Chris93 Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 (endret) Jeg har et zyxel P2812 multimodem fra telenor som er i bridge mode. Router er en pfSense boks. "Problemet" er at selv om zyxelen er bridget sender den IGMP-trafikk tidvis Som dere kan se i snitter fra brannmuren så er den sendt i fra IP-en som zyxlen har/hadde som router. Hvorfor oppfører den seg slik? Endret 21. august 2014 av Chris93 Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Telenor bruker IGMP til IP-TV løsningen sin. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 Det er ikke noe IPTV inkludert i abonnementet mitt. Hvorfor tildeler routeren seg en egen IP for å sende denne trafikken. Jeg skulle tro det var noe ville hatt sin opprinnelse fra Telenor sitt nett. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 IP-TV går i hele nettet til telenor uansett om du har abbenoment på det eller ikke. Selv om ruteren står i bridge-mode så har den fortsatt en IP-adresse. Hadde ruteren fra telenor gjort som du viser her. hadde ikke kunder som bruker IP-TV og har satt ruteren fra telenor i bridge hatt muligheten til å få tak i IP-TV strømmene på innsiden av telenor sin ruter. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 Når man bridger den, så slåes jo routeren av og man har et rent modem. 10.0.0.138 er offline når den pinges. Jeg ser ikke helt hvordan IP-TV er avhengig av at modemet sender IGMP. Her må jeg nok ha en mer dyptgående forklaring av hvordan det fungerer. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Selv om du setter modemet ditt i bridgemode så vil det svare på 10.0.0.138 om du setter en ipadresse i dette subnettet på din pc statisk. (Testet dette på en telenor adsl linje, men går utifra at det fungerer likt på fiberlinjen til telenor). Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Som trrunde sier, selv om ruteren står i bridge modus så er den fortsatt en fungerende enhet på Lag3, og kan gjøre mye annet også. At den står i brige modus gjør bare at den lager en bro rett mellom WAN og LAN uten at det gjøres noe switching eller ruting. Derfor må man som trrunde sier være koblet til i samme subnet som den bridgede enheten står i for å kunne kommunisere med den, hvis ikke blir trafikk bare bridget ut på WAN. IP-TV hos telenor (og de fleste andre levrandører) multicastes i nettet fordi det hadde vært alt for mye last for nettverket og sende individuelle strømmer for alle som ser på TV. For å kontrollere disse multicast strømmene og multicast gruppene benyttes IGMP. Mulig du blander IGMP og ICMP her, og at du derfor blir forvirret. Du kan lese mer på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Group_Management_Protocol http://en.wikipedia.org/wiki/IPTV http://en.wikipedia.org/wiki/Multicast Happy reading! Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 (endret) Jeg har ADSL. Jeg prøvde nå å pinge 10.0.0.138 med PC-en min i samme subnett. Fikk ingen svar, men jeg kan prøve å se hvordan er blir dersom jeg putter WAN i samme subnett og prøver å pinge. Noe skjedde i alle fall. Jeg er forøvrig klar over at IPTV fra Telenor gikk over multicast. Det jeg lurte på hvorfor det var selve modemet som var avsender og ikke en annen ekstern adresse. Endret 23. august 2014 av Chris93 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Har du nyeste FW i Zyxel? Finnes her: stup.telenor.no Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Jeg vet ikke, hvor ofte pushes det fra Telenor sin side? Den var ikke brigdet i en liten uke for noen måneder siden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Du kan oppgradere selv dersom ikke Telenor har gjort det. Mitt routermoden ble oppgradert ifm IPv6. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 25. august 2014 Forfatter Del Skrevet 25. august 2014 Å resette modemet for å oppdatere FW er ikke noe jeg ønsker å gjøre da det ikke er lenge igjen før ISP byttes. Så langt har jeg forstått at det er meningen at multimodemet skal våre tilgjengelig på lag 3 selv når det er bridget. Takk for alle svar. Er det ler info å legge til, så gjør gjerne det. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 239.255.255.250 på port 1900 tror jeg er SSDP. Er vel et multicast som her gjøres for å finne eventuelle dekodere/pvr-er i nettverket gjetter jeg, for da å kunne rute iptv-multicast til disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå