Bjerknez Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 I en alder av snart 40 år så må jeg si jeg misunner dem som kan sitte å glede seg over et glass cognac etter dagens økt (Hva det nå enn måtte være) Jeg er nok ganske enkle smaksløker og ser for meg at en dyr og flott cognac kanskje ikke er der jeg bør starte for å lære å like de brune dråper? Noen som kan anbefale en god cognac (uansett pris... men innefor rimleighetens grenser. Kan jo være jeg ikke drikker den opp) som ikke er alt for sær på smak? Dette blir en ganske tåpelig sammenligning, men med sær smak så mener jeg at jeg kan forklare dette slik: Sjokolade og brus = Tryggt og godt Fiskeboller og cigar = Ikke helt meg... __________ Jeg vil da altså ha noen anbefalinger slik at jeg får et godt førsteinntrykk av de brune dråpene, så jeg setter pris på om noen kan gi meg noen linker etc. til Cognac'er som duger i mitt tillfelle. Jeg mener også å huske at jeg har drukket Cognac blandet med Baileys toppet med isbiter og det likte jeg veldig godt. Er dette "lov" i Cognac miljløet eller er det fyfy? Hvilken Cognac det var pg blandingsfoprhold aner jeg ikke desverre. Takker for all hjelp, og jeg setter pris på om dere Cognac elskere ikke pakker inn forklaringen i mange merkelige ord jeg ikke forstår. Ord som "rund smak" sier meg ingenting. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 (endret) Heisann. Nå er jeg på ingen måte noen Cognac-ekspert, men liker å drikke en god Cognac i blant. Foretrekker personlig whisky og røyksmak, så Cognac blir ofte litt for søtt for meg. Det aller viktigste er at du drikker noe du liker, enten det er Cognac eller Solo. Å tvinge seg til å like Cognac, bare for å ville drikke det er ikke noe jeg ville gjort. Men så igjen så har jeg nesten aldri kommet over noe som helst i mat- og drikkeverden jeg virkelig ikke liker, så for meg er en hver smaksopplevelse en opplevelse og en utprøving. Et tips, jeg brukte når jeg skjønte at jeg virkelig likte whisky, er å kjøpe 3-5 ulike (gjerne småflasker) typer drikke, smake litt på alle, og bare gjøre meg opp en mening på om jeg liker dem eller ikke. Når det kommer til drikke er smaken som baken, og både whisky-drikkere så vel som Cognac-drikkere har delte meninger om hva de oppfatter som god drikke, og hva som er reglene for hvordan den skal drikkes. Noen synes unge, sterke og enkle smaker er best, andre liker de eldre, mildere og rikere smakene. Andre liker drikken kald, andre varm, noen vil ha vann i, andre vil ha is, men alle vil ha det de liker best Lykke til! Det finnes et mylder av brunt som er godt, og det lureste er nok bare å prøve seg frem, og spørre de som jobber på polet (de kan nesten ALT!) Endret 21. august 2014 av steinrawr 1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Jeg synes du bør vurdere å melde deg på et cognac-kurs, der du får smake på små mengder av litt forskjellig og samtidig lære hvordan man smaker cognac. Om du absolutt vil kjøpe hele flasker i starten, synes jeg du fint kan starte med en enkel VS før du beveger deg opp til VSOP. Skulle VS bli for enkelt, kan du alltids bruke den i f.eks. sauser. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Ikke det at jeg er spesielt bevandret i smakssatte giftige løsemiddel, men Otard VSOP er vel en grei start. Småflasker er som nevnt en grei måte å bli kjent med ulike merker og varianter uten å investere all verden og sitte igjen med drikke du ikke liker. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Jeg mener også å huske at jeg har drukket Cognac blandet med Baileys toppet med isbiter og det likte jeg veldig godt. Er dette "lov" i Cognac miljløet eller er det fyfy? Hva andre mener skal du egentlig gi blaffen i. Cognac brukes i et lass av cocktails og det er helt innafor å blande det med andre godsaker. Det er mange som påstår at det finnes bestemte regler for hvordan ting skal drikkes, men snarere er det heller anerkjente måter å forsterke opplevelsen på. Om Cognac + Baileys var en godbit for deg er det bare å kjøre på. Den eneste "regelen" jeg prakker på andre er at du ikke blander ut dyre eksemplarer siden smaken påvirkes av noe annet. Da er det i de aller fleste tilfeller det samme om flasken kostet 300 som 1300, selv om det helt klart finnes unntak. Det aller viktigste er at du drikker noe du liker, enten det er Cognac eller Solo. Å tvinge seg til å like Cognac, bare for å ville drikke det er ikke noe jeg ville gjort. Men så igjen så har jeg nesten aldri kommet over noe som helst i mat- og drikkeverden jeg virkelig ikke liker, så for meg er en hver smaksopplevelse en opplevelse og en utprøving. Støttes 100%. Mange ting som vin, musserende/champagne, spesialøl og ymse typer brennevin har jeg likt fra første dråpe traff tungen, mens andre ting som whisky og cognac er noe jeg har slitt med. For et drøyt års tid siden gikk jeg inn for å like whisky (som jeg på forhånd visste at jeg ikke likte spesielt godt). Det ble en prosess der jeg konsumerte en god mengde whisky jeg overhodet ikke likte og var på kanten til å gi opp, men til slutt fant jeg et par merker som virkelig traff innertier hos smaksløkene. Så litt tålmodighet må man ha selv om det ikke treffer på hverken første, andre eller femte forsøk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Jeg snur på flisa og spør hvilken Cognac man bør unngå som nybegynner og svarer like godt meg selv: Unngå de aller dyreste. Det smaker ikke nevneverdig forskjellig likevel. Bare kjøp en tilfeldig rimelig variant og ikke ta for mye av gangen. Lukt på den og smak så lite av gangen at du unngår grimaser. Det er ikke om å gjøre å tyne det i seg. Om så bare noen dråper av gangen. Mulig du oppdager cognacens gode smaker glede. Hvis ikke så velg noe du liker bedre. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Jeg synes du bør vurdere å melde deg på et cognac-kurs, der du får smake på små mengder av litt forskjellig og samtidig lære hvordan man smaker cognac. Støttes! I tillegg er det en mulighet til å smake på noen av den finere sorten uten at det koster altfor mye, men det avhenger selvsagt på kurset. Litt vanskelig å vite hvordan det egentlig utviklet seg for min del, men nå er det sånn at jeg liker kvalitetscognac, og er det snakk om VS står jeg gjerne over. Så om man starter med noe billig å ikke liker det kan det rett å slett være pga. kvaliteten. Men, men - alle er forskjellige. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Enig. Det er en fare for at man får avsmak for cognac hvis man begynner med en billig VS. De billigste har i min erfaring et skarpt preg av alkohol og lite annet, og faller i kategorien billig brennevin for folk som vil bli fort fulle og ikke er så nøye på smaken, eller til baking og matlaging. Jeg ville gått for Braastad XO. God og rund og har slått an hos alle jeg har gitt den i gave til. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Eit litt viktig spørsmål fyrst: Liker du sprit? Grunnen til at eg spør er at alle brenneviner som skal drikkast reint naturlig nok vil smake sterkt. Ofte kan derfor litt av smakstilveningen gå meir på å lære seg korleis ein nipper til sprit. Du skal ikkje ha spriten i munnen heilt til det svir, og du skal heller ikkje "shotte" når du drikk edle dråper. Eigentleg så kan du starte med dei aller fleste typar cognac, personleg så vil eg anbefale å styre unna Bache-Gabrielsen 3 kors (den aller billegaste på polet), denne er svært "rå" på smak og ikkje særlig god. Eg er glad i cognac med eg vil heilt ærlig påstå at eg foretrekker heimebrent med cognac-essens framfor 3 kors. Utanom det så vil eg eigentleg anbefale det meste av VS og VSOP på polet. Når du kjem opp på XO nivå så vil mykje av smaken komme frå treverket i eiketønnene som cognacen har vært lagra på, så med mindre du liker smaken av treverk så er det greit å begynde med litt yngre cognacer. Sjå også på fargen til cognacen, sjølv foretrekker eg cognacer som er litt lysare på farge. Mørke cognacer har ofte ein del smak av treverk og er i tillegg litt søte. Dei lyse cognacane har meir "spritsmak" men er meir lettdrikkelige. Av personlig favoritt så er det Jon Bertelsen XO spymphonie (om du får tak i VSOP versjonen så er det svært lik på smak og litt billegare). Dette er ein cognac som er både lettdrikkelig og god på smak. Eg veit at enkelte cognac-elskere ikkje er så glad i den fordi den har litt lite "kick" i form av spritsmak. Sjølv meiner eg at denne cognacen er såpass "rund" (ja eg brukte ordet ) at det ikkje smaker som ein 40% sprit. Basert på kor mykje/lite den brenner i munnen så smaker det meir som heitvin på litt over 20%. Men enkelte liker sjølvsagt det at cognacen er sterkt, men det er ei smaksak. Sidan du liker cognac med Baileys så trur eg du vil sette pris på ein Jon Bertelsen då denne ikkje smaker så sterkt. Alternativt kan du også prøve deg på ein Xanté. Dette er ein cognac som er tilsatt rikelig med pæresmak. Eg synest den smaker som ei blanding av pærebrus og cognac. Dette er ikkje heilt min favoritt men den er ofte brukt som "dame-cognac" då pæresmaken gjer cognacen litt snillare med tunga. Vinmonopolet klassifiserer Xanté som ein likør, så du må sjå i likørhylla for å finne den. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 Takk for et flott bidrag! Nja... kan vel ikke si at jeg er så veldig glad i sterk spritsmak. Så at spritsmaken blir "gjemt" av andre gode smaker er et stort pluss for meg tror jeg. Jeg ser for meg at jeg liker en søt og smaksrik cognac uten for mye smak av selve spriten altså... Men hva synes du/dere om Braastad VSOP/XO? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Braastad er ein heilt grei all-round cognac. Dette er eigentleg ein lys cognac som er farga mørk med karamell-farge. Den er også litt sukkra for å dempe alkoholsmaken. Det er på grunn av dette at det ofte er Braastad VSOP som blir servert til kakebord og barer dersom du ikkje spesifiserer kva du vil ha. Prisen er forholdsvis lav og dei aller fleste synest den smaker heilt greit. Det er kun cognacer som er utan tilsettningstoff (sukker, karamell og tresmak) som er merka med betegnelsen "brut", men dette er ikkje så viktig for deg i denne fasen av cognacsmakinga. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 Da får jeg se om jeg kanskje går for en Braastad VSOP eller XO. Hva er egentlig forskjellen på VSOP og XO når det gjelder Braastad, med tanke på smak? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 (endret) Braastad XO er god, Vsop er også grei. VSOP er yngre har mer blomsterpreg XO er eldre og har mer trepreg av fat, feks vanilje, krydder og eiksmak. Vil tipse om Prunier Tres Vielle Reserve XO. Det er svært gammel og ren cognac for prisen, ca 540kr på polet. I Sverige koster den hele 951svkr. Den er omlag gjennomsnittlig 40 år, yngste andel er 20 år. Ellers kan jeg anbefale Delamain Pale and Dry på småflaske for ca 200kr. Men dette er mer Cognac for viderekommene, men regnes for å være noen av de beste produsentene, som lager ren Cognac uten tilsetninger. Endret 21. august 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Eg synest det er betre med XO, den er litt tyngre på smak, men med enda mindre spritsmak enn det er på VSOPen. XOen er tross alt eldre og har tatt meir smak frå omgivelsane slik at den ikkje har så mykje smak av rein alkohol lenger. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Kan signere for Jon Berthelsen XO Symphonie. Prøvde den for noen uker siden og den gikk umiddelbart inn blant favorittene. Skal prøve Prunier Tres Vielle Reserve XO, den hørtes interessant ut. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Kan signere for Jon Berthelsen XO Symphonie. Prøvde den for noen uker siden og den gikk umiddelbart inn blant favorittene. Skal prøve Prunier Tres Vielle Reserve XO, den hørtes interessant ut. Jeg synes også J.B. Symphonie er god, men litt ung. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 Skulle ønske man kunne få slike miniatyrflasker av flere kjente cognac'er slik at man kunne prøvesmakt for en billig penge. Disse miniatyrflaskene jeg har sett koster litt under hundrelappen pr. stk. og det er jo dyrt nok det for en munnfull... Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Det er dyrt å prøvesmake mange forskjellige, men normalt kjøper man en hel flaske og har den i flere uker, og da er ikke en pris rundt femhundrelappen noe å forakte (nå kunne selvfølgelig alkohol vært mye billigere i Norge generelt, men det er en annen diskusjon). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Ein grei måte å prøvesmake diverse cognacer på er å gå på ein bar som har litt utvalg. Det koster ikkje så mykje meir for eit glas med dyr cognac kontra eit glas med billeg sprit. Det er i alle fall mykje billegare enn å kjøpe ei heil flaske med eit eller anna for så å finne ut at du ikkje liker det. Har sjølv brukt denne metoden for å teste litt wisky(e)y for å sjekke litt ytterpunkter i forhold til kor mykje røyksmak eg liker, og kva som blir for smaklaust. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 de fleste pol har prunier 16 fins bois xo og Delamaine pae an dry xo på 20 cl flasker... jeg synes begge er gode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå