Torstein Norum Bugge Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 NASA nådde omsider målet sitt.Se el-flyet ta av vertikalt Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 (endret) GL-10 er et modellfly med 3 meters vingespenn, mens hver av rotorene på V-22 Osprey er 11 meter i diameter.Disse 10 små motorene er nok elektriske, men GL-10 er egentlig et dieselelektrisk hybridfly.Mer detaljer i denne artikkelen:http://www.extremetech.com/extreme/188338-nasas-electric-vertical-takeoff-airplane-takes-first-flight-aims-to-eventually-replace-the-helicopter(Tar jeg ikke feil så har Andrull noen kommentarer i den artikkelen). I følge dokumentene fra NASA som det linkes til i artikkelen så er det bare 2 av de 10 motorene som brukes under vanlig horisontal flyvning, mens effektbehovet femdobles under vertikal flyving. For å beholde flydyktigheten mens vingene vris så må hele vingene utsettes for luftstrøm, derfor har de valgt 10 små motorer og propeller fremfor 2 eller 3 store. En fordel med små propeller er at de kan lande som et vanlig fly uten å ha understell på stylter. http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20140001088.pdf Endret 21. august 2014 av Frobe 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Hm. Er det ikke meningen at man skal se noe her..? "Se el-flyet ta av vertikalt" Alt jeg ser er wall of text. Youtube-klipp ol. kunne kanskje ha vært en ide. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Først må NASA eller andre legge ut en video, deretter kan man linke til den. Alt jeg har funnet på nett er stillbilder og tekst. Lenke til kommentar
norgeeek Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Det er feil at "løftet produsert av en «vanlig» motor med fossilt drivstoff er enormt sammenlignet med det du får fra en elektrisk motor". En elektromotor er betydelig sterkere (kW/kg) enn en typisk stempelmotor, og gjerne også bedre enn turbojetmotorer. Elmotorer er å foretrekke fremfor forbrenningsmotorer i fly da de er mye mer pålitelige, langt enklere å vedlikeholde, og støyer mye mindre. Problemet med elmotorer er å lagre energien de skal bruke. Batterier er fremdeles langt mindre effektive (energilagringskapasitet/masse) enn tradisjonelle tanker med flytende drivstoff. Solcellepanel har begrenset effekt, selv om ubemannede Pathfinder fint holder seg (høyt!) oppe hele dagen, og bemannede Solar Impulse har vært oppe i over 26 timer i strekk. Men se på moderne modellfly, det aller meste er el-drevet i dag 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Jeg tror ikke artikkelforfatteren helt har forstått dimensjonsforskjellen mellom et stort modellfly og et stort helikopter på mange tonn da han kjapt skrev artikkelen. Effektiviteten i en jet-turbin er mye lavere enn i en elektromotor, men effekten er likevel enorm siden de kan pøse på med drivstoff på en annen måte enn stempelmotorer. Det er dårlig utvalg i lette elektromotorer i denne effektklassen (som kan løfte mange tonn helikopter) i dag siden det ikke er et marked for det, men hvem vet om 10 år? Lenke til kommentar
Torkveen Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Ligner på et av flyene jeg har prøvd å skape gjennom Kerbal Space Program 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg