Ole1234567 Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 (endret) Hei har blitt innkalt til sesjon 2, skal dit om to uker. Problemet er at jeg sliter med migrene når jeg blir fysisk utmattet. Er ikke hardt plaget, men 5-6 ganger i året. alle gangene kommer fysisk trening, f.eks av løpetest på skolen. Har alltid synes millitæret har sett spennende ut, men lurer på om jeg vil inn hvis jeg bare kommer til å ligge å spy midt utti ødemarken. så jeg lurte på om den er noen som har var i førstegangstjenesten med migrene som har noen tips, eller vet noe om hva det har og si. og om de anbefaler noen grener over andre. Er litt redd for at hvis jeg klager for mye om migrenen så kommer jeg til å en kjedelig førstegangstjenese, for eksempel, vaskehjelp. så hva vil de gjøre hvis jeg sier at migrenen er et problem? hvis jeg skal inn vil jeg ha en litt spennede tjenese, men ikke altfor fysisk hard. Endret 22. august 2014 av Ole1234567 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Hva syntes du er spennende tjeneste da, som ikke krever fysisk hard aktivitet? Disse går gjerne hånd i hånd. Uansett, i rekrutten er det MYE fysisk hardt, tvilsomt at du kommer gjennom den om du får migrene av fysisk hard aktivitet. Sjansen for at du blir sendt hjem er nok mye større enn at du får en kjedelig tjeneste... Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Du må gjennom mye fysisk på rekruttskolen. I tillegg må man tidlig opp, og ofte er dagene veldig lange. Du må også huske at uansett hvilken tjeneste du får etter rekruttskolen, så blir du nok å måtte belage deg på flere øvelser i løpet av tiden du er inne. Det beste vil kanskje være å ta dette opp med en lege. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Nå er det forskjell på migrene. For min del kan jeg få både veldig kraftige og veldig svake anfall, men det er ekstremt sjeldent (annenhvert år) og det utløses ikke av noen form for fysisk eller psykisk påkjenning. Jeg hadde en temmelig krevende tjeneste og det gikk igrunn helt fint for min del. Om anfallene dine gjør at du ikke kan fungere i strid får du antagelig ikke gjennomføre førstegangstjeneste om du forteller om dette. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Som nevnt over kommer du ikke unna mye fysisk, men du kan jo alltids få deg tjeneste som V&S eller WingOps / FLO osv Lenke til kommentar
Ole1234567 Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 men hvis jeg får et anfall i rekruttskolen. har migrene med synsforstyrrelser, nummenhet og alt det der. får jeg da lov til å "hvile" et parr dager? eller må jeg holde ut for å ikke bli dimmet? Er det noen avdelinger som driver med spennende ting som ikke er hardt? er ute i skogen å sånn, men ikke bare driver med trening. Har lyst til å være i militæret, men hvis anternativet er å bli vaskehjelp eller noe sånt. (sikkert morsomt og spennende for noen det, men føler ikke det passer for meg). så tenker jeg at jeg kan bruke året på noe mer spennede og fornuftig. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 men hvis jeg får et anfall i rekruttskolen. har migrene med synsforstyrrelser, nummenhet og alt det der. får jeg da lov til å "hvile" et parr dager? eller må jeg holde ut for å ikke bli dimmet? Er det noen avdelinger som driver med spennende ting som ikke er hardt? er ute i skogen å sånn, men ikke bare driver med trening. Har lyst til å være i militæret, men hvis anternativet er å bli vaskehjelp eller noe sånt. (sikkert morsomt og spennende for noen det, men føler ikke det passer for meg). så tenker jeg at jeg kan bruke året på noe mer spennede og fornuftig. Om du sier at du er dårlig så blir du nok sendt på sykestua. Hvis du innrømmer at det skyldes migrene som vil dukke opp igjen kan du nok si farvell til noe særlig operativ tjeneste. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Som nevnt over kommer du ikke unna mye fysisk, men du kan jo alltids få deg tjeneste som V&S eller WingOps / FLO osv Mange V&S-avdelinger har et opplegg som tilsvarer 1/3 grønn tjeneste. Lenke til kommentar
Ole1234567 Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 så hvis jeg kommer inn, og får masse migrene,blir jeg da sendt hjem eller omplasert? rart de ikke skriver noe om det på hjemmesiden deres, er jo ganske mange nordmenn som har migrene. Har marinen mange harde avdeliger? er vell begrenset hvor mye man før trent på båten? trenger jeg legemld når jeg møter på sesjon, eller stoler de på meg? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 (endret) så hvis jeg kommer inn, og får masse migrene,blir jeg da sendt hjem eller omplasert? rart de ikke skriver noe om det på hjemmesiden deres, er jo ganske mange nordmenn som har migrene. Har marinen mange harde avdeliger? er vell begrenset hvor mye man før trent på båten? trenger jeg legemld når jeg møter på sesjon, eller stoler de på meg? De stoler nok på deg. Om du tar med deg papirer på dårlig helse på sesjon, så risikerer du å ikke bli tatt inn til førstegangstjeneste. Du har heller prøve å forklare situasjonen ovenfor en offiser når du er inne til samtale. Du må uansett inn til lege i løpet av de første dagene på rekruttskolen. Om migrenen blir et stort problem i løpet av førstegangstjenesten, så vil du trolig bli dimittert før du omplasseres. Endret 23. august 2014 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 En tommelfingerregel er jo at om du ikke kan dra ut i krig i f.eks Afghanistan så kan du heller ikke Være i førstegangstjenesten. Med migrene sånn du har det er du nok ikke skikker til felt. Folk som fort kan bli syke har ingenting i felt å gjøre. Man kan ikke ligge 3 dager i teltet å slappe av da det antagelig teltet ikke skal stå der i 3 dager. Vi hadde aldri teltet stående mer enn 1 natt før vi flyttet oss noen mil. Klart, blir man syk så kan man komme i syketeltet, men å ha en på laget som antagelig havner der er bare ødeleggende for troppen og laget. En avdeling som kun slapper av i skogen tror jeg du sliter med å finne... Lenke til kommentar
Ole1234567 Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 okei, takk for svar lurte på en ting til, kanskje litt rart spørsmål men, får man bruke solbriller? For eksempel hvis man er i marinen, eller er ute når det er snø overalt. sliter med lys, pleier å få migrene hvis jeg for eksempel går på skitur uten solbriller. Hørt at de er ganske nøye, så kanskje de ikke tillater det? :cool: Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Jeg fikk utdelt beskyttelsesbriller med blankt, gult og sotet(solbrille-glass), jeg brukte de en del generelt ute i felt også. Men, i rekruttene er de gjerne veldig strenge på sånt, ikke regn med å få bruke disse fritt. Private solbriller kan du antagelig bare glemme å bruke, spesielt i rekrutten. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 okei, takk for svar lurte på en ting til, kanskje litt rart spørsmål men, får man bruke solbriller? For eksempel hvis man er i marinen, eller er ute når det er snø overalt. sliter med lys, pleier å få migrene hvis jeg for eksempel går på skitur uten solbriller. Hørt at de er ganske nøye, så kanskje de ikke tillater det? :cool: Det er ikke akkurat noe jeg ville spurt om på sesjon om du vil tjenestegjøre. Ingen vil ha et "svakt ledd" om solbrillene plutselig forsvinner. Lenke til kommentar
Ole1234567 Skrevet 11. september 2014 Forfatter Del Skrevet 11. september 2014 kom ikke inn... ville vist ikke ha folk med migrene Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Trist å høre, men det kommer du fort over. Masse annet å finne på Lenke til kommentar
Ole1234567 Skrevet 11. september 2014 Forfatter Del Skrevet 11. september 2014 joa, men det er noe spessielt med forsvaret som man ikke finner andre steder. vet du om noe lignene som kan være spennede? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå