HansU Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Hei, jeg har et spørsmål om noe jeg tror ligner på 'normalizing', men er ikke helt sikker på om det er det rett ordet. Jeg bruker Cubase til å redigere møtefiler. Dette er relativt lange lydfiler som kun innholder vokal lyd, typisk på 90 min. Det som desverre lett skjer er at volumet går i bølger. Det vil si at det i noen seksjoner av opptaket er det noe lavere, og andre noe høyere enn gjennomsnittet. Det er helt sikkert er resultat av mixingen. Det er naturligvis ønskelig å ha dette så jevnt som mulig. En måte som jeg vet er mulig å bruke, er å klippe filen opp i de ulike seksjonene. For så å 'gaine' hver del, slik at den nærmer seg det ønskelig nivået. Dette er dog litt anstrengende. Jeg vet at det finnes en funksjon hvor man kan få opp en kurve som strekker seg rett over hele opptakets lengde. Hvorpå man så kan heve/senke den, da etter de ulike seksjonene. Men det baserer seg i veldig stor grad på hva man kan se av variasjon i grafikken på skjermen, noe som er litt vanskelig. Vet noen om en måte som programmet kunne gjort dette automatisk på, altså analysere opptaket og justere noen deler, slik at det ble jevnere volum på hele opptaket? Og kan dette kalles en slags 'normalizing'? Takk, Hans Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 (endret) Funksjonen du snakker om med kurven som strekker seg over hele lydfilen kalles for automasjon. Å plotte dette inn manuelt i så lange klipp er både tidkrevende og kjedelig, så heldigvis finnes det en løsning: Kompressor. Kort forklart fungerer en kompressor på den måten at du setter en terskelverdi (threshold) for hvor høyt inputsignalet må være før kompressoren slår inn. Alt av lydinformasjon som har høyere amplityde enn denne terskelverdien kan du komprimere med en valgfri ratio. La oss si du har en lydfil som du vil jevne ut nivåene på. Om du da setter terskelverdien til -20dB og ratio til 2:1 vil all lyd over -20 dB «halveres». Om du setter den til 3:1 vil verdiene over ganges med 1/3 osv. Prøv å eksperimentere litt med kompressoren i Cubase, og sjekk gjerne ut youtube for mer inngående tutorials. Endret 20. august 2014 av liquidsquid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå