Gå til innhold

TEST: Microsoft Surface Pro 3


Anbefalte innlegg

Når ingen forstår produktet og hva det er ment som er det produsenten som har bomma.

 

Uansett tror jeg du tar feil, Microsoft retter ikke Surface Pro utelukkende mot de som trenger en digitizer, og da blir det kun en ekstrakostnad for store deler av brukermassen, på samme måte som meningsløse features er det på andre maskiner.

 

Om min laptop hadde hatt 100tb ssd-disk hadde det vært eksakt null forskjell for meg fra de 256gb jeg har i dag. De fylles ikke opp uansett. Det samme gjelder for telefonen min - jeg tror den har 32gb plass, og det hadde vært totalt likegyldig om den hadde hatt mer. Kun fordyrende, fordi det ikke brukes.

 

 

 

Det blir som å si at en stasjonær PC med celeron-prosessor har tilsvarende hardware-specs med en laptop med iCore-prosessor, fordi du ikke trenger den ekstra ytelsen. Har det ikke tilsvarende specs, nei, så har det ikke tilsvarende specs, og da kan du ikke bare synse disse enhetene like.

 

For deg som vil tegne på brettet er Surface Pro topp, og digitizeren verdt pengene. For flertallet er den kun en fordyrende og kompliserende ekstrafunksjon som gir null mening. Og da mener jeg faktisk det er helt OK å beskrive den som det uten å la det at den er der telle positivt i sammenlikning med andre produkter som løser samme problem for de samme brukerne.

 

Gjerne med en fotnote om at "for de som trenger tegnemuligheter..."

 

Men for en bruker som ikke trenger kraft? Da er de funksjonelt like. Celeronen kan til og med være bedre, da den bruker mindre strøm.

 

Forøvrig er jeg enig i at man burde være klar på at dette er en tablet-pc, men om den løser det samme problemet for brukerne som en tablet er det helt ok å sammenlikne med disse også. HW er uinteressant, det er hva den brukes til som teller.

 

Dette er vel tredje gang MS prøver seg på å få Tablet PC-er til å slå igjennom (etter forsøk rundt 2000 og rundt 2006). Jeg spår at de mislykkes for tredje gang fordi de lager noe som veldig få ønsker seg.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men for de som trenger tegnefunksjonaliteten er dette en rimelig maskin, det er jeg med på. For alle oss andre er den for dyr ift hva den gir. Det hadde vært mye bedre om pengene hadde blitt brukt på inkludert tastatur og LTE.

 

 

La oss droppe tegnefunksjonaliteten. Kan du finne produkter som gjør at et surface pro3 fremstår som dyrt?

 

Nærmeste jeg finner er noe sånt som http://www.prisjakt.no/product.php?e=2460968 men da snakker vi fremdeles større og tyngre med lavere oppløsning, ikke berøringsskjerm og ikke nettbrett-fleksibiliteten. Og prisen er hakket over Surface(i5 128GB)

 

Men ja, mangelen på LTE er dårlig.

Lenke til kommentar

La oss droppe tegnefunksjonaliteten. Kan du finne produkter som gjør at et surface pro3 fremstår som dyrt?

 

Nærmeste jeg finner er noe sånt som http://www.prisjakt.no/product.php?e=2460968 men da snakker vi fremdeles større og tyngre med lavere oppløsning, ikke berøringsskjerm og ikke nettbrett-fleksibiliteten. Og prisen er hakket over Surface(i5 128GB)

 

Men ja, mangelen på LTE er dårlig.

 

 

Ja, Samsung Series 9 og iPad. Eller enhver annen ultranotebook eller tablet.

 

Jeg _vet_ at Microsoft ikke vil at Surface skal konkurrere med disse, og at det liksom er en helt egen type maskin, men sannheten er jo den at ingen har muighet til å definere sine egne markedssegmenter som de vil og forvente at verden skal følge opp.

 

Det at det ikke finnes mange direkte konkurrenter er ikke akkurat et godt tegn, det vil si at ingen andre enn MS har tro på dette segmentet.

 

For de fleste er en Surface enten en konkurrent til en tablet eller en laptop-erstatter. Som laptop er den temmelig dyr (fordi du også trenger tastatur), og som tablet er den megadyr.

Men som Tablet-pc er den ganske rimelig - synd markedet gang etter gang sier klart fra at det ikke er et produkt markedet er spesielt interessert i.

 

Som teknologi er Surface Pro 3 nydelig. Som produkt tror jeg den blir enda en flopp.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ja, Samsung Series 9 og iPad. Eller enhver annen ultranotebook eller tablet.

 

(..)

 

For de fleste er en Surface enten en konkurrent til en tablet eller en laptop-erstatter. Som laptop er den temmelig dyr (fordi du også trenger tastatur), og som tablet er den megadyr.

 

 

Samsung 9-serie: 10 995,-

 

Surface Pro3: 8 645,-

+ TypeCover3: 1 119,-

Totalt = 9 764,-

 

Faktum er vel at Surface Pro3 er en prisgunstig maskin i sitt segment. At man må ut med en drøy tusenlapp ekstra for å få med tastaturet endrer ikke det.

Endret av EternalSunshine
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, de ligger i ca. samme segment prismessig. 10-16.000. Trodde faktisk Samsungene var dyrere.

 

Om jeg først skulle hatt en windowsmaskin tror jeg nok fortsatt jeg hadde gått for ultrabook og ikke tablet, men bare såvidt.

 

Grunn: Til fang- / skrivebordsbruk med tastatur og mus er fortsatt en vanlig laptop overlegent. Tastaturet på Surface pro 3 er ok, men ikke noe særlig å skrive mye på fordi det svaier for mye mens man skriver. Prøvde å kode på én, og det funka dårlig. Til tabletbruk funker ikke Windows noe særlig om man øsnker å bruke annen software enn den som følger med. Håper noen begynner å lage Windows-Apps snart, for det hadde vært flott med litt utvalg i software.

Lenke til kommentar

Det at det ikke finnes mange direkte konkurrenter er ikke akkurat et godt tegn, det vil si at ingen andre enn MS har tro på dette segmentet.

 

Det finnes likevel direkte konkurrenter.

Gå på prisjakt.no, velg kategori PC og kryss av for aktiv stylus.

 

Du finner da en rekke konkurrenter, som alle er DYRERE. Dermed er det i alle fall 100% feil at dette er det dyreste produktet. De er rimelig priset som tabletPC'er, og hvis dette skal vurderes på pris som et nettbrett, vil alle de andre slate/konvertible tabletPC'ene være enda dyrere.

 

Man må imidlertid over på prisjakt.no for å finne denne informasjonen, siden heller ikke prisguide.no evner å skille en tabletPC fra en annen bærbar.

Lenke til kommentar

Det er ikke dermed sagt at bærbare ikke har fordeler over konvertible tabletPCer. For eksempel vil jeg tro at de fleste med maskinen på fanget vil like hengslet PC-tastaur bedre et cover-tastatur som touch- eller type-cover. Vekten under tastaturet og stive hengsler gir andre balansemuligheter enn foten til Surface Pro.

Lenke til kommentar

En ting som nettopp slo meg, hva gjør du med typecover når du bruker Surface 3 Pro som et nettbrett? La oss si at jeg har med meg Surface 3 Pro til og fra jobb hver dag, og på bussen sitter jeg og skal bruke det som rent nettbrett. Må jeg da fjerne hele typecoveret? For om jeg bare drar coveret på baksiden som jeg normalt ville gjort med et Smart Cover til iPad så vil jo tastene ligge bak og bli trykket på og jeg kan ikke se noen nevne noe teknologi eller funksjonalitet som forteller Surface 3 Pro at "hey, nå skal ikke tastaturet registrere tastetrykk!" noe som ville blitt svært irriterende etterhvert da jeg ser for meg at jeg hadde hatt typecover koblet til hele tiden fremfor å nappe det av og på..

Lenke til kommentar

En ting som nettopp slo meg, hva gjør du med typecover når du bruker Surface 3 Pro som et nettbrett? La oss si at jeg har med meg Surface 3 Pro til og fra jobb hver dag, og på bussen sitter jeg og skal bruke det som rent nettbrett. Må jeg da fjerne hele typecoveret? For om jeg bare drar coveret på baksiden som jeg normalt ville gjort med et Smart Cover til iPad så vil jo tastene ligge bak og bli trykket på og jeg kan ikke se noen nevne noe teknologi eller funksjonalitet som forteller Surface 3 Pro at "hey, nå skal ikke tastaturet registrere tastetrykk!" noe som ville blitt svært irriterende etterhvert da jeg ser for meg at jeg hadde hatt typecover koblet til hele tiden fremfor å nappe det av og på..

tastene blir disablet seff... :D (ja, det vet jeg 110% sikkert).

 

EDIT: du kan til og med snu coveret så tastene går inn mot baksiden av surfacen. Da slipper du at de gir etter - selv om de fremdeles ikke fungerer.

Endret av inside_482753
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg snur som regel coveret slik at tastene går inn mot baksiden av surfacen. Men ikke alltid. Dette er dersom coveret er på, noe det vanligvis ikke er hjemme. Det er kanskje verd å nevne at det tar minimalt med tid/effort, ca. et halvsekund, fra coveret ligger på nattbordet til det er ferdig koblet på, og omvent.

 

Jeg skulle ønske mobilen min hadde noe tilsvarende.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del så handler det mest om når jeg er på farten, når jeg sitter på bussen så har jeg ikke lyst til å ta av coveret og putte den i den allerede trange bæreveska, men heller ha den slått opp mot baksiden på Surface 3 Pro osv.. Hvor raskt og enkelt det er å ta den av og på er ikke så relevant, da jeg ikke har noe sted å legge den fra meg på bussen uten å stappe den nede i veska, noe jeg ikke ønsker.

Lenke til kommentar

Nei, de ligger i ca. samme segment prismessig. 10-16.000. Trodde faktisk Samsungene var dyrere.

 

Om jeg først skulle hatt en windowsmaskin tror jeg nok fortsatt jeg hadde gått for ultrabook og ikke tablet, men bare såvidt.

 

Grunn: Til fang- / skrivebordsbruk med tastatur og mus er fortsatt en vanlig laptop overlegent. Tastaturet på Surface pro 3 er ok, men ikke noe særlig å skrive mye på fordi det svaier for mye mens man skriver. Prøvde å kode på én, og det funka dårlig. Til tabletbruk funker ikke Windows noe særlig om man øsnker å bruke annen software enn den som følger med. Håper noen begynner å lage Windows-Apps snart, for det hadde vært flott med litt utvalg i software.

 

Det som er så fint i så måte er jo at du finner forskjellige varianter og løsninger fra forskjellige produsenter - er bruk på fang den viktigste bruken for deg vil en hybrid med flippbar skjerm antageligvis være en bedre løsning.

 

Nå må jeg dog spørre, siden du sier skrivebordsbruk (forstår bruken på fanget), la du tastaturet flatt på bordet? Svaiet den virkelig da?

Angående Windows Apps så tror jeg kanskje du bør leite litt mer om du ikke har funnet noe annet enn de som fulgte med (uten at jeg skal påstå at utvalget er like bra som på en iPad).

Lenke til kommentar

Det finnes andre enn Microsoft som kan lage bra hardware. Vurderte ny PC for en tid tilbake og med mye frem og tilbake falt valget på Lenovo Yoga 2 Pro som dekker det jeg har behov for av databehandling privat og på jobb. Maskinen kombinerer behovet for å ha en bærbar PC i jobb sammenheng samt et nettbrett privat (kanskje litt stort), men ellers greit. Har 4 moduser man kan velge fra. Kraftig maskin og jegselger ikke Lenovo.

Lenke til kommentar

Det finnes andre enn Microsoft som kan lage bra hardware. Vurderte ny PC for en tid tilbake og med mye frem og tilbake falt valget på Lenovo Yoga 2 Pro (...)

 

Lenovo er vel kjent for å lage bra hardware, så det er en påstand jeg regner med får stå uimotsagt.

 

For meg er aktiv digitizer et salgsargument, så den Lenovo-modellen jeg ville sett på var Lenovo ThinkPad Helix. F.eks.Intel Core i5 3317U fra 9 823,-

 

Der har Lenovo-modellen svakere CPU og GPU, lavere oppløsning, men medfølgende tastaturdock. 5,6 timer batteritid mot SP3's 9. Og laveste pris er altså 9 823,- mot SP3's 8 420,-

 

Så igjen ville jeg valgt SP3. Men dersom jeg hadde det bruksmønsteret du nevner, med jobb-bruk o.l., kunne jeg heller valgt en løsning med mer tradisjonelt tastatur og hengsling, som Helix.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle bærbare PC'er kommer vel med tastatur og touchpad?

 

 

Nei.

 

Surface Pro 3 kommer for eksempel ikke med tastatur og touchpad. Det er en bærbar PC, fra segmentet slate tablet PC, eller dersom du har tastatur og touchpad, convertible tablet PC.

 

Ikke alle bærbare kommer med touch. De får ikke trekk for at noen apper er fingervennlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...