Gå til innhold

Interne trådløse nettverkskort,hastigheter og trådløse routere

Anbefalte innlegg

I og med at jeg vi skifter leverandør av internett fra Telenor ADSL til den lokalen strømleverandørens internett over Radio, må vi ha en trådløs router i stedet for bredbåndsmodem med innebygd trådløs router som vi har nå (Zyxel P2812) Jeg har en D-link DIR-655 som jeg hadde tenkt å bruke, men etter litt surfing rundt på trådløse routere og teknologier rundt dette, så får jeg intrykk av at denne begynner å bli nesten litt utdatert. Den har vel 300mbs hastighet trådløst og så vidt jeg har forstått så finnes det flere nye teknologier som er kommet etter dette. Både raskere overføring, dualband osv. Jeg har kikket litt på Asus RT-N66U , da jeg har fått innrykk av at Asus har litt godt rykte på seg med trådløse routere (I tillegg ser den ut til å ha kommet bra ut i test) Den nye linja vi får inn er mest sannsynlig 6mbs/3mbs, maks 15mbs/3mbs.

Routerens sine trådløse hastigheter vil vel ha mest å si for trafikk pcer imellom og trafikk fra Laptop til NAS for eksempel? For linjen inn til routeren ligger jo på ett mye lavere nivå?

Routeren (D-lin DIR-655) er vel 300mbps. Aksesspunktet (TP-Link WA730RE)som vi skal bruker er 150mbps. Men max hastighet som kan oppnåes kommer vel og an på nettverkskort i pcer, nettbrett og telefoner? Men disse er det ikke så enkelt å finne info om. Det trådløse nettverkskortet i laptopen heter Qalcom Atheros AR5B125, men det finner jeg ikke noe annet info om, enn at det støtter 802.11b/g/n. Ellers har vi ett Samsung Galaxy Tab 2 nettbrett, to Acer Iconia B1-A71 nettbrett og diverse smarttelefoner som brukes på nettet. Pluss en Wii U.

Vil det ha noe hensikt å oppgradere routeren? Har denne Asusen bedre rekkevidde enn D-linken? Vi har ett forholdsvis stort hus på ca 180m2 over 2 etasjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dem leverer en antenne som monteres på veggen, rettet mot en sender i underkant av en 1km eller 3 herfra. Fra denne vil det komme ett slikt nettverksledning-uttak. Både naboen (som har samme type internett) og en kundekonsulent hos leverandøren, sa at hvis man skulle ha trådløst internett måtte man skaffe trådløs router selv.

Lenke til kommentar

D-Link er ikke noe å samle på. Asus er det du skal se etter på forbrukerutstyr. Hastigheten på routeren vil "kun" affektere hastighet slik som du forklarer, lokalt. N-standarden er det som er mest vanlig i dag, men den mye raskere AC-standarden er på full fart vei inn og mye nytt utstyr kommer med dette. Sett bort i fra det så er routeren du har linket til et ypperlig valg.

Lenke til kommentar

Finnes det noe program som måler den trådløse hastigheten internt i huset, slik at jeg kan finne ut hvilke hastigheter nettverkskortet i pcen for eksempel klarer? Jeg vet det finnes mange som tester internett-hastigheten til din leverandør, men jeg tenker altså på ett som måler overføringshastigheter innad i huset over trådløst nett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...