Thunderhead Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Mine foreldres stasjonære PC er helt død. Når alt er koblet til inne i boksen, er det en høyfrekvent pipelyd fra PSU, men denne forsvinner når jeg kobler fra HK. Får start på PSU når jeg korslutter grønn og svart ledning i kontakten som går til HK, og alle spenninger i kontakten ser ut til å være OK. Heller ikke når alt er frakoblet bortsett fra strøm inn, er den noen reaksjon i HK, bortsett fra det lyser i en powerknapp på selve HK. Det er ingen bevegelse i vifta til CPU-kjøleren. Spørsmålet er om det er HK eller CPU som har havarert, eller begge? PSU ser ut til å være i orden. Har dessverre ingen andre HK eller CPU liggende som jeg kan prøve. HK er Asus P5Q De Luxe CPU tror jeg er Intel Core2Duo E8500 Lenke til kommentar
dbass Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 (endret) Helt først, har du prøvd den generelle feilsøkingen?Fjerne alt som ikke trengs for å starte selve maskinen (ekstra skjermkort, nettverkskort, disker, USB-enheter osv.) Det er vel alt som kan gjøres om du ikke har testdeler. I 99% av alle tilfeller er det hovedkort som har gått, med mindre man har overklokket maskinen eller hatt en eksepsjonelt dårlig kjøler på CPU.Gjør ditt beste for å starte maskinen. Går ikke dette må man bytte ut deler for å finne ut hva som er problemet. Som tidligere ansatt som servicetekniker på servere har jeg kastet mye deler opp gjennom årene, men CPU er komponent jeg har kastet minst av.EDIT: Ikke glem backup av HDD før du prøver noe utover dette. Endret 21. august 2014 av dbass Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 (endret) Som nevnt, har koblet fra alt utenom strøm inn på HK og det er fortsatt ikke livstegn (er vel bare om CPU vifta hadde startet som hadde indikert livstegn siden alt annet var koblet fra). Den har aldri vært overklokket og kjører en litt større kjøler en original kjøler tror jeg. Det jeg glemte å si innledningsvis er at med alt tilkoblet, så starter harddiskene og CPU vifta, men ikke kabinettvifta, når jeg kortslutter grønn og svart ledning (den store kontakten frakoblet, men får strøm via en liten kontakt i enden av den store strømkontakten og to små kontakter ved siden av hverandre på et annet sted på HK). Når jeg prøver å kortslutte grønn og svart med kontakten tilkoblet HK, skjer det ingenting. Det jeg funderer litt på er om CPU vifta skulle ha startet hvis CPU er død. Harddiskene tror jeg er trygge, har en systemdisk som det ikke blir lagret noe på, en som ting blir lagret på og en som tar backup av nummer to. Endret 21. august 2014 av Thunderhead Lenke til kommentar
dbass Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Kunne du gjort et forsøk med å trekke ut alle vifter også, og se om den starter da? Kun for å se om du får bilde på skjermen. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Tvangskjør PSU mens den er tilkobla HK. Jeg har vært borti et defekt HK som lot seg starte på den måten. Fungerte såpass at maskinen fungerte fram til vi fikk tilsendt ny. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Tvangskjør PSU mens den er tilkobla HK. Når jeg prøver å kortslutte grønn og svart med kontakten tilkoblet HK, skjer det ingenting. I følge TS er dette forsøkt uten positive resultater. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 Takk for forslag folkens, det blir nok til at jeg bestiller nytt HK og CPU, da det er begrenset med uvalg til LGA775 sokkelen. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Takk for forslag folkens, det blir nok til at jeg bestiller nytt HK og CPU, da det er begrenset med uvalg til LGA775 sokkelen. Og ram vell? med mindre det sitter allerede DDR3 ram i maskinen Lenke til kommentar
avo Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Prøvd noe så enkelt som en BIOS reset? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. september 2014 Forfatter Del Skrevet 15. september 2014 Ops, en liten opdatering er kanskje på sin plass. HK, CPU og RAM ble byttet uten resultat. Så da ble det ny PSU også, og nå fungerer den som den skal. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Fint at du oppdaterer. Hvilken strømforsyning hadde du? Å jumpstarte psu er noe jeg kun anbefaler for helt nye psu'er , det vil gi en indikasjon på om den starter opp eller ei men sjeldent vil den si noe om hva den leverer så i mange tilfeller så kan det se ut som den fungerer normalt men i realiteten så gir den ikke nok spenning til oppstart av hovedkort osv. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. september 2014 Forfatter Del Skrevet 15. september 2014 Den gamle var en Nexus NX-5000. Den nye er en Corsair AX760. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Jeg hadde akkurat samme symptomene med en helt ny Enermax PSU, ble RMA og har nå samme PSU som deg i en server. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå