Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må jeg i retten?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

God ettermiddag forumfolk.

Jeg har et lite spørsmål jeg veldig gjerne skulle hatt svar på før jeg drar ned på politistasjonen. Jeg hadde et lite sidesprang med loven her en fuktig bytur en 6 måneder tilbake i tid. Jeg hadde sovnet på en benk ute i en park og ble observert av en patrulje. På dette tidspunktet og frem til jeg våkner neste dag husker jeg ingenting. Det som møter meg dagen derpå er en anmeldelse mot offentlig tjenestemann, under visitasjon før jeg skulle inn hadde jeg vistnok skallet vedkommende ned. Diverse dokumenter ble signert og noe bevis ble lagt frem. Jeg erklærte meg skyldig på stedet da jeg vet jeg ikke har noe sak, og jeg sa nei til advokat. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne forvente meg et forelegg i posten noen uker etterpå. Først flere måneder senere får jeg et brev i posten om at jeg må i retten. Eneste jeg fant av interesse i brevet er denne setningen " Påtalemyndigheten har begjært denne sak fremmet til pådømmelse på grunnlag av tiltalebeslutning", men det sier meg ingenting. Så jeg har fått en dato jeg må møte opp, men hva skjedde med dette forelegget? I værste fall hva kan jeg forvente?

Til dere "perfekte" mennesker så trenger jeg ingen leksjoner angående mine drikkevaner eller hvordan man skal oppføre seg. Ja, jeg dreit meg ut og må ta ansvar for mine handlinger.

Anonymous poster hash: 7160c...feb

Anonymous poster hash: 7160c...feb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det ser ut som det blir rettssak. Forelegget kommer da ilag med den eventuelle dommen.

Lykke til.

9.9 Saker som avgjøres ved tilståelsesdom
9.9.1 Gjeldende rett

Hvis siktede i saker om straffbare handlinger som ikke kan medføre fengsel i mer enn 10 år, innen retten avgir en uforeholden tilståelse som styrkes av øvrige opplysninger, kan saken pådømmes som tilståelsessak etter straffeprosessloven § 248. Dette er en forenklet behandling hvor det ikke utferdiges tiltalebeslutning, ikke avholdes hovedforhandling og normalt ikke avhøres vitner. At saken fremmes som tilståelsessak har flere konsekvenser for fornærmedes rettsstilling. Fra utredningen kapittel 9.9.1 side 160 gjengis:

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...