Gå til innhold

[Løst] IKKE KJØP LG

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt LG G2 siden januar måned.

Telefonen kan ikke brukes til jogging.
Jeg har hatt den på armen i et Belkin-armbånd. Det har ikke telefonen tålt - kondens fra svetten har trukket inn i øretelefoninngangen og ødelagt telefonen.
LG vil IKKE dekke reparasjonen enda telefonen bare er et halvt år gammel.

post-361146-0-08999300-1408646771_thumb.jpg

post-361146-0-14581900-1408646778_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontakt forbrukerrådet og hør hva dem mener. Selv tviler jeg litt på at jogging med telefonen i armbånd kan regnes som "normal bruk", men kanskje forbrukerrådet ser saken annerledes. Om de gjør det, er det bare å sende dem en klage, så vil de megle med forhandler for deg. Om de ikke er enige med deg så har du uansett kommet med verdifull erfaring til brukere her på forumet. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet her er armbåndet. Jeg har prøvd det en gang. Fronten er vanntett, men neoprenen på baksiden kjentes ut som en våt svamp. Det er nødt til å gå galt i lengden, fuktigheten blir liggende inne i rommet til telefonen. Hvis man skal reklamere, så må det være til produsenten av armbåndet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Joey1313 kom med et veldig godt svar. Det hele henger på hvordan man tolker ordene "normal bruk" i forbrukerkjøpsloven. Forbrukerrådet er riktig instans å kontakte. Ta gjerne bilder av armbåndet også. Bilder og dialogen med butikken som solgte deg telefonen er relevante vedlegg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Da har vi i det minste fått bevist at kroppen avgir fuktighet for å kjøle seg ned. (Ikke sarkastisk). Moderne elektronikk tåler ikke fuktighet, og telefoner skiller ikke mellom svette, vanndamp eller hva. Det er mulig at LGen ikke har tålt det som andre av dine enheter har tålt, mem her blir det påstand mot påstand. Det kan bli spennende å følge saken.

Lenke til kommentar

Ser meg ikke helt enig her. Står vel ingen plass at en mobiltelefon skal tåle jogging med alt det måtte medføre? Det blir som å si at Samsung ikke tåler å ligge i lomma, fordi en gang så regna det gjennom buksa og inn i telefonen.

Om du har brukt et "vanntett" produkt for å beskytte en ikke-vanntett telefon, så er det jo heller produsenten av det første som skal henges ut i dette tilfellet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Belkin er ikke vanntett, men heller et armbånd for å ha telefonen i under jogging. G2-en kan ikke åpnes, og er helt tett - den er altså vanntett. Det eneste stedet svette kan komme inn, er gjennom øretelefoninngangen. Der trekker altså kondensen inn - som bilda viser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er sjelden jeg sier hør nå her, men jeg gjør et unntak. Hør her:

Svette består av vann. Og salt. Saltvann. Det er det verste du kan utsette elektronikk for. Svette forekommer ikke som kondens. Det er en væske som renner. Det var i hvert fall sånn da jeg svetta sist. Salt smakte det også.

Hvis du har stelt deg slik at saltvann har rent inn i telefonen din, så har vi en selvpåført saltskade. Det er en vannskade pluss moms. Den går ikke på garantien. Du kan bare håpe og be at verkstedet ikke finner denne tråden på Google, for nå har jeg ødelagt saken for deg.

Lenke til kommentar

Svette kan bestå av rent destilert vann, hvis det er damp fra svette som kondenserer.

I dette tilfellet så ser det nok skaden ut til å skyldes korrosjon som følge av den rette uheldige kombinasjon av vann og salt, dvs den originale og udestilerte svette.

På den annen side så finnes det jo forskjell på metallegeringer og i hvilken grad de ulike legeringer utsettes for korrosjon som følge av for eksempel vann og salt. Jeg synes ikke den graden av korrosjon som har oppstått på forholdsvis kort tid bærer bud om et optimalt valg av metallegering. (Kombinasjon av dårlig legering og uheldig bruk.)

Det finnes også forskjell i graden av god produktdesign, i hvilken grad en komponent som man må regne med er en utsatt del kan skiftes på en enkel og rimelig måte.

Konklusjon: Dersom LG Norge ikke kan reparere denne telefonen til en overkommelig og grei pris, da bør man kanskje heller tenke på å kjøpe inn andre produkter enn de som levers av LG.

Det kan nok godt tenkes at LG Norge har det formelle juridiske på sin side, men hvis LG Norge ønsker å framstå som leverandør av noe annet enn "et upålitelig alternativ" da bør man i det minste "framskaffe" en feilretting til en god og overkommelig pris.

Lenke til kommentar

Skal du koble hodetelefoner på en joggesikker Android-mobil med gode spesifikasjoner så er lista kort:

Sony Z1, Z1 Compact, Z2, pluss Samsung S4 Active og S5.

Selv pakker jeg mobilen vekk når jeg skal trene, og bruker en billig radio eller MP3-spiller i en plastpose. Hodetelefonpluggen stapper jeg gjennom plastveggen i posen, da blir det et lite 3.5mm hull, men det har gått bra til nå. Går de istykker av svette er det kun en begrenset økonomisk kostnad. Skader av svette eller regn går ikke på garantien, det trodde jeg alle visste i 2014.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ingen sak her. LG G2 er ikke sertifisert for å tåle fuktighet. Dersom den blir utsatt for fukt, er ikke dette produsentens ansvar, men ditt. Det har ingenting å si at eldre telefoner og enheter har tålt samme bruk tidligere. Da er det enten slik at du hadde flaks da, eller at du har hatt uflaks . Det er ingen som på noen som helst måte har lovet deg at denne telefonen skulle tåle svetten din.

Så lenge det er påvist fuktskade på telefonen din, er den praktisk talt søppel og garantien utgår.

Du må gjerne fraråde andre å kjøpe LG-produkter, men vær klar over at du ville fått samme svar fra Samsung, HTC, Sony. Apple og øvrige produsenter. Nå tilbyr både Samsung og Sony vanntette telefoner, så jeg foreslår at du velger deg ut en av disse neste gang, i stedet for å gi andre skylden for noe du har gjort selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Belkin er ikke vanntett, men heller et armbånd for å ha telefonen i under jogging. G2-en kan ikke åpnes, og er helt tett - den er altså vanntett. Det eneste stedet svette kan komme inn, er gjennom øretelefoninngangen. Der trekker altså kondensen inn - som bilda viser.

Du hadde vel plugg i den åpningen, så tlf burde være helt vanntett;)

Neida... Sjekk IP-sertifiseringen på din neste tlf. Og kjøp bumper-case til den;)

Lenke til kommentar

Xperia-mobilene er nok et langt bedre valg om man utsetter de for fukt. Jeg ville aldri kjøpt min G2 om jeg hadde hatt et sånt bruksområde, da hadde jeg kjøpt en mobil som var fuktbeskyttet. Det er synd at telefonen gikk istykker, men siden den ikke er en fuktsikker mobil i utgangspunktet så må man desverre forvente at sånt kan skje.

Lenke til kommentar

Jeg gikk nettopp fra en vanntett Xperia V til en normal LG Nexus 5 da jeg vurderte at oppdatert Android var viktigere for meg enn å kunne bruke mobilen i våte og fuktige omgivelser.

Jeg har ikke oversikt over hvor mange mobiler jeg har eid de siste 20 årene, men ingen av disse har fått fuktskade. To av disse har vært delvis i kontakt med rent vann, men etter å ha tatt ut batteri, demontert og tørket dem så ble faren avverget.

Å kritisere LG for en fuktskade som er brukerfeil er useriøst, noe du sikkert ser av kommentarene her. Jeg og andre her ønsker ikke at vi skal betale ennå mer for mobilene i Norge for at brukerfeil skal dekkes gratis som garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...