Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

HJELP! HDD kommer ikke opp i Windows men på Mac

Anbefalte innlegg

Har en WD My Passport som jeg brukte på windows pcn min, også måtte jeg bruke den på mac'n min så formaterte jeg den på mac'n min også når jeg kobler den inn i pc'n så kommer den ikke opp, står bare at jeg kan "løse" den ut. hva skal jeg gjøre? har 360GB med ting jeg trenger på den

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke bruke disker på mac og windows. Du må inn i diskbehandling og formatere den der.

Mac bruker eget diskformat. Det du vil ha er NTFS.

Høyreklikk på min datamaskin og velg behandle/manage

Gå så ned til diskbehandling. Der skal disken din dukke opp. Velg disken og formater til NTFS

så kommer problemet alle filene ligger også på macn, hvordan skal jeg da få dem på harddisken da? får å så bruke den på windowsn?

Lenke til kommentar

Det lille jeg vet om windows, MAC og filsystem er at begge operativsystemene fungerer med FAT32.

NTFS: Fungerer i Windows, kan i beste fall lese filene på en MAC, men ikke gjøre endringer.

MFS (Macintosh File System): Fungerer fint i en MAC, men ikke mulig å åpne i Windows.

FAT32: Fult brukbar på begge OS. Filstørrelse begrenset til 4GB.

exFAT: Ukjent om denne fungerer på MAC. Filstørrelses begrensning er ikke praktisk talt ikke et problem.

Lenke til kommentar

Det lille jeg vet om windows, MAC og filsystem er at begge operativsystemene fungerer med FAT32.

NTFS: Fungerer i Windows, kan i beste fall lese filene på en MAC, men ikke gjøre endringer.

MFS (Macintosh File System): Fungerer fint i en MAC, men ikke mulig å åpne i Windows.

FAT32: Fult brukbar på begge OS. Filstørrelse begrenset til 4GB.

exFAT: Ukjent om denne fungerer på MAC. Filstørrelses begrensning er ikke praktisk talt ikke et problem.

MFS ble erstattet av HFS på midten av 80-tallet, som igjen har blitt erstattet med HFS+/Mac OS Extended.

Skal du bruke disk på både Mac og PC er exFAT best og enklest. Funker knall på begge.

Du kan bruke NTFS, da enten med tredjepartsprogramvare, eller bruke Mac OS innebygde NTFS støtte.

Denne må derimot aktiveres manuellt via terminal.

Du kan bruke tredjepartsprogramvare for å lese/skrive Mac OS Extended på WIndows, evt instalere driverene fra Bootcamp på en PC via litt cmd hacking.

TL:DR: Bruk exFAT, fungerer best.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...