Gå til innhold

Beste Audio Format?


TLZ

Anbefalte innlegg

Eg har brukt Mp3 i alle år, og har litt wma. Det eg lurer på er hvilket format eg burde velge nå(etter mp3). Det er veldig viktig at formatet har bra støtte på mange plattformer og Mp3 Spillerer (både software og hardware). Og bra kvalitet i forhold til størelse. Noen forslag eller er det bare å forsette med Mp3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil bruke et "Lossy" format anbefaler at du titter på MusePack eller OGG Vorbis.

Hvis du derimot ønsker et "Lossless" format er FLAC veldig bra.

 

Alle disse er støttet i de viktigste programvarene, men ikke like bra som mp3 når det gjelder støtte i hardware!

Du må nok avklare om kvalitet eller hardware støtte teller mest.

Endret av Solaris
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Vel, eg ser at WMA har stor støtte blant Hardware spillere, men eg hater å "låse" meg til MS... Men eg må si at no-loss formatet til WMA er ganske bra. Eksisterer det WMA9 spilere til andre plattformer enn windows?

Ja, jeg klarte ikke spille av WMV9 i windows da jeg hadde det.. (fordi jeg hater Win media player < 6).. Mens når jeg gikk 100% over til linux fant jeg ut at mplayer støttet wmv herlig :)

 

Men, jeg vil anbefale alle å ikke bruke wmv, det er meget evil siden det låser filene dine til å bare høre på dem i WMP! Jeg kan ikke høre på wmv filene i linux, derfor sletta jeg dem bare. Drittfiler.

 

Ogg Vorbis er mitt valg (og de fleste i denne tråden's også ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...