Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min datter på 17år ønsker seg kamera, og har antydet at Samsung NX1000 er noe som kan passe. Jeg ser at det er gått en del tid siden dette ble lansert, har det kommet etterfølgere og/eller kan dere foreslå alternativ? Forstår at wifi -funksjon er betydningsfullt for aldersgruppen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet :thumbup:

NX1000 er en eldre modell ja, men bildekvaliteten er mer en god nok, nyere tilsvarende kameraer er nok litt bedre i mørkere omgivelser.

Selv om NX1000 ser lite ut så blir disse systemkameraene relativ store med et objektiv påmontert, skal man ha et zoomobjektiv vil det ikke få plass i lomma. man kan kjøpe et fastobjektiv som ikke har zoom da blir kameraet relativt lite, men det setter begrensinger på hvordan man fotograferer.

Er det datteren din som ønsker dette spesifikke kameraet eller er det du som tenker at dette er perfekt for henne ? problemet er om at kameraet blir for stort så kan det hende at det blir liggende hjemme hvis man ikke er litt entusiast.

Hva med et kompaktkamera med god bildekvalitet? de beste kompaktkameraene går i lomma og bildekvaliteten er ikke lang unna systemkameraene.

Foreksempel Canon S110 har wifi og går ned i lommen, siden kameraet også er et par år gammelt er prisen blitt veldig bra, S120 er nyere litt dyrere, bedre og har også wifi.

Men det er vanskelig og anbefale noe konkret så bare luftet litt tanker :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

I fjor ble etterfølgeren NX2000 lansert. Den er marginalt bedre på en del ting, men først og fremst ytre design. Som standard følger det med et forholdsvis kompakt 20-50mm zoomobjektiv. Samsung har også fint utvalg av kompakt fastoptikk (eks 30mm f/2,0) som blant annet egner seg til portrett/profilbilder med flott bakgrunnsuskarphet. MPX selger en pakke som jeg tipper en 17-årig jente kan falle for.

NX3000 er årets etterfølger, også kun marginalt bedre rent teknisk. Personlig synes jeg den som er sort/sølv er knallstilig, men de har også en hvit/sølv. Dette selges med et nytt og ennå mer kompakt 16-50mm objektiv.

Alle disse har Wifi, men bildedeling mot nettsky og sosiale media er forbedret for hver modell.

Kort og greit, jeg ville satset på NX3000 med 16-50mm objektivet. Du har sikkert en magefølelse for om hun faller mest for sort/sølv eller hvit/sølv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...