Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Om tenåringen rømmer til den andre forelderen?

Agurke

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en sønn på 14 år som har bodd fast hos meg i nordland, i 2 år.
Mor/far (vil holde hvem som er hvem anonymt) bor i Aust-Agder.

Nå vil sønnen flytte fra meg, og jeg, i samråd med barnevernet mener at det ikke er for hans beste å flytte til mor/far pga av veldig mange ting.

At jeg sitter med siste ordet som bostedsforelder og slikt vet jeg, å at mor/far må vinne i retten for å få sønnen vet jeg også, MEN;

Hva skjer om sønnen, som nå ikke ser sitt eget beste overhode, å som er 100% innstilt på å flytte til mor/far, koste hva det koste vil, rømmer helt dit mot min vilje før noe mekling/rettsak har startet?
(At mor/far kommer å henter han, eller arrangerer flybilletter etc bak ryggen min e.l)

Hva skal jeg gjøre da?

Har såvidt skjønt at man kan ringe politiet, å anmelde mor/far for kidnapping, å det kan få følger siden h*n ''BARE'' er samværsforelder?

Kan politiet stoppe mor/far og sønn på veien/event hente han hjemme hos mor/far å sende han hjem hit, eller må det anmeldes, og behandles som alt annet, mens ukene/mnd går å han sitter i Aust Agder uten samtykke fra meg?

Denne finner jeg ikke svar på etter søk på webben hele dagen.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barn av en viss alder har vel ifølge loven rett til å velge hvilken forelder de vil bo med? Kan det være 13-14 år tro? Men det må jo da gå "gjennom systemet".

EDIT: Men hvis det er slik at rettssystemet/barnevernet har bestemt at han ikke kan bo hos sin far, så har han jo ikke noe fullgodt valg, og da skal bo med deg.

Endret av Sectoid
Lenke til kommentar

Beslutninger om hvor barnet skal bo fast avtales mellom foreldrene eller besluttes av retten. Når barnet er over tolv år skal det legges stor vekt på hva barnet mener, men barnet har ikke noen rett til å overstyre foreldrenes avtaler eller rettens avgjørelser.

Dersom retten har truffet avgjørelsen (eller Fylkesmannen har stadfestet avtalen etter barnelova § 55) kan du be namsmannen om å fastsette tvangsmulkt for å tvinge den annen forelder til å bidra til at barnet flytter tilbake (barnelova § 65).

Dersom tenåringen har reist på eget initiativ er det ikke straffbar barnebortføring før vedkommende har kommet frem og samværsforelder nekter vedkommende å reise igjen eller oppfordrer vedkommende til å bli (direkte eller indirekte), jfr. straffeloven § 216.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...