Gå til innhold

Tok Jesus selvmord ved å vite at han skulle dø

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting jeg lurer på:

Det nye testamentets består av fire evangelier (Matteus-, Markus-, Lukas- ogJohannesevangeliet) Hva gjør dere når disse går imot hverandre?

Då inviterer vi inn til full preste krangel og slåsskamp på kirkegården.

Og du prøver å spøke dette vekk, fordi du ikke har noe bedre å komme med?

Og du har ikke sans for litt ironi og humor innimellom?

Jeg velger å ikke lete etter informasjon til å svare på ditt spørsmål, har nemlig aldri vert i din beskrivende problemstilling, så du kan like gjerne lete etter svaret selv - istedet for at jeg skal gjøre det for deg.

Endret av China Burger
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For en elendig måte å svare på - jeg kan heller svare: Når de kristne oppdager eller blir gjort oppmerksom på paradoksene i "boka", så forsøker de etter beste evne å bøye fakta så den passer egen tro. Det er mitt svar

Lenke til kommentar

Det nye testamentets består av fire evangelier (Matteus-, Markus-, Lukas- ogJohannesevangeliet) Hva gjør dere når disse går imot hverandre?

Da har jeg undersøkt problemet ditt og kommet frem til følgende konklusjon

Motsigelser i evangeliene?

En innvending mot Bibelen er at evangeligene beskriver oppstandelsen forskjellig. Men disse forskjellene er faktisk med på å bekrefte oppstandelsens troverdighet

Er du nysgjerrig på å vite mer, så er du hjertelig velkommen til å trykke på lenken under som beskriver samme mening som jeg har rundt din problemstilling:

http://www.nlm.no/itro/nyheter-forsiden/motsigelser-i-evangeliene

Lenke til kommentar

Og du prøver å spøke dette vekk, fordi du ikke har noe bedre å komme med?

Du diskuterer med en klovn. En klovn som for eksempel sier:

"Jeg holder på min tro uansett hva andre sier"

"Jeg gidder ikke finne eksempler på det jeg påstår, det får andre gjøre"

"Gud skal sende en tsunami over Norge i august 2011 for å drepe nordmenn"

"Gud skal sende en tsunami over Norge i august 2013 for å drepe nordmenn"

"Gud skal sende en tsunami over Norge i august 2014 for å drepe nordmenn"

"Gud skal sende en tsunami over Norge innen 2030 for å drepe nordmenn"

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må dere lese hva dere diskuterer, det var Mattias som tok over Judas plass

Apg 1:26 "De kastet lodd mellom dem, og loddet falt på Mattias. Fra nå av ble han regnet som apostel sammen med de elleve."

Jeg bare minner om at Apg. er et av NTs aller mest upålitelige skrifter, som finnes i to versjoner hvor det ene er betydelig lenger enn det andre (10-15%), og at evangeliene ikke engang er enige om hva disiplene het, eller hvem de var.

Og man er sannelig ikke enige om hvem som var apostler heller, bare spør Peter-Kefas-Simon-Simeon-Shimon-Petrus-Petros.

Lenke til kommentar

Apg 1:26 "De kastet lodd mellom dem, og loddet falt på Mattias. Fra nå av ble han regnet som apostel sammen med de elleve."

Jeg bare minner om at Apg. er et av NTs aller mest upålitelige skrifter, som finnes i to versjoner hvor det ene er betydelig lenger enn det andre (10-15%), og at evangeliene ikke engang er enige om hva disiplene het, eller hvem de var.

Og man er sannelig ikke enige om hvem som var apostler heller, bare spør Peter-Kefas-Simon-Simeon-Shimon-Petrus-Petros.

Spiller det noen rolle ? heller ikke dagens bøker om de samme begivenhetene har alt riktig, hva så ? det viktige er at det skjedde noe stort dengang, som har ringvirkniger helt frem til i dag, ja helt frem til verdens ende :)

Lenke til kommentar

Det samme som når VG, Dagbladet, Aftenposten og Vårt land skriver litt forskjellig om en og samme dramatiske begivenhet.

Sorry Mack, det er ikke det samme.

Her er et lite potpurri om hvor jesusen befant seg i oppveksten.

Vi har følgende reiseruter.

Matteus: Betlehem > Egypt > Nazaret.

Lukas..: Nazaret > Betlehem > Jerusalem > Nazaret.

Dessuten sier Lukas - tydelig - at de besøkte Jerusalem hver eneste påske, mens de hos Matteus fortsatt befant seg trygt plassert i Egypten.

Så dette er slettes ikke referat fra samme hendelse, men to helt uavhengige historier, som motsier hverandre i klare ordelag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spiller det noen rolle ? heller ikke dagens bøker om de samme begivenhetene har alt riktig, hva så ? det viktige er at det skjedde noe stort dengang, som har ringvirkniger helt frem til i dag, ja helt frem til verdens ende :)
Hvorfor tro på det, hvis det ikke spiller noen rolle? Og hvor er troverdigheten i noe som ikke stemmer og har mange selvmotsigelser?
Lenke til kommentar

Det samme som når VG, Dagbladet, Aftenposten og Vårt land skriver litt forskjellig om en og samme dramatiske begivenhet.

Sorry Mack, det er ikke det samme.

Her er et lite potpurri om hvor jesusen befant seg i oppveksten.

Vi har følgende reiseruter.

Matteus: Betlehem > Egypt > Nazaret.

Lukas..: Nazaret > Betlehem > Jerusalem > Nazaret.

Dessuten sier Lukas - tydelig - at de besøkte Jerusalem hver eneste påske, mens de hos Matteus fortsatt befant seg trygt plassert i Egypten.

Så dette er slettes ikke referat fra samme hendelse, men to helt uavhengige historier, som motsier hverandre i klare ordelag.

Nei, tull, det at en Markus, Lukas, Matteus, Johannes eller noen andre skriver noe feil i sine bøker, spiller ingen rolle for historien i sin helhet, det er helheten som teller, ikke nøyaktig hva Markus, Lukas, Matteus, Johannes eller noen andre har skrevet. Jesus Kristus seiret !

stock-photo-18006987-gold-laurel-at-vict

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Mja, jeg vil påstå at det spiller en rolle for alle andre enn visse kristne som ikke er så nøye med om det som står er sant eller ei, bare det ikke underminerer troen.

I følge Markus og Matteus var Jesus hjemme når han var i Kapernaum, men det er Lukas "Jesus fra Nazareth" som kristne refererer, inkludert Nattfinn Lavbråten og hans vasne blikk og replikk til Stoltenberg, som kom i skade for å si Jesus fra Betlehem.

Vel, hverken Jens, Nattfinn eller Lukas har rett, og heller ikke dagens bibler og kristne som messer om jesus fra Nazareth, fordi han var fra Kapernaum.

Og jeg kan ikke riktig se hva for noe stort som skjedde dengang, utover at folk var så dumme at de trodde syke personer var fylt med demoner - hva det nå enn skulle være for noe.

Endret av Quetzalcoatl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...