Bjerknez Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 Det ble denne i dag:) 2 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Støtter Bertelsen. I tillegg kan du se etter Brillét og Leopold Gourmel. Begge disse har både billige og ganske dyre ting, men VSOp'ene deres er fruktige og uten den rå spritsmaken som mange av de billigere cognac'ene har. I tillegg har de ikke tilsatt karamell eller "eikeekstrakt", så de smaker mer frukt og mindre fat. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 (endret) Det var nok et godt valg. Braastad XO er såpass lett å like at jeg vil påstå at hvis du absolutt ikke liker den så liker du ikke cognac, og kan heller prøve noe annet. Endret 22. august 2014 av Spartapus Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. august 2014 Forfatter Del Skrevet 22. august 2014 Prøvde meg på en liten dram i går og kan vel ikke akkurat si jeg ble avhengig, men det smakte greit. Mulig det krever litt trening da mine smaksløker ikke akkurat er bortskjemt med kulinariske opplevelser. Blir liksom litt for sterkt. Men skal prøve meg på flere drammer så kan være det tar tid og sette pris på det... 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Hvix XOen ble for sterk ville jeg i hvertfall ikke gått for billigere, yngre cognac, da de vil ha en enda skarpere alkoholsmak. Braastad XO er en av de rundeste cognacene der ute; for en enda rundere smak kan du prøve den som er lagret på madeira-fat, men da begynner vi for alvor å snakke om bestemorscognac. Egentlig tenker jeg at hvis du synes denne ble for sterk så må du være generelt uvant med brunt brennevin. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Cognac er litt sterkt, spesielt dersom du ikkje er vandt til å drikke rein brennevin. Som ved alt anna så er også glass nummer to betre enn det fyrste glaset, dette fordi du då har fått klimatisert smaksløkane slik at du kjenner smaken av cognacen, og ikkje berre smaken av sprit. Eg vil også anbefale at du prøver å runde av smaken med litt tilbehør. Cognac med kremkake er veldig godt, nokre bitar med mørk sjokolade passer også fint saman med eit glas cognac. Med litt søtt på tunga så smaker det ikkje fullt så sterkt. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 (endret) https://caskers.com/product/prunier-xo-tres-vieille-grande-champagne-cognac/ Anmeldelse av Prunier. Den Xo nr 2 fra høyre "tres vielle" i denne videoen fra New York med 30-50 år er den samme XO som selges for latterlige lave prisen 540nkr på det norske polet. Grunnen til at Cognac faktisk er så billig i Norge i forhold til feks Sverige, er fordi Norge er et stort Cognacland, og produsentene ønsker å selge mye her. Til sammenligning er feks Sverige et Whisky land, som medfører at en del whiskyprodusenter selger billig der. Kan jeg nevne noen ord om denne cognacen selv? Den er svært spesiell, og kompleks. Den er uten tilsatt sukker og uten E150/karamellfarge. Denne cognacen er for meg en som får meg til å drømme meg til steder. Denne Cognacen får meg til å tenke på Oldemors frukthage. Modne og overmodnede plommer og epler og vissent løv. Utpreget fruktsmak og lukt. Litt krydder i form av kanel i slutten, og rancio-olje ligger som en hinne på ganen lenge etter. Dersom man dropper å pusse tenner så blir nok smaken til frokost. Eneste annen drikke som får meg på en sånn reise er Laphroaigs whisky, men det går i retning tang og tjære, fisketur og saltsprøyt og en putrende dieselsnekke. Endret 30. august 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Er du glad i kaffe?Viss ja, så er det en fin kombo å drikke en kopp kaffe og ett glass cognac,gjerne med noe søtsaker ved siden av,kaker, sjokolade osv. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Sjokolade av god kvalitet er tingen sammen med cognac. Bache Vsop synes jeg er sykt god på desserter... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå