Gå til innhold

Sosiologi årsstudium

Anonym951

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal starte på et årsstudium i sosiologi ved UIS neste uke, og lurer på om det er noen her som har tatt et årsstudium i sosiologi og kan fortelle litt om hva som møter meg? Hvordan er arbeidsmengen på studiet, og vanskelighetsgraden? Er det mye obligatoriske oppmøter og innleveringer? Eventuelt andre erfaringer eller tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo an på hva som er pensum. Generelt vil jeg si at det viktigste er å finne noen grunnleggende tanker som du holder fast ved. Sosiologi kan fort bli et kaos av begreper uten noen forståelse.

Et av de mest grunnleggende spørsmål i sosiologi er forholdet mellom individ og samfunn. Er vi selvstendige mennesker som tar frie valg, eller er vi kulturelt programmerte roboter som tankeløst følger andres regler? Hva er det som avgjør om vi stopper opp og tenker, eller vi bare handler på autopilot?

Et tips jeg kan gi deg er å vurdere pensumboka i statistikk og finne en annen hvis du ikke liker den. Noen av pensumbøkene i statistikk er skandaløst dårlige og kun egnet til å oppfordre studenter til å lese Durkheims bok om selvmord. Jeg hadde en bok av Ringdal som var helt håpløst vanskelig.

Det aller viktigste er at du forsøker å være kritisk. Lær pensum og kritiser tanker du finner der når du skriver oppgaver.

Prøv å forstå hva som menes med "essensialisme" og "konstruktivisme". Dette skille spøker bak mange problemstillinger, Dersom du har forståelse for dette skillet, har du et redskap for å skrive svært gode oppgaver. Du bør også ha satt deg godt inn i begrepet "modernisering" siden sosiologi er vitenskapen om modernisering!

Jeg opplevde sosiologien (tok mastergrad) som nesten et filosofistudium på godt og vondt. Det var mye teori og ikke mye faktakunnskap om samfunn.

Den beste boka jeg leste i løpet av studiet var Den samfunnsskapte virkelighet av Berger og Luckmann.

Peter Berger: Invitasjon til sosiologi (1967) bør leses om den er pensum eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...