Jaghi Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Hei. Jeg har en asus UX32VD hvor jeg har byttet originaldisken med en ren ssd disk, den har jeg partisjonert og installert w7 på og det fungerer utmerket. Nå har jeg fått behov for ubuntu og tenkte jeg skulle installere det på den ledige 32gb ssd disken som ikke er removable i laptoppen Det fungerte fint med en bootable usb drive med ubuntu på og installasjonen til 32gb disken fungerte utmerket. Etter at installasjonen var utført ba ubuntu meg om å restarte. Det gjorde jeg, men nå får jeg ingen valg om å boote linux.. pcen hopper bare rett til w7. I bios får jeg heller ikke opp noen valgmuligheter for å boote fra den andre disken, kun den nye disken dukker opp (der hvor jeg har w7). Noen som vet hvordan jeg løser dette? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Det virker som om du har installert bootloader på feil disk. Prøv å installere Ubuntu på nytt. Velg manuell partisjon under installasjonen (mener å huske at valget heter "something else") og sett installasjon av bootloader til disken du har installert Win7 på. Lenke til kommentar
Jaghi Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 Aha! det er sikkert feilen, reinstallerer nå. Når jeg først er i gang, trenger jeg swap area? Lenke til kommentar
Jaghi Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 Hehe, nå kommer jeg inn på ubuntu og alt virker fint, men har motsatt problem. Kommer ikke inn i w7.. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Reparer GRUB https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/grub Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Hvis du ikke får det til, kan du liste hvilke partisjoner du har? (sda x, sdb x) Du kan finne dette med Gparted. Lenke til kommentar
Jaghi Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 Hvis du ikke får det til, kan du liste hvilke partisjoner du har? (sda x, sdb x) Du kan finne dette med Gparted. Jeg har dev/sda1, dev/sda2 og dev/sda3 hvor sda 2 er windows partisjonen. Er det en kommando i grub eller andre steder jeg kan bruke for å få opp grub bootscreenen? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Hva er de andre partisjonene? Øverst til høyre i Gparted kan du velge disk. Skriv gjerne størrelse og filsystem på partisjonene. Lenke til kommentar
Jaghi Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 Hva er de andre partisjonene? Øverst til høyre i Gparted kan du velge disk. Skriv gjerne størrelse og filsystem på partisjonene /dev/sda1 ntfs (reservert av systemet) 100mb /dev/sda2 ntfs 48.76gb /dev/sda3 ntfs 189gb unallocated 2.34mb det er alt på den harddisken Ubuntu er lagret på en separat disk, den 32gb integrerte. Der er det /dev/sdb.. 1 og 2 Lenke til kommentar
Jaghi Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 Hva er de andre partisjonene? Øverst til høyre i Gparted kan du velge disk. Skriv gjerne størrelse og filsystem på partisjonene /dev/sda1 ntfs (reservert av systemet) 100mb /dev/sda2 ntfs 48.76gb /dev/sda3 ntfs 189gb unallocated 2.34mb det er alt på den harddisken Ubuntu er lagret på en separat disk, den 32gb integrerte. Der er det /dev/sdb.. 1 og 2 100mb partisjonen er også flagget boot! Om det sier deg noe Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 (endret) Gjennopprett Win7 ved å sette inn Win7 DVD/USB og boot fra den. Velg gjennoppretting i steden for installasjon. Når du får Win7 til å starte igjen, installerer du Ubuntu på nytt og velger sda1 for installasjon av bootloader. Edit: Før du gjør dette, kan du prøve å skrive følgende i terminalen i Ubuntu: sudo update-grub Deretter restarter du og ser om ting fungerer. Endret 21. august 2014 av Omnithunder Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Bruker du 32- eller 64-bits Ubuntu? Det kan være UEFI boot som lager problemer for deg. Lenke til kommentar
Jaghi Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 Bruker du 32- eller 64-bits Ubuntu? Det kan være UEFI boot som lager problemer for deg. Laster ned en w7 iso nå. Det er en 64bits. Lenke til kommentar
Jaghi Skrevet 22. august 2014 Forfatter Del Skrevet 22. august 2014 Klarte å reparere windows installen via. commandline på oppstartsUSBen. Nå får jeg windows tilbake men klarer ikke komme inn på ubuntu. Leste et sted at det kan være den integrerte disken ikke tillater å bli startet opp på. Dette kunne visstnok endres ved å sette disken til MBR i datamaskinbehandling. Gjorde dette og installerte ubuntu på nytt på disken, men jeg tror at ext4 formatet gjør at dette resettes, igjen ingen ubuntu valg i startup. Forslaget jeg har kommet frem til er at jeg må lagre /boot på en partisjon på den andre store ssden, og å lagre resten av ubuntu på den integrerte... Dette har jeg ikke så lyst til fordi jeg hadde håpet å samle all unix på den lille integrerte SSDn. Har du noen flere forslag til meg? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Du kan prøve deg med EasyBCD http://neosmart.net/EasyBCD/ 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Og gratisversjonen av EasyBCD skulle holde i lange baner. Kanskje noe å lære her også: http://askubuntu.com/questions/325402/booting-win7-12-04-what-do-i-need-for-easybcd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå