Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC frøs under system restore

Anbefalte innlegg

Jeg har en del programvare som er lagret på E: som jeg gjerne skulle beholdt, bla. backupen til iPhonen.

Jeg har ikke prøvd å starte PC'en i safe mode ettersom jeg ikke greier å finne denne menyen. På Asus maskiner skal man trykke F7 for å få opp valget, men det får jeg ikke...

Nok en gang, takk for at du tar deg tid til å hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 8 er dessverre ugrei når det gjelder safe mode.

Dette står i manualen til hovedkortet ditt men jeg mistenker at det er tilpasset Windows 7:

To access Windows OS in Safe Mode, do any of the following:
- Press <F5> when ASUS Logo appears.
- Press <F8> after POST

Du har ikke kryptert ssd'en din? Må spørre siden det ser ut som det gjør.

Lenke til kommentar

Som tittelen sier så frøs pc'en min under system restore. Grunnen til at jeg tok en system restore var fordi pc'en ble veldig treg, og jeg mistenkte dermed at windows hadde installert en ny oppdatering.

En mulighet er at PC ble treg pga diskfeil. Restore feilet da pga at disken er dårlig.

Det er mange som har erfart at dårlige sektorer på HDD gjør PC treg. Om det samme kan skje med SSD vet jeg dog ikke.

Et defekt filsystem er vanskelig å fikse. Prøv å redde det du trenger med recovery program.

Så tester du disken ved å formatere (full format, ikke hurtig). Det vil skrive til alle sektorene, og hvis det stopper opp er det bare å gi opp disken og skaffe en ny.

Lenke til kommentar

Når du starter pc'en med "windows 8.1 boot-cd'en" og trykker "Troubleshoot", får du opp option "Startup Settings"? Velg i så fall denne og klikk deretter "Restart". Datamaskinen skal starte på nytt til en meny der du kan velge "Safe Mode". Trykk F4(?) for sikkermodus.

Beskriv hva som skjer.

Lenke til kommentar

Det kom ikke opp at den hadde funnet en Windows installasjon, men jeg fikk like vell valget om å bruke "Startup Repair", men jeg fikk beskjed om at Windows ikke greide å rette feilen automatisk.
Restartet PC'en like vell, slik som youtube videoen sa, men det hjalp ikke.

Det som er merkelig er at når jeg restarter PC'en så greier den ikke å finne SSD'en, men hvis jeg skrur PC'en helt av, deretter på igjen så finner den SSD'en... Bootet fra SSD'en, logget inn i Windows, greide å lukke opp Chrome før den frøs til igjen...

Ettersom PC'en jobber så treigt nå så trur jeg den skal få stå en stund, selv om den har frøset, kanskje den greier å komme seg ut av det etter en liten time :hmm:

Hvis ikke det fungerer så får jeg prøve Ubuntu rescue remix, som du sa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...