Gå til innhold

PST vil kartlegge nordmenns nettaktivitet

Anbefalte innlegg

Ikke overraskende nok ønsker PST å bli NSA lite. Selvfølgelig for "nasjonal sikkerhet".

Argumentet imot privatliv har alltid vært at "hvis man ikke gjør noe galt, hva har man å frykte", men det viser seg gang på gang at hvis man gir en organisasjon for mye makt, så blir det misbrukt. Og stordata er ett alt for kraftig våpen til å bruke innenlands, det blir som å bruke F-16 for å jakte på tyver eller sende inn militæret for å håndtere en protest.

Når man først har store mengder data samlet på ett sted, så vet man aldri hva slags algoritmer som kan bli utviklet i framtiden for å analysere disse, eller hva de kan bli brukt til. Hvordan skal man forsikre at de ikke blir brukt til utpressing, eller å påvirke politikken i en spesifikk retning?

Jeg er glad Datatisynet og Bjørn Erik Thon iallefall snakker ut om det.

[Obligatorisk quote fra Churchill om forholdet mellom frihet og sikkerhet]

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor blir all informasjon om vårt brukermønster lagret og aksessert av en entitet, samme entitet som trolig også vil ha tilgang til kreditt og betatalingsinformasjon, kjøremønster, osv? Burde ikke Datatilsynet ha noe å si om den saken?

I mine øyne så er informasjon om meg privat, bare til bruk for dem som absolutt trenger den for å utføre tjenesten jeg bruker, uansett hvor den måtte være lagret. Hvis de ikke klarer å forholde seg til det, så får de slutte å lagre disse dataene.

Endret av Kerbox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor blir all informasjon om vårt brukermønster lagret og aksessert av en entitet, samme entitet som trolig også vil ha tilgang til kreditt og betatalingsinformasjon, kjøremønster, osv? Burde ikke Datatilsynet ha noe å si om den saken?

I mine øyne så er informasjon om meg privat, bare til bruk for dem som absolutt trenger den for å utføre tjenesten jeg bruker, uansett hvor den måtte være lagret. Hvis de ikke klarer å forholde seg til det, så får de slutte å lagre disse dataene.

Det er kun ett problem, du eier ikke din suverenitet, det gjør staten Norge. Så lenge du oppholder deg i og er Norsk statsborger så er det stortinget og regjering som avgjør hvilke rettigheter man har. Hvem som avgjør hvem som får sitte i disse posisjonene får du innvirkning på, men overvåkning er vell noe de aller aller fleste egentlig gir blanke i. Self included.

Lenke til kommentar

Jeg håper vel mindre og mindre folk gir blanke som deg, spesielt etter NSA og Snowden, men tiden får vise. Jeg får iallefall bare gi uttrykk for hva jeg mener våre rettigheter rundt informasjon burde være, og satse på at iallefall noen er enige.

Å ta fra folk sin følelse av "suverenitet" er noe som skaper terrorister, så da er det ett spørsmål om PST klarer å bekjemple flere enn de lager.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva folk bryr seg om blir reflektert igjennom stemmene man avgir. Både terrorlovene, DLD og en del andre saker har gått relativt upåvirket hen i forhold til hvordan folk har valgt å stemme de siste periodene.

Du har aldri hatt suverenitet i Norge, det hadde heller ikke dine foreldre, besteforeldre, tippoldeforeldre eller noen andre siden vi ble ett konstitusjonelt monarki, vi har også ett representativt demokrati som gjør at vi ikke får direkte innvirkning på avgjørelsene som blir tatt, men vi får inndirekte makt til å bestemme hvem som får være med å avgjøre. Så suvereniteten har du aldri hatt, det er ikke noe noen tar i fra oss.

Lenke til kommentar

De som overvåker kan få ha på seg kameraer og mikrofoner som sender ut på internet 24/7 hva dem holder på med så kan folk følge med at de ikke misbruker data. En form for Bigbrother Bigbrother.

It's the peoples job to see that the government is not in error.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[Obligatorisk quote fra Churchill om forholdet mellom frihet og sikkerhet]

Nå var det vel Benjamin Franklin som sa: "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

Selv tenker jeg også på Arnulf Øverland som sa: "Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv!"

Dessverre er dette sitat som er fullstendig bortkastet på folk som ikke i utgangspunktet forstår problemet. Man må først nå frem til dem med hvilken urett dette er som blir begått.

Folk som sier: "Jeg skjønner ikke problemet? Jeg liker å bli tatt i rumpa." Er folk jeg rett og slett ikke orker å diskutere med, dessverre. For jeg har ikke den minste ide om hvordan nå fram mot et slikt argument.

Kanskje det er mulig å appellere til en dypere rettferdighetssans og rett og slett sammenlikne med aktiviteter som er åpenbart gale. Som om jeg f.eks. Skulle sitte med kikkert og avlyttingsutstyr i skauen og spionere på en tilfeldig familie og notere meg alt hva de foretar seg, fra handlelister til foretrukne posisjoner under sex. Et åpenbart brudd på alt av lov, rett og moral. Spørsmålet er hvordan denne aktiviteten plutselig er ok hvis vi bytter ut meg, med en PST ansatt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...