Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vindusviskere fungerer ikke

Alex_Tc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har sikringer i posisjon 24 og 27.

Er de til vindusviskerne?

Hvordan kan jeg vite det? De er bare der. Det er alt jeg vet.

forresten jeg took ut sikringen 27 og da sluttet vindusviskeren i bakrute å fungere. Så ja, den er det.

Lenke til kommentar

ALLE forbrukere i en bil, forutenom startmotoren går over sikring.

Tydelig at du ikke har peiling, men legg ut en en link til denne sikringen så skal jeg bøye meg. :ohmy:

Det er vel bedre om du forklarer eller dokumenterer hvorfor ikke vindusviskermotoren ikke går over sikring på denne bilen.

Det kan jeg ikke forklare, det må du nesten ta med wolksvagen som har lagd bilen.

Lenke til kommentar

forresten jeg took ut sikringen 27 og da sluttet vindusviskeren i bakrute å fungere. Så ja, den er det.

Slutter vindusviskeren på frontruta å fungere dersom du tar ut sikring nr 24?

Grunnen at jeg startet tråden var feil med vindusviskere i fronten. De fungerer ikke. Men straks jeg finner en måte å fikse de, skal jeg teste dette.

Lenke til kommentar

Tydelig at du ikke har peiling, men legg ut en en link til denne sikringen så skal jeg bøye meg. :ohmy:

Det er vel bedre om du forklarer eller dokumenterer hvorfor ikke vindusviskermotoren ikke går over sikring på denne bilen.

Det kan jeg ikke forklare, det må du nesten ta med wolksvagen som har lagd bilen.

Men jeg spurte deg fordi det var du som kom med en udokumentert påstand. Nå har du lagt ut bilde av sikringsboksen som viser dette. Hvis dette er til samme model...? Men kan vi stole på disse bildene, informasjonen er jo på svensk...? :lol::ph34r:

Det som er litt spesielt, er at jeg har tilsvarende dokumentasjon fra Octavia foran meg som har temmelig mye likt med diverse VW. Den har samme sikringsboks hvor nesten alle sikringene dekker samme kretser. Her er bakruteviskeren 27 akkurat som TS har funnet ut, og 24 er vindusvisker og spylepumpe. Hvis dette er samme hos TS, så er sansynligvis problemet selve motoren eller kablingen.

billywillie: Har du tilsvarende bil som TS, og har du prøvd å ta ut sikring 24?

Lenke til kommentar

Men jeg spurte deg fordi det var du som kom med en udokumentert påstand. Nå har du lagt ut bilde av sikringsboksen som viser dette. Hvis dette er til samme model...? Men kan vi stole på disse bildene, informasjonen er jo på svensk...? :lol::ph34r:

Det som er litt spesielt, er at jeg har tilsvarende dokumentasjon fra Octavia foran meg som har temmelig mye likt med diverse VW. Den har samme sikringsboks hvor nesten alle sikringene dekker samme kretser. Her er bakruteviskeren 27 akkurat som TS har funnet ut, og 24 er vindusvisker og spylepumpe. Hvis dette er samme hos TS, så er sansynligvis problemet selve motoren eller kablingen.

billywillie: Har du tilsvarende bil som TS, og har du prøvd å ta ut sikring 24?

har samme bilen ja og sikring 24 er til spyleanlegget. Sikring 27 har jeg ikke. Jeg har også hatt samme problem og prøvde først å finne sikringen til viskerne foran. Det endte med at jeg ringte møller og fikk beskjed at det finnes ingen sikring til visker foran.

Det jeg har finni ut når det gjelder problem med viskere foran så er det enten selve motoren eller releet. Kan jo også være ledningsbrudd et sted da.

Endret av billywillie
Lenke til kommentar

Hehehe, da har noen på Møller fortalt deg eventyr. Det kan godt være at viskermotoren foran deler kurs med andre forbrukere, at det de mente var at viskermotoren foran ikke har en sikring ALENE, men det er garantert at den ligger bak en sikring. Dette er forholdsvis enkelt å resonnere seg fram til også. Se for deg at f.eks ene børsteledningen løsner fra børsten og legger seg til jord, se for deg feil på isolasjonen til parkeringspluss på viskermotoren. Hva tror du ville skje om den ikke lå på en sikra kurs? Det ville umiddelbart grilla isolasjonen på ledningen og ville kunne starte brann i løpet av noen få sekunder.

Den eneste komponenten i en bil som ikke ligger bak en sikring er startmotoren. Dette er fordi en startmotor fort kan trekke mellom 200A og 500A. Det ville ikke hatt noen hensikt å ha en så stor sikring, 200A er mer enn nok strøm til å lage brann på et uheldig punkt, sikret eller ikke.

Dette er ikke noe jeg bare sier, jeg har jobbet med bil siden 90-tallet, bl.a flere år med VAG.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Forholdsvis kjapp googling tilsier at vinduspusser, på de aller fleste VW av noenlunde samme år og modell (og det er ingen grunn til at det skal være store forskjeller på el-skjema fra bensin til diesel, annet enn det som går direkte på motorstyringen) går på samme sikring som vindusspyler -det er ingen grunn til at vindusspylerpumpe skulle trenge en 25A sikring alene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...