Gå til innhold

[Løst] exel -hente varelinjer fra liste til nytt ark

esmokra

Anbefalte innlegg

Eg skal hente ut varelinjer fra ei lang prisliste til nytt ark.

Har ei kolonne med antall ved siden av varene.

Når eg setter antall f eks 1 i kolonna vil eg at den varn vises på nytt ark.

Eg vil ikkje ha med varer som ikkje er i bruk, sånn at viss vare nr 1 og 3 har antallet 1 skal vare nummer 2 ikke vises på det nye arket, men varenummer 1 og 3 visses i rad 1 og 2 på det nye arket.osv

Skal brukes til varetelling og faktura grunnlag.

Tenkte å bruke søk i prislista sette inn antall, så vises alle varer med antall større enn null.

Håper noen kan hjelpe meg, har nesten oppnådd master i google søk for å få dette til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funksjonen du ser etter heter VLOOKUP på engelsk og FINN.RAD på norsk. Disse må stå i det du kaller det nye arket, Excel fungerer ikke som push-publisering.

HTH. Beste hilsen Harald

Hva er push publisering?

Hvordan kopierer eg nedover uten at matrisen flytter seg?

Lenke til kommentar

Du har dine data (les: listen) organisert i rader, da må du som Harald sier bruke FINN.RAD.

Ser for øvrig at du ønsker at varer med antall > 0 skal vises i arket "varer brukt". Vet ikke om jeg skjønner nøyaktig hva du skal få til, men mistenker sterkt at du heller bør lese deg opp på pivottabell, tror det vil virke bedre til oppgaven du ønsker å løse.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg lagde en makro. Den ble litt quick and dirty, men den fungerer helt fint.

Gjorde om litt på oppsettet for enkeltheten sin skyld.

i "pris" kolonnen i arket "varer brukt" ganget jeg opp prisen med antallet fordi jeg regnet med at det var det du var ute etter.

altså: 2 appelsin til 10 kroner viser da 20 i pris kolonnen.

Etter du har lastet ned filen må du fjerne .txt

Mvh

Torbjørn

opptel Test.xlsm.txt

Endret av Bigelk
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg lagde en makro. Den ble litt quick and dirty, men den fungerer helt fint.

Gjorde om litt på oppsettet for enkeltheten sin skyld.

i "pris" kolonnen i arket "varer brukt" ganget jeg opp prisen med antallet fordi jeg regnet med at det var det du var ute etter.

altså: 2 appelsin til 10 kroner viser da 20 i pris kolonnen.

Etter du har lastet ned filen må du fjerne .txt

Mvh

Torbjørn

Takker for dette fantastiske svaret. Dette er altfor avansert for meg, er nybegynner i exel ser eg.

Eg fikk ein kamerat til å hjelpe meg med lista, han satte opp ein pivotabell. Det gjorde susen for meg, det er noe som eg kan forstå og enkelt bruke videre. Beklager dårlig forklaring på ka eg var ute etter.

Lenke til kommentar

Du har dine data (les: listen) organisert i rader, da må du som Harald sier bruke FINN.RAD.

Ser for øvrig at du ønsker at varer med antall > 0 skal vises i arket "varer brukt". Vet ikke om jeg skjønner nøyaktig hva du skal få til, men mistenker sterkt at du heller bør lese deg opp på pivottabell, tror det vil virke bedre til oppgaven du ønsker å løse.

Har ei vareliste på 45000 varer, skal bruke det nye arket til å få ein ryddig og oversiktlig liste over varene som er plukka ut i fra varelista. Du har rett pivotabell var løsningen for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...