Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spm angående omregistrering fra varebil til personbil

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal snart overta en 2002 Toyota Yaris Verso varebil. Den har en delevegg bak setene foran som gjør at jeg må sitte med knærne helt inntil dashbordet, noe som er mildt sagt ubehagelig.

Men siden bilen er mer enn 10 år gammel, så kan den registreres som personbil uten å betale ekstra avgifter. Så nå sitter jeg med noen spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på:

1. Er det mulig å registrere bilen om fra varebil til personbil i samme omgang som bilen skifter eier?

2. Koster det noe å registrere bilen om fra varebil til personbil?

3. Er det mulig å fjerne deleveggen/gitteret, og registrere bilen om til personbil uten å montere bakseter og belter til bakseter? Blir det en lovlig "konfigurasjon" av bilen? Det finnes jo mange 2-seters personbiler der ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg gjorde på min Yaris varebil var å snu henglsene på skilleveggen så man fikk 10cm til. Dette er jo ikke lov, men det funka fett, jeg fikk bedre plass og ingen vil finne ut av det.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/feil-skillevegg-kan-utloese-sjokkavgift/a/584860/

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil/maa-betale-175-000-for-fem-centimeter/a/10059713/

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal snart overta en 2002 Toyota Yaris Verso varebil. Den har en delevegg bak setene foran som gjør at jeg må sitte med knærne helt inntil dashbordet, noe som er mildt sagt ubehagelig.

Men siden bilen er mer enn 10 år gammel, så kan den registreres som personbil uten å betale ekstra avgifter. Så nå sitter jeg med noen spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på:

1. Er det mulig å registrere bilen om fra varebil til personbil i samme omgang som bilen skifter eier?

2. Koster det noe å registrere bilen om fra varebil til personbil?

3. Er det mulig å fjerne deleveggen/gitteret, og registrere bilen om til personbil uten å montere bakseter og belter til bakseter? Blir det en lovlig "konfigurasjon" av bilen? Det finnes jo mange 2-seters personbiler der ute.

Hovedpoenget er at bilen skal til teknisk kontroll på biltilsynet etter ombygging. Det er jeg usikker på er om den vil bli godkjent med bare 2 seter, når den i utgangspunktet er typegodkjent som 5 (eller 4) seter. Utover time på biltilsynet og nye skilter tror jeg ikke det koster noe.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Okay, takk for svaret Kritz. Det var det jeg mistenkte. Det beste er å få tak i orginale bakseter og belter, sette inn de også en time hos biltilsynet da.

Men da kommer et spørsmål til. Som Mekker'n sier så kan man snu gitteret og få 10 cm til, men om man blir tatt kan det bli fryktelig dyrt. Men siden bilen er mer enn 10 år gammel, så får man vel ikke alle bakseteavgiftene i gebyr om man blir tatt?

Lenke til kommentar

Det heter ikke omregistrering, men statusendring.

Har gjort dette før, og ja, de sjekker seter, belter og nakkestøtter så alt dette må være i bilen og i orden.

Ville ikke tatt sjansen på at tollvesenet liker at veggen er flyttet/modifisert selv om bilen har vært registrert i Norge i over 10 år (som er det som gjelder, ikke årsmodellen).

Lenke til kommentar

Om du bare vil ha mer plass, og ikke gidder å gjøre for mye kan du vel registrere den som to seters personbil.

Det gjør du sannsynligvis grei ifm eierskifte, og siden det ikke er noen ombygging bør de ikke kreve noen kontroll av bilen heller.

Med personbil er det ingen som nekter det å kaste ut veggen, uten byråkrati.

Bakseter senere vil kreve godkjenning og kontroll, men da fra personbil til personbil, så det er neppe trøbbel heller.

Lenke til kommentar

Okay, statusendring.

Men det er jo en interessant problemstilling, hva ville straffen bli om veggen er flyttet på en bil som er reg. i Norge i mer enn 10 år?

Jeg vet. Interessant problemstilling. Jeg valgte å snu hengslene på bilen pga akkurat det samme spm og etter tips fra folk på jobben. De har da kjørt sånn i evigheter for å få bedre rygg og fortsatt ha lasteplass. Virket ikke som om de brydde seg stort om det, og bilen brukes i praksis til akkurat det samme. Voksne normale folk!

Etter og ha blitt satt på plass av Kritz sine linker ble jeg jo nå veldig usikker. Kontrolløren ser jo så klart dette med en gang de kikker inn vinduet og vet akkurat hva dem skal se etter hvis du blir stoppet i teknisk. De har nok sett det før :p

Hvis bilen er over 10år gammel hadde jeg tatt sjangsen(og den tar jeg veldig ofte). Jeg lurer på hva straffen blir? Hva skjer egentlig nå? Kan jeg bare snu hengslene og vise bilen igjen?

Og hva hvis bilen er ny og man flytter veggen. Kan man da sette den tilbake som typegodkjent og vise bilen? Eller skal man skytes fordi den veggen en gang har stått feil?!?! Bilen er ødelagt som varebil for evig og alltid og du skal voldtas til hvite skilter.

Lenke til kommentar

Mekker'n, du kan nok snu veggen riktig vei før kontroll eller lignende.. uten at det blir noe problem ut av det. :)

Joka, takk for tipset.. jeg omregistrerer først da, også statusendring senere.

Avo, ja jeg håper du har rett i det at det bare er å statusendre til personbil med 2 seter uten at noen spør noe mer om det.

Lenke til kommentar

Avo, ja jeg håper du har rett i det at det bare er å statusendre til personbil med 2 seter uten at noen spør noe mer om det.

Jeg også ;)

Har gjort det med en Transporter 2 seter for mange år siden, og husker at det den gang var enkelt, men mannen på BT lurte på hva som var poenget med å bytte til hvite skiter...

Om reglene er endret nå? - aner ikke, men jeg kan ikke se noe behov for kontroll for å registrere fra 2 seter til 2 seter...

Endret av avo
Lenke til kommentar

Mekker'n, du kan nok snu veggen riktig vei før kontroll eller lignende.. uten at det blir noe problem ut av det. :)

Det var det jeg tenkte meg. De 2 linkene til kritz er bare et hysterisk annfall i media. Det er snakk om svimlende summer, men det står ikke hvordan det endte. Kjøp nye brakketter til 100,- eller snu dem tilbake!

Lenke til kommentar

Det var det jeg tenkte meg. De 2 linkene til kritz er bare et hysterisk annfall i media. Det er snakk om svimlende summer, men det står ikke hvordan det endte. Kjøp nye brakketter til 100,- eller snu dem tilbake!

Hva, stoppe rett før mannen som vinker deg inn, og begynne å skru?

http://toll.no/templates_TAD/CircularLetter.aspx?id=195826&epslanguage=no

Man kan tro, mene, ane, synse og tenke så mye man vil, men det blir ikke mindre feil av den grunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare bare sette inn bakseter også godkjenne den som 5 seter, for så å evt ta ut baksetene og sette inn vareveggen igjen(andre veien) da? Det som evt blir kostende mere da er jo det å få taki seter + evt belter.

Plutselig er det greit å ha muligheten å sette inn alle setene å :)

Koster vel mellom 500 og 1000kr for time, nytt vognkort og skilter.

Endret av daruu
Lenke til kommentar

1. Ja du kan gjennomføre statusendring fra varebil til to-seter personbil. Og hvis det er ønsket hadde jeg flyttet veggen litt lenger bak i stedet for å fjerne den. Litt ekstra trygghet i forhold til last under kjøring.

2. Siden dette er en 2002 modell kan bakseter og belter kun monteres om det finnes fester for dette i bilen fra fabrikk.

Lenke til kommentar

daruu, Jeg så noen spesialiserte seg på dette og de skulle ha 6000 kr for bakseter og belter pluss installering. Litt for dyrt mtp at vi snakker om en bil med verdi maks 25,000-30,000 kr.

Termograføren, Jeg tror nok jeg bare kommer til å statusendre bilen uten noen modifikasjoner først, også evt flytte veggen litt bakover eller snu den og bruke samme festene som før. Det viste seg å være en 2003 modell og ikke 2002, men det skal vel ikke ha noe å si. Det finnes fester for bakseter og belter fra fabrikk i den, den hadde dette montert da den ble importert til Norge. Men så ble den slaktet i Drammen og modifisert for å få plass til den stalinistiske statskassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...