Gå til innhold

Hvorfor sender zyxel P2812 IGMP i bridge mode?

Anbefalte innlegg

Jeg har et zyxel P2812 multimodem fra telenor som er i bridge mode. Router er en pfSense boks.

"Problemet" er at selv om zyxelen er bridget sender den IGMP-trafikk tidvisb3206c0f25.png

Som dere kan se i snitter fra brannmuren så er den sendt i fra IP-en som zyxlen har/hadde som router. Hvorfor oppfører den seg slik?

Endret av Chris93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IP-TV går i hele nettet til telenor uansett om du har abbenoment på det eller ikke.

Selv om ruteren står i bridge-mode så har den fortsatt en IP-adresse. Hadde ruteren fra telenor gjort som du viser her. hadde ikke kunder som bruker IP-TV og har satt ruteren fra telenor i bridge hatt muligheten til å få tak i IP-TV strømmene på innsiden av telenor sin ruter.

Lenke til kommentar

Når man bridger den, så slåes jo routeren av og man har et rent modem. 10.0.0.138 er offline når den pinges. Jeg ser ikke helt hvordan IP-TV er avhengig av at modemet sender IGMP. Her må jeg nok ha en mer dyptgående forklaring av hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Som trrunde sier, selv om ruteren står i bridge modus så er den fortsatt en fungerende enhet på Lag3, og kan gjøre mye annet også. At den står i brige modus gjør bare at den lager en bro rett mellom WAN og LAN uten at det gjøres noe switching eller ruting. Derfor må man som trrunde sier være koblet til i samme subnet som den bridgede enheten står i for å kunne kommunisere med den, hvis ikke blir trafikk bare bridget ut på WAN.

IP-TV hos telenor (og de fleste andre levrandører) multicastes i nettet fordi det hadde vært alt for mye last for nettverket og sende individuelle strømmer for alle som ser på TV.

For å kontrollere disse multicast strømmene og multicast gruppene benyttes IGMP.

Mulig du blander IGMP og ICMP her, og at du derfor blir forvirret.

Du kan lese mer på wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Group_Management_Protocol

http://en.wikipedia.org/wiki/IPTV

http://en.wikipedia.org/wiki/Multicast

Happy reading!

Lenke til kommentar

Jeg har ADSL. Jeg prøvde nå å pinge 10.0.0.138 med PC-en min i samme subnett. Fikk ingen svar, men jeg kan prøve å se hvordan er blir dersom jeg putter WAN i samme subnett og prøver å pinge.

Noe skjedde i alle fall.

5c3fbcd4b3.png

Jeg er forøvrig klar over at IPTV fra Telenor gikk over multicast. Det jeg lurte på hvorfor det var selve modemet som var avsender og ikke en annen ekstern adresse.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Å resette modemet for å oppdatere FW er ikke noe jeg ønsker å gjøre da det ikke er lenge igjen før ISP byttes. Så langt har jeg forstått at det er meningen at multimodemet skal våre tilgjengelig på lag 3 selv når det er bridget.

Takk for alle svar. Er det ler info å legge til, så gjør gjerne det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...