. Skru også av all automatisk strømsparing og auto hvilemodus funksjoner. Lenke til kommentar
LudoErgoSum Skrevet 30. august 2014 Forfatter Del Skrevet 30. august 2014 Hei igjen, Tenkte å gi en kort oppsummering av hva som var galt. Bare skjermkortet var ødelagt, hovedkortet kunnehåndtere andre skjermekort i PCIe-1 slottet. Fikk nytt skjermkort og alt løste seg 1 Lenke til kommentar
kal.50 Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Flott:) Fint at du opplyste om feilen så vi fikk vite hva som var galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå