iden.b Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Hei! Først av alt så vet jeg ikke om dette er plassert riktig, men da får moderator bare flytte på tråden.Spørsmålet mitt er om det finnes noen muligheter for å sperre noen spesifikke URLS i terminal (mac) eller på noen annen måte. Jeg er overhodet ikke datakyndig, jeg fulgte en tutorial. Men jeg har sperret feks facebook ved å gå inn i terminal og skrevet: "Sudo nano /etc/hosts" 127.0.0.1 www.facebook.com slik at facebook ble "fjernet". Men jeg lurer på om det feks går an å sperre en spesifikk url? Til feks venner jeg har på facebook, slik at jeg har tilgang på fb, men vil ikke kunne gå inn å snoke på enkelte venner. Feks om jeg ikke vil blokke ex-kjæresten min, men vil heller ikke kunne gå inn å snoke på profilen hans for å ta et banalt eksempel.. Er det mulighet for det? Prøvde å kopiere en url fra en fb-venn av meg etter 127.0.0.1, men det funket ikke.. Som sagt ikke datakyndig! Takktakk Lenke til kommentar
quantum Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 spør i mac eller unix/bsd-gruppa. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 (endret) Prøvde å kopiere en url fra en fb-venn av meg etter 127.0.0.1, men det funket ikke.. Som sagt ikke datakyndig! hosts brukes av DNS, altså programvaren som oversetter www.facebook.com til 31.13.93.81. URL-en i nettleseren består av (primært) 3 ting: protokoll, dns/ip-addresse og ressursadresse. hosts har bare med DNS-delen. Det er også forøvrig ofte ikke mulig for noe annet enn selve nettleseren å vite hele URL-en, så hvis du vil blokkere på spesifikke URL-er tror jeg dette må gjøres igjennom en extension til nettleseren du bruker. Grunnen til dette er at facebook bruker HTTPS. I motsetning til HTTP så er hele spørringen mot facebok kryptert slik at det vil ikke være mulig for noen andre programmer å vite hva selve URL-en er. De kan kun vite DNS eller IP adresse ettersom URL-en er på innsiden av den krypterte HTTPS pakken. Det du er ute etter er kanskje noe som Redirector til firefox eller Switcheroo til Chrome. Merk at dette vil kun da funke i firefox eller chrome. Dersom du forsøker med wget eller andre programmer vil disse fortsatt fungere. Endret 21. august 2014 av GeirGrusom 1 Lenke til kommentar
iden.b Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 Prøvde å kopiere en url fra en fb-venn av meg etter 127.0.0.1, men det funket ikke.. Som sagt ikke datakyndig! hosts brukes av DNS, altså programvaren som oversetter www.facebook.com til 31.13.93.81. URL-en i nettleseren består av (primært) 3 ting: protokoll, dns/ip-addresse og ressursadresse. hosts har bare med DNS-delen. Det er også forøvrig ofte ikke mulig for noe annet enn selve nettleseren å vite hele URL-en, så hvis du vil blokkere på spesifikke URL-er tror jeg dette må gjøres igjennom en extension til nettleseren du bruker. Grunnen til dette er at facebook bruker HTTPS. I motsetning til HTTP så er hele spørringen mot facebok kryptert slik at det vil ikke være mulig for noen andre programmer å vite hva selve URL-en er. De kan kun vite DNS eller IP adresse ettersom URL-en er på innsiden av den krypterte HTTPS pakken. Det du er ute etter er kanskje noe som Redirector til firefox eller Switcheroo til Chrome. Merk at dette vil kun da funke i firefox eller chrome. Dersom du forsøker med wget eller andre programmer vil disse fortsatt fungere. Oki, Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå