Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Defekt badekarkran (veksler mellom kran og dusjhode)

Anbefalte innlegg

Etter litt googling fant jeg ut at det heter badekarkran, men fant ikke ut så mye mer.

Plutselig en dag sluttet den å virke, dvs det kommer kun vann ut til krana. Når den virket vekslet den mellom kran og dusjhode når man vridde den.

Det kommer vann opp til dusjhodet uansett, men bare små dråper.

Kan dette fikses selv eller må jeg bla opp tusenlapper til rørlegger?

Har aldri rørt vannrør e.l. før, skal sies.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det bare er ei pakning.. Men siden du er helt grønn, så ringer du rørleggeren. Nytt dusjarmatur får du fra 1500 og oppover, og det tar ikke lang tid å skifte hvis det er lett tilgjengelig. Kjøper du et selv, så pass på det er SINTEF-godkjent. Er det ikke det, så vil ikke rørleggeren ta i det med rørtang engang..

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Skal få lagt ved et bilde imorgen så kanskje noen kan se om jeg må bytte hele greia eller bare selve hendelen. Om det skulle være en pakning. (Jobber med å skru på datamaskiner, så en pakning burde jeg kunne fikse)

Så kom jeg på en ting som kompliserer, bor i en blokk. Da må kanskje vannet stenges (for alle) mens man jobber med utbyttingen?

Og jeg regner med dette er en kostnad leietaker må ta, altså at det går under paragrafen om slitasje?

Endret av ReinAmatør
Lenke til kommentar

Leiligheten har (forhåpentligvis) separat stoppekran.

Hvis jeg forstår deg rett så er du leietager i boligen? I så tilfelle har utleier sviktet grovt med å ikke informere deg om stoppekranen!

Etter min vurdering så er dette en defekt som utleier må dekke.

Stemmer det, jeg er leietager.

Det hadde vært særdeles hyggelig om denne kostnaden var utleiers plikt å dekke, dog jeg er nogenlunde usikker. Det heter jo som følger:

Leietaker kan også kreve at utleier står for større vedlikehold mv. i utleieperioden. Tilsvarende kan utleier kreve at mindre vedlikehold som utskifting av lyspærer, låser, kraner, vannklosetter, elektriske brytere og kontakter, varmtvannsbereder, inventar og utstyr som ikke er en del av den faste eiendommen, skal påhvile leietaker.

http://bildr.no/view/MDFWRjdY

2 skruer helt bakerst, en på varmt og en på kaldt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...