Gå til innhold

[Løst] Punktert lunge - Hva må "jeg" passe på?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg jobber for Stamina som personlig trener, og lager treningsplaner og oversikter de som vil.
Jeg har en kunde som nylig punkterte lungen, og lurer på hvordan dette påvirker styrketrening for han.

Han sier han opplever litt smerte når han trener bryst.

Jeg hadde ikke noe godt svar å gi han, som var litt flaut. Sa jeg skulle finne det ut.

 

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at det er den profesjonelle veien å gå. Jeg vet ikke hvilken kompetanse du har innenfor feltet, men det er bedre å avvise, og understreke at du ikke kan stå til ansvar for rådene du gir. Jeg tror ikke du vil oppfattes som uerfaren/uprofesjonell om du forklarer at du ikke kan hjelpe personen.

 

Om det derimot skjer noe, og han anklager deg for å si at det var greit. Så kan du i verste fall ende opp midt i kaoset.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som profesjonell er noe av det viktigeste som finnes det å kjenne sine egne begresninger. Jeg ville nok ha bedt pasienten samråde seg med sin lege som har full oversikt over situasjonen og faktisk sørget for at vedkommende ilag med dere alle i ett fellesskap får ett så tilpasset program som mulig.

 

Det er ikke mye proft å drite seg ut fordi man føler man burde kunne noe man ikke kan.

Lenke til kommentar

Som profesjonell er noe av det viktigeste som finnes det å kjenne sine egne begresninger. Jeg ville nok ha bedt pasienten samråde seg med sin lege som har full oversikt over situasjonen og faktisk sørget for at vedkommende ilag med dere alle i ett fellesskap får ett så tilpasset program som mulig.

 

Det er ikke mye proft å drite seg ut fordi man føler man burde kunne noe man ikke kan.

Jeg ba han forsikre seg hos legen, og sa at jeg ikke kunne garantere noe, men jeg trodde det ville gå fint.

Jeg snakka med legen på telefonen noen dager senere, og fikk vite litt om hva som er greit og ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Synsing utenfor eget fagfelt eller kunnskapsområde er ikke bare skummelt for kunden din, men også for deg. Om pasienten tar deg på ordet og skader seg er det du som står ansvarlig. Derfor er det viktig at du passer på å ikke sette deg i en sånn situasjon in the first place, og du kan like gjerne fortelle nettopp dette til kundene dine om de stiller deg denne typen spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...