DataFMT Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Jeg lurer på om man kan installere drivere man får lastet ned fra nvidia sine sider på bærbare maskiner som har de nye GeForce GTX 860M? Jeg har en gammel MSI-bærbar hvor jeg ikke kan gjøre dette på. Der må jeg bruke drivere fra produsenten (MSI) eller bruke litt shady'e cracka-drivere. Er det fortsatt slik? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Jeg var lenge låst til Asus drivere med min G73sw, men nå fungerer den fint med drivere rett fra nVidia. Eller fungerer og fungerer fru Blom, beta drivere er det visst bare å glemme. Jeg vil tro de fleste laptop'er nå vil kunne bruke nVidia drivere, men som alltid vil det nesten garantert finnes unntak. Så hovedregelen må fortsette å være å gjøre god research på laptop'en før man går til kjøp. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 22. august 2014 Forfatter Del Skrevet 22. august 2014 Takk for svar. Litt merkelig valg fra nVidia da jeg ikke skjønner at det kan være egne implementeringer av slike kort. Det er i allefall ganske håpløst når laptop-produsentene ikke kommer med nye drivere etter release. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Vel, i mitt eksempel er det en CPU med integrert skjermkort i laptop'en som ikke støtter skjerm med 120Hz. Siden min laptop har 120Hz skjerm så ville ikke nVidias Optimus teknologi fungere. Derfor måtte Asus ha spesiallagde drivere til min laptop. Av en eller annen grunn fungerer nå nVidias siste drivere med min laptop, men det er på ingen måte noe jeg tar for gitt kommer til å fortsette. Så produsenter kan velge tekniske løsninger når de bygger sine laptop'er som ikke finner støtte i nVidias standard drivere, og da går det som det går. Mer produsentens skyld enn nVidias slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Grunnen før (vet ikke om argumentet er gyldig nå). Er at skjermkort og annen maskinvare skal kunne kommunisere med hverandre for lavere strømforbruk. Nå tror jeg at drivere fra Nvidia direkte har gode nok strømsparings-løsninger til at det ikke trengs spesiallagde drivere lengre. Jeg var selv låst til slike drivere på en 2006 HP, og en 2011 Acer. Men på min Clevo er ikke dette noe tema lengre , og Nvidia oppdaterer driveren selv. Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Grunnen før (vet ikke om argumentet er gyldig nå). Er at skjermkort og annen maskinvare skal kunne kommunisere med hverandre for lavere strømforbruk. Nei, problemet var at Nvidia ikke ville gjøre diverse interface tilgjengelige for styring/bruk på programnivå. Som er forståelig nok, når trusselen gjerne ville være at de plutselig ville bli avhengige av at Intel/Microsoft ville bruke interfacene riktig for at noe some helst skulle fungere. Samtidig har intel-drivere og window-manageren i Windows vært totalt ubrukelig frem til en tvungen oppdatering i fjor sommer. Slik at uten den indirekte renderingen gjennom window-manageren, så ville du typisk få veldig mange rare problemer med Optimus og flere skjermer, osv., nettopp på grunn av at det ble brukt program-spesifikke løsninger for å få det til å kjøre noenlunde. 120Hz skjerm er en kjekk ting, for eksempel. Ingen (muligens de nye..?) intel-kort støttet dette programvaremessig. Så selv om alle nvidia-kortene kunne kjøre skjermkontekster i 120Hz, så er løsningen å kjøre en render eksklusivt på nvidia-kortet (bytte oppsett i bios). Eller å kjøre overstyrte intel-drivere (som ikke nødvendigvis fungerer bra). Masse flotte "kleshenger, strikk, teip og bh" løsninger ute å gikk en stund. Ikke helt uvanlig i databransjen, dessverre. Men jada. Skal ikke være noe problem å oppdatere nvidia-driveren og intel-driveren hver for seg på noen som helst laptop. Finnes vel ikke et eksempel nå lenger på overkjørte driver-IDer på skjermkort lenger...? Eller finnes det laptoper med "HP Pavillion Skjermkort" type IDer fremdeles? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå