Gå til innhold

Militeret

-kga-

Anbefalte innlegg

Jeg skal i milliteret til neste år.

Jeg søkte meg til 1: cavaleriet 2: arteleriet. Hvor i landet kommer jeg mest sansynelig?

Kan man ha med datan til milliteret? Hvis jeg ikke kan det burde jeg vel ikke akuratt oppgradere noe på den dette året.

Hva er kravene får og bli MP? Jeg fikk 8 av 9 på kunnskap. helsa er topp og syn er bra mens hørsel er perfekt. Min fysiske form er ikke noe og skryte av da. Hvor fort må jeg kunne løpe 3km for å bli MP?

Hvor mye tjener MP i året?

Hvor mye tjener vanlige i året?

Er det 3 studie poeng man får for og gå militeret?

Flere sp. kommer jeg ikke på i farta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis til Indre Troms.

Bærbar er fint. Kommer an på befalet om du får lov til å plassere pcen din på oppholdsrommet. Førerkort kl B og normal god form er påkrevet for å bli MP. I tillegg til å være litt "korka" i hodet da.

Tjenestetilleggene finner du på www.mil.no.

3 poeng ja.

Lenke til kommentar

""Jeg søkte meg til 1: cavaleriet 2: arteleriet. Hvor i landet kommer jeg mest sansynelig?""

Art og kav har du på Setermoen i indre Troms, samt kav og art i Hedmark.

""Kan man ha med datan til milliteret? Hvis jeg ikke kan det burde jeg vel ikke akuratt oppgradere noe på den dette året.""

Du kan ha med pc`en, mange har også med seg hele compen sin ikke bare lapptoppen. Men jeg anbefaler at du venter med å ta med deg hele kompen i starten, da får du sjekket om det er ok, samt at du først har rekrutten. Da kan det være litt stress, flytting av rom og lag, samt lange dager hvor compen er det siste du tenker på.

""Hva er kravene får og bli MP? Jeg fikk 8 av 9 på kunnskap. helsa er topp og syn er bra mens hørsel er perfekt. Min fysiske form er ikke noe og skryte av da. Hvor fort må jeg kunne løpe 3km for å bli MP?""

Kravene er som du ble fortalt tidligere, men du må også ha god vandel, ikke noe utestående med loven. Du må løpe 3000 meter på max 15 minutter.

""Hvor mye tjener MP i året?

Hvor mye tjener vanlige i året?""

Du vil etterhvert få korporal vinkler pga utvidet ansvar, du vil ikke så langt jeg har forstått få mer en 10 kr dagen ekstra i tilegg for dette. Hvor mye totalen er nå husker jeg ikke.

""Er det 3 studie poeng man får for og gå militeret?""

Jeg tror det er noe sånt ja.

Lenke til kommentar

Korporaler får det berømte "colatillegget" som jo tilsvarer en cola fra flaskeautomaten (ca.). Har ikke peiling på korporal... du må vel vise litt ansvar utover normalen. Eller som der jeg var (bardufoss) hvor det overhodet ikke var noe system. Du kan jo søke deg til UB-korporal, da får du litt befalsutdanning på kjøpet i førstegangstjenesten + ett par tusen ekstra når du er ferdig

Endret av pebbe
Lenke til kommentar
Hva skal til for og bli korporal?  (var det jeg mente i steden for MP trur jeg, jeg mente i vertfal de som får ekstra betalt)

De som tar flest push-ups og roper høyest blir korporaler ;)

Jeg var vognfører i et tow lag, og hadde langt mer ansvar en nestlagføreren som var korporal. Han hadde mer ansvar på papiret enn i virkeligheten. Nestlagføreren skal kunne ta over laget hvis lagføreren faller fra. Hvor sannsynlig er det? Som vognfører var jeg ansvarlig for at vogna funka som den skulle, vær dag.

Lenke til kommentar

hvis du kommer i Artilleriet (iallefall på setermoen) som kanonmann, er det eneste du trenger å gjøre er å lære å sikte kanonen bra, så blir du korporal... eller lagfører for et linjelag (hvis de har dem lengre) i stab, eller MB/BV sjåfør i staben...jeg brølte iallefall ikke mye, og jeg tok pokker meg ikke mest pushups iallefall...men sikte den forbanna kanonen kunne jeg ;)

Lenke til kommentar
Gjør en god jobb.

Du må yte og vise det lille ekstra.

I hver avdeling så er det x-antall korp hjemler, alt avhengig av størrelsen på avdelingen.

Lykke til.

Dette er riktig.

En liten kommens til gunfreak19:

Du sier du SKAL gå befalsskolen, husk at du må igjennom et relativ hard opptaksprøve først. Men med bra innstilling så kommer man langt.

Lykke til

Endret av John Kr
Lenke til kommentar
Nestlagføreren skal kunne ta over laget hvis lagføreren faller fra. Hvor sannsynlig er det?

I en krigssituasjon? I indre Troms? Ca. 95% vil jeg tippe.

Nå er det dårlig med krig i indre Troms..

ja. Men samfunnet driver jo ikke med dette surret bare "fordi gutter er så søte i grønt"....

Ikke? Da har jeg blitt ført bak lyset. ;)

Sjansene for det store angrepet fra øst er er ikke de største. Slik mye av forsvaret i Nord Norge er lagt opp venter de fremdeles på det. Kanskje dette sporer vel mye av. Poenget med det opprinnelige innlegget var å få frem at jeg som vanlig menig hadde mer reelt ansvar en personen som var nestlagfører og korporal i laget mitt. Er sikkert anderledes i andre lag.

Lenke til kommentar

Tips for å bli korporal: Gjør det som du tror befalet ville gjort, før de ber deg gjøre det. Drit i at du syns det er høl i hue selv.

10 kroner er jo veldig dårlig betaling for gjøre de verste jobbene da. Er vel heller at noen har lyst til å stå først i rekke. Fordeler er det imidlertid i Garden. Der blir korpene vaktkommandør, eller avløsningsfører. Eller vanlig stakkarslig vaktsoldat.

Lenke til kommentar
jeg skal på sesjon om en uke, jeg skal gå befalskolen og senere noe innen spesialstyrker, KJ eller MJ, har nå lagt meg i skikelig hard trening, begynnt å jogge ver kveld og driver med masse andre trengins former

MJ er bare for de aller psykeste av oss, har en kamerat som har vært der noen år og han er psyk! :wow:

KJ er litt lettere, siden de i utgangspunktet ikke blir tilbudt kontrakter i FSK. Men knallhardt det og.... :!:

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Nestlagføreren skal kunne ta over laget hvis lagføreren faller fra. Hvor sannsynlig er det?

I en krigssituasjon? I indre Troms? Ca. 95% vil jeg tippe.

Nå er det dårlig med krig i indre Troms..

ja. Men samfunnet driver jo ikke med dette surret bare "fordi gutter er så søte i grønt"....

Ikke? Da har jeg blitt ført bak lyset. ;)

Sjansene for det store angrepet fra øst er er ikke de største. Slik mye av forsvaret i Nord Norge er lagt opp venter de fremdeles på det. Kanskje dette sporer vel mye av. Poenget med det opprinnelige innlegget var å få frem at jeg som vanlig menig hadde mer reelt ansvar en personen som var nestlagfører og korporal i laget mitt. Er sikkert anderledes i andre lag.

unskyld meg, men hvorfor tror du det er russiske jagerfly fra russland utenfor tromsø da?

http://www.nordlys.no/nyheter/article3777187.ece

http://www.radiotromso.no/les/15570.html

men som sakt de skal sikkert ikke krige, bare rasere nord-norge......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...