Jyden Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Etterbetalt av pause, og hvordan kan jeg dokumentere det? Jeg arbejder som servitør på et hotell, og servitørene får som de eneste ikke betalt pausen, kokkene og receptionisten får betalt pause. Vi har ansvaret for bar og restaurant og må løbe hver gang klokken ringer. Vi er alt fra 1 til 4 servitøre der spiser samtidig som arbeidsgiver har pålagt os. Nogen gange kan jeg sitte i 30 min hvis der er andre på arbejde, andre gange kan jeg ikke.. hvordan står jeg stillet med etterbetaling av pauser når jeg har svært ved at dokumentere hvornår jeg har haft min fulde pause? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Før det på timelisten din. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 For å dokumentere dette så må du rett og slett skrive det ned. Men på lengre sikt så bør du få snakka med sjefen din slik at dere kan lage ein oppdatert arbeidsavtale som beskriver korleis pausene skal håndterast. Dersom du ikkje har betalt for matpausa så skal du heller ikkje jobbe medan du har pause. Reint praktisk sett vil det bety at kunden må stå ringe på klokka i dei 30 minutta du har din matpause. Det seier seg sjølv at dette ikkje er ei god løysning for verken deg eller din arbeidsgiver. Dersom dette ikkje er eit problem kvar dag så er det mulig å gjere ein avtale med arbeidsgiver om eit kompromiss. F.eks ved at dere får betalt for den eine halvparten av pausen, og tar den andre halvparten ubetalt. Om du då må jobbe i pausa ein dag, så vil det utbalansere seg dersom du får sitte i fred neste dag. Ei slik løysning vil være forholdsvis gunstig for begge parter. Arbeidsgiver sikrer seg at kundane ikkje blir ståande og vente forgjeves under matpausene. Dere får ein kompensasjon for at dere må jobbe i pausa, og begge parter slepp å bruke tid på å registrere kva dager det blei jobbing i pausa, og kva dager du fekk sitte i fred. Om ei slik 50/50 fordeling med betalt og ubetalt matpause er gunstig for din arbeidsplass vil være avhengig av kor ofte dette skjer. Eit anna alternativ er sjølvsagt å innføre betalt matpauser når det berre er ein servitør på jobb, og ubetalte matpauser når det er minst to servitører på jobb og kan ta pausen til forskjellige tider. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Dersom du er tilgjengelig for arbeidsgiver i pausen skal du ha betalt, uavhengig av om du ender opp med å jobbe eller ikke, se arbeidsmiljøloven pgrf 10-9. Om du ikke både har tilfredsstillende pauserom og muligheten til å forlate arbeidsplassen i pausen skal pausen være betalt. 8 Lenke til kommentar
Jyden Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 Gælder det også hvis jeg kræver etterbetaling? Kunne forstille mig at jeg har bevisbyrden. Dersom du er tilgjengelig for arbeidsgiver i pausen skal du ha betalt, uavhengig av om du ender opp med å jobbe eller ikke, se arbeidsmiljøloven pgrf 10-9. Om du ikke både har tilfredsstillende pauserom og muligheten til å forlate arbeidsplassen i pausen skal pausen være betalt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 (endret) Men det er vel ikke noe problem å bevise at dere har vært nødt til å løpe i pausene enkelte ganger? Dersom det var slik at du måtte dokumentere hver enkelt gang du har måttet avbryte pausen ville det bli litt jobb, men slik du beskriver dette skal du jo ha lønn for alle pausene dine, og for å bevise situasjonen holder det at de andre ansatte vitner. Arbeidsgiveren din kommer vel heller ikke til å nekte for at situasjonen har vært slik du beskriver, altså at dere har vært nødt til å være tilgjengelige? Endret 21. august 2014 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Dersom du er tilgjengelig for arbeidsgiver i pausen skal du ha betalt, uavhengig av om du ender opp med å jobbe eller ikke, se arbeidsmiljøloven pgrf 10-9. Om du ikke både har tilfredsstillende pauserom og muligheten til å forlate arbeidsplassen i pausen skal pausen være betalt. Om ikke arbeidsgiver er interessert i en løsning, anbefaler jeg å forlate arbeidsplassen når du har pause. Da får du sitte i fred, gjestene kan ringe i bjella, og arbeidsgiver tvinges til å finne en løsning. Bare pass på å ikke bli for lenge borte, da det kan bli brukt mot deg. Lenke til kommentar
Jyden Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 Jeg har taget snakken med chefen, og han var ikke villig til at betale tilbake for pauser hvor jeg var på arbejde. Heller ikke for overtidsbetaling.. han mente at min bonus sidst på året skulle dække det..!?!? Så jeg sagde at jeg ville forfølge sagen og det ikke var glemt, og smed min opsigelse på bordet i samme møte. Så nu står jeg og skal ha samlet alle beviserne for at pauserne ikke har været betalt som de skulle.. der har jeg fundet alle mine gamle timeseddler i et opbevaringsrom som jeg har taget kopi af, så godt så langt. Men mine timeseddler for i år har jeg selvfølgelig ikke fået taget kopi av, kan jeg kræve at få indsigt i det? Min plan er selv at kræve penge ind via forliksrådet.. nogen der har erfaringer med det? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Kva begrunnelse blei brukt i oppsigelsen, er det noke som ligner på ein gyldig oppsigelsesgrunn? Lenke til kommentar
Jyden Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 Brukte ikke manglende betaling som begrundelse, men har 3 mdr. opsigelse og akter at følge jobbet til døren, så det skulle ikke ha indvirken på saken. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Tror at The Avatar misforsto og trodde at du ble sagt opp, ikke du leverte oppsigelse til arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå