Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøre taxi med gammel voldsdom.

Mannen79

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bare et spørsmål. Har blitt kalt inn til kjentmannskurs, og fikk et brev hvor det stod at en måtte ha god vandel for å kunne få kjøreseddel.

Nå er det slik at jeg har en åtte år gammel voldsdom på rullebladet hvor jeg måtte sone 2 mnd. i fengsel.

Er det i det hele tatt vits i for meg å prøve å få kjøreseddel?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Såvidt jeg vet avgjøres dette på skjønn av politiet så det beste er vel så stille spørsmålet til politidistriktet der du evt. skal ta prøven.

Lenke til kommentar

Det er også en gjennomgående tone at har man sonet dommen ferdig er man ferdig med det, og det skal ikke følge en resten av livet?

Absolutt, men det gjøres på skjønn, så det kommer vel ann på hvem jeg snakker med. Uansett så skal ubetingede straffer på under 6 måneder slettes fra rullebladet etter 5 år sånn som jeg han skjønt det.

Er likevel litt usikker. Må vel sikkert stikke til kammerset i morgen for spørre de. Trenger virkelig den jobben, og jeg har ikke gjort noe dumt siden den gang, eller før det.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det skulle gå greit, har selv vært drosjeeier i flere år og den gang jeg tok kjøreseddelen for mange herrens år siden måtte man ha plettfri vandel - det er kanskje lempet litt av kravene nå, uansett som du selv sier er jo dette også noe som foreldes over årene.

Når det er sagt burde du ha rimelig god kontroll på temperamentet når du kjører drosje, du kommer til å komme over de mest prøvende situasjoner du kan forestille deg (og ikke kan forestille deg)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Nå er det vel et viktig rettsprinsipp i Norge at har man gjort opp sin gjeld til samfunnet skal man, om man beviser med tiden at man er skikket til det, kunne leve et normalt liv uten å bli heftet ved tidligere synder. Så hvis man ser helt firkantet på regelen vil det jo være motsatt.

Jeg kjenner en person som i sin ungdom var dømt for innbrudd og tyveri men i dag er en stabil familiefar og jobber som låsesmed. Jeg kjenner også en som i sin tid ble dømt for uaktsomt drap (han knakk nakken på en i en drosjekø) men som i dag er en god jaktkompis av min far og har bæretillatelse. Så å ikke få jobb som drosjesjåfør pga dette finner jeg temmelig søkt jfr regelverket.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en person som i sin ungdom var dømt for innbrudd og tyveri men i dag er en stabil familiefar og jobber som låsesmed.

Tidligere innbruddstyv som i dag jobber som låsesmed? Haha! Han forbereder tidenes brekk, det er det han gjør! :D

Beklager OT, denne var bare for god til å la gå. ;)

Anonymous poster hash: e2248...24f

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner en person som i sin ungdom var dømt for innbrudd og tyveri men i dag er en stabil familiefar og jobber som låsesmed.

Tidligere innbruddstyv som i dag jobber som låsesmed? Haha! Han forbereder tidenes brekk, det er det han gjør! :D

Beklager OT, denne var bare for god til å la gå. ;)

Anonymous poster hash: e2248...24f

Eller så har han rikelig med erfaring innanfor faget.

Eg ville heller ha leigt inn ein låsesmed som har vært innbruddstjuv enn ein låsesmed som berre har mekanisk utdanning. Ein tidligare låsesmed klarer sikkert å dirke opp låsen utan å øydelegge noko, medan dei vanlige låsesmedane griper til boret med ein gong slik at dei også kan selge meg ein ny lås.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...