Gå til innhold

M-atx kabinett, finnes det annet bedre alternativ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge sett etter et micro-atx kabinett som kan romme r9 290 tri-x, samtidig at det gir god kjøling. Det jeg egentlig trenger mest er bedre kjøling på cpu. Sitter nå med switch 810 og denne cpu kjøleren https://www.komplett.no/noctua-nh-u12p-se2-cpu-kjler/496004. Har tenkt på Corsair 350d og nå er det jo grei pris på det hos komplett (399kr). Får jeg inn en h100/kraken x60 eller lignende i fronten på den vil vel det komme til å gi meg en del lavere temp på cpu'en i og med den ikke trekker til seg varmen som skjermkortet avgir? Hvilken av aio kjølerne er å anbefale? Og er det ett brukbart kabinett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, vil ikke ha den i toppen :) Vil ha den i front. For det kommer en god del varme fra 290 kortet som jeg ikke vil føre over på cpuen. At skjermkortet får litt extra varme gjør ikke så utrolig mye, for der har jeg en del å gå på, men vil ha cpuen så kjølig som mulig.

Lenke til kommentar

Nei, vil ikke ha den i toppen :) Vil ha den i front. For det kommer en god del varme fra 290 kortet som jeg ikke vil føre over på cpuen. At skjermkortet får litt extra varme gjør ikke så utrolig mye, for der har jeg en del å gå på, men vil ha cpuen så kjølig som mulig.

Kjøp 2stk om det er plass og kjøpr Amd kortet på en G10 bracket ^!^

Lenke til kommentar

Da er jeg vel snart opp i kostnaden for vannkjøling som jeg syns ble for kostbart til switch 810. Tri-x kortet har så god kjøling fra før at jeg ikke helt ser poenget med g10. Planen er ikke å "ta helt av" her, men å få så god kjøling på cpu som mulig. Med den kjøleren jeg har nå kan jeg se temp på 70c og kanskje ett par extra. Vil ha den ned noen grader. Selv syns jeg det høres logisk ut at tempen kanskje faller noen grader i forhold til slik løsning jeg har nå, hvis jeg har en aio kjøler som trekker frisk og kald luft fra fronten i kabinettet? Og at kanskje tempen holder seg litt lavere enn hvis aio kjøleren plasseres i toppen hvor varmen passerer ut? Men kan hende jeg tar feil her, har selv ikke vært borti slike kjølere før.

Lenke til kommentar

Hvis ikke du har bestemt deg for 350D så kan du jo også vurdere et kabinett med en vifte på sidepanelet. Det har vist seg at dette hjelper for GPU temperaturer.

F.eks noe slikt:

http://www.dustinhome.no/product/5010589721/fractal-design-arc-mini-atx-black/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=1132

Fractal Design er også kjent for å ha relativt smarte løsninger og gir noen muligheter for vannkjøling.

Lenke til kommentar

Hvis ikke du har bestemt deg for 350D så kan du jo også vurdere et kabinett med en vifte på sidepanelet. Det har vist seg at dette hjelper for GPU temperaturer.

F.eks noe slikt:

http://www.dustinhome.no/product/5010589721/fractal-design-arc-mini-atx-black/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=1132

Fractal Design er også kjent for å ha relativt smarte løsninger og gir noen muligheter for vannkjøling.

Tror du jeg kommer ned mange gradene på cpu ved å bytte kjøleren? Har en 4670k på 1.32-1.33v. Håper jo ikke på mirakler men i alle fall minimum 5c vil jeg si er realistisk, etter jeg har satt på egne vifter.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Du vil nok desverre ikke komme ned mange gradene ved å kjøpe en ny kjøler. Hvis vi f.eks sammenligner Noctua NH-D14 (som er marginalt bedre enn den du har) med Corsair H100i (2*120mm closed loop vannkjøling) så vil du kanskje redusere temperaturen med 5 grader, men vit da at Corsair'n vil bråke mye mer.

Det beste tipset jeg kan gi deg, som attpåtil er nesten gratis, er å de-lidde prosessoren din og legge på ny TIM mellom chip og IHS. Dette vil gi veldig god effekt! Hvis du vil ha info vedr dette så PM meg, eller google litt. Det er relativt enkelt, men det er noen triks man bør være OBS på.

Skal du ha vesentlig bedre kjøling enn det du har må du se på custom vannkjøling med større areal enn hva de closed-loop vi ser på markedet i dag har (Det er ikke bare lengden på radiator som betyr noe, det er også tykkelsen, og de lukkede kjølerene er som regel veldig tynne). Thermaltake skal komme med en 360 snart da (altså 3*120) og dette kan jo bli en OK greie ..

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du vil nok desverre ikke komme ned mange gradene ved å kjøpe en ny kjøler. Hvis vi f.eks sammenligner Noctua NH-D14 (som er marginalt bedre enn den du har) med Corsair H100i (2*120mm closed loop vannkjøling) så vil du kanskje redusere temperaturen med 5 grader, men vit da at Corsair'n vil bråke mye mer.

Det beste tipset jeg kan gi deg, som attpåtil er nesten gratis, er å de-lidde prosessoren din og legge på ny TIM mellom chip og IHS. Dette vil gi veldig god effekt! Hvis du vil ha info vedr dette så PM meg, eller google litt. Det er relativt enkelt, men det er noen triks man bør være OBS på.

Skal du ha vesentlig bedre kjøling enn det du har må du se på custom vannkjøling med større areal enn hva de closed-loop vi ser på markedet i dag har (Det er ikke bare lengden på radiator som betyr noe, det er også tykkelsen, og de lukkede kjølerene er som regel veldig tynne). Thermaltake skal komme med en 360 snart da (altså 3*120) og dette kan jo bli en OK greie ..

Har delidded cpu selv og temp sank med 15-20¤C, Og ble stabilisert over kjernene. Holder seg relativt kaldt mtp at jeg kjører selv Corsair H100i + Noctua nf-f12.

Jeg ville kanskje sett på Corsair H105, Eller H110, Da de er tykkere, men også 280mm, Usikker på om det er plass i kabinettet :)

Lenke til kommentar

F.eks noe slikt:

Så endel på 350D og det ble ikke noe kjøp. Har litt annet jeg også skulle hatt inn i kabinettet som 350D setter en stopper for. Fractal Design har jeg sett litt på. Nærmere Node 804 og det blir mest sannsynlig det jeg kommer til å gå for. Det tar seg litt bedre ut også :)

Når det kommer til å delidde er jeg ikke så sikker på at jeg tjener så mye på det, (ikke alle tjener så mye på det). La oss ta han over her som har delidded og som mistet 15-20c. Så kjører han 1.29v på 4770k og ligger på 70c (skulle da egentlig vært 90c) i BF4. Selv kjører jeg (sjekket nå i sted) 1.34v og 4.6ghz og har kun ett par grader mer enn han. Er klar over at en ikke kan sammenligne slikt direkte, men tenker litt på hva som er realistisk å oppnå ved å delidde min cpu. Har vært inne på tanken tidligere, men ikke noe mer enn det :)

Lenke til kommentar

F.eks noe slikt:

Så endel på 350D og det ble ikke noe kjøp. Har litt annet jeg også skulle hatt inn i kabinettet som 350D setter en stopper for. Fractal Design har jeg sett litt på. Nærmere Node 804 og det blir mest sannsynlig det jeg kommer til å gå for. Det tar seg litt bedre ut også :)

Når det kommer til å delidde er jeg ikke så sikker på at jeg tjener så mye på det, (ikke alle tjener så mye på det). La oss ta han over her som har delidded og som mistet 15-20c. Så kjører han 1.29v på 4770k og ligger på 70c (skulle da egentlig vært 90c) i BF4. Selv kjører jeg (sjekket nå i sted) 1.34v og 4.6ghz og har kun ett par grader mer enn han. Er klar over at en ikke kan sammenligne slikt direkte, men tenker litt på hva som er realistisk å oppnå ved å delidde min cpu. Har vært inne på tanken tidligere, men ikke noe mer enn det :)

Tror jeg faktisk du har en bedre kjøler en meg :p Jeg må opp til 1.380 Elns for å oppnå stabilt 4.6Ghz, Men da blir tempen rundt 90-Ish i prime95, Derfor har jeg lyst på ``Cæstom`` kjøling :)

Delidding er jo faktisk litt enkelt om du bruker godt med tid eller rette verktøy, Jeg ville tatt metoden Nizzen bruker, Kan sikkert finne videoen om du trenger den? :)

Lenke til kommentar

F.eks noe slikt:

Tror jeg faktisk du har en bedre kjøler en meg :p Jeg må opp til 1.380 Elns for å oppnå stabilt 4.6Ghz, Men da blir tempen rundt 90-Ish i prime95, Derfor har jeg lyst på ``Cæstom`` kjøling :)

Delidding er jo faktisk litt enkelt om du bruker godt med tid eller rette verktøy, Jeg ville tatt metoden Nizzen bruker, Kan sikkert finne videoen om du trenger den? :)

90c i Prime er jo ingen ting, hehe. Der var jeg vel for endel 0.1Ghz tilbake. Brukte kun Prime av nysgjerrighets grunn for å se. Jeg bruker ikke Prime95. Det du egentlig sier her er at du har delidded og oppnådd 0 gevinst under "normale omstendigheter"? Eller er det jeg som tenker feil her?

Sett haugevis av videoer om hvordan en kan delidde cpu, og ville brukt den metoden med hardt "plastkort" som brukes på noenlunde samme måte som kniven hvis jeg skulle gått til aksjon :)

Lenke til kommentar

Eikekloss og skruetvinge er veien å gå for å delidde. Beste metoden uten tvil.

1,34V og 70grader i BF høres egentlig ikke riktig ut. Det kommer vel ann på hvilket detaljnivå du kjører på, hvor lenge du spiller og ambient temperatur. Selv har jeg de-liddet og EK blokk med totalt 5*120mm radiatorer og D5 pumpe. Nå har jeg riktignok 2 GPU'er også på loopen, men når jeg spiller 2-3 timer BF Multiplayer på Ultra (max eyecandy) så ligger jeg på 65-70 grader på CPU ved 1,25V. Jeg klokker CPU ned og reduserer spenningen for BF, fordi det er jo et monster av et spill. Stort sett alt annet jeg spiller så ligger jeg på 45-50 grader, men BF er jo sykt ...

Det er gevinst i å delidde, det er det ingen tvil om. Men det kommer jo ann på utførelsen din, og hvilken TIM du bruker.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...