Skylake Skrevet 22. august 2014 Rapporter Del Skrevet 22. august 2014 Har en WD My Passport som jeg brukte på windows pcn min, også måtte jeg bruke den på mac'n min så formaterte jeg den på mac'n min også når jeg kobler den inn i pc'n så kommer den ikke opp, står bare at jeg kan "løse" den ut. hva skal jeg gjøre? har 360GB med ting jeg trenger på den Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. august 2014 Rapporter Del Skrevet 22. august 2014 En Mac disk kan man ikke uten videre lese i Windows. Og omvendt. http://www.stanford.edu/group/ttsclasses/cgi-bin/techietips/?p=1271 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 22. august 2014 Rapporter Del Skrevet 22. august 2014 Du kan ikke bruke disker på mac og windows. Du må inn i diskbehandling og formatere den der. Mac bruker eget diskformat. Det du vil ha er NTFS. Høyreklikk på min datamaskin og velg behandle/manage Gå så ned til diskbehandling. Der skal disken din dukke opp. Velg disken og formater til NTFS Lenke til kommentar
Skylake Skrevet 22. august 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. august 2014 Du kan ikke bruke disker på mac og windows. Du må inn i diskbehandling og formatere den der. Mac bruker eget diskformat. Det du vil ha er NTFS. Høyreklikk på min datamaskin og velg behandle/manage Gå så ned til diskbehandling. Der skal disken din dukke opp. Velg disken og formater til NTFS så kommer problemet alle filene ligger også på macn, hvordan skal jeg da få dem på harddisken da? får å så bruke den på windowsn? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. august 2014 Rapporter Del Skrevet 22. august 2014 (endret) Bruke et filsystem som begge OS kan lese på ekstern disk. Fat32. Begrensning her er at størrelse på enkelt filer er max 4GB. Samt at det er mindre robust enn NTFS og HFS(mac) Eller overføre over lan. Endret 22. august 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 22. august 2014 Rapporter Del Skrevet 22. august 2014 Det lille jeg vet om windows, MAC og filsystem er at begge operativsystemene fungerer med FAT32. NTFS: Fungerer i Windows, kan i beste fall lese filene på en MAC, men ikke gjøre endringer. MFS (Macintosh File System): Fungerer fint i en MAC, men ikke mulig å åpne i Windows. FAT32: Fult brukbar på begge OS. Filstørrelse begrenset til 4GB. exFAT: Ukjent om denne fungerer på MAC. Filstørrelses begrensning er ikke praktisk talt ikke et problem. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 23. august 2014 Rapporter Del Skrevet 23. august 2014 http://lifehacker.com/5927185/use-the-exfat-file-system-and-never-format-your-external-drive-againSom sagt, formater disken til exFAT, så kan du bruke den både óg. Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 23. august 2014 Rapporter Del Skrevet 23. august 2014 Det lille jeg vet om windows, MAC og filsystem er at begge operativsystemene fungerer med FAT32. NTFS: Fungerer i Windows, kan i beste fall lese filene på en MAC, men ikke gjøre endringer. MFS (Macintosh File System): Fungerer fint i en MAC, men ikke mulig å åpne i Windows. FAT32: Fult brukbar på begge OS. Filstørrelse begrenset til 4GB. exFAT: Ukjent om denne fungerer på MAC. Filstørrelses begrensning er ikke praktisk talt ikke et problem. MFS ble erstattet av HFS på midten av 80-tallet, som igjen har blitt erstattet med HFS+/Mac OS Extended. Skal du bruke disk på både Mac og PC er exFAT best og enklest. Funker knall på begge. Du kan bruke NTFS, da enten med tredjepartsprogramvare, eller bruke Mac OS innebygde NTFS støtte. Denne må derimot aktiveres manuellt via terminal. Du kan bruke tredjepartsprogramvare for å lese/skrive Mac OS Extended på WIndows, evt instalere driverene fra Bootcamp på en PC via litt cmd hacking. TL:DR: Bruk exFAT, fungerer best. Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 10. september 2014 Rapporter Del Skrevet 10. september 2014 Hva med å ha disken kun koblet til Windowsmaskinen og heller bruke nettverksdeling? funker fjell begge veier eventuelt skyløsning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå