jappadu Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 (endret) Når jeg skal gjenskape et design i form av CSS, så sliter jeg ofte med font-størrelser. Jeg tar utgangspunktet skriftstørrelsen i psd-filen og denne listen: http://pxtoem.com/ Problemet er at størrelsene blir forskjellig. Hvis det er f.eks 12px i Photoshop, så er 12px 0.750em i css ikke like. Det er nok noe som mangler, så jeg hører med ekspertene om hvordan er oppsettet når det gjelder korrekt font-størrelse i CSS? Takk på forhånd Endret 20. august 2014 av webliz Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523 Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 En generell regel jeg forholder meg til er å aldri bruke ems med mindre jeg må, fordi 1em er variabelt i forhold til parent-elementet. Bruk heller piksler om det er lettere, eller rems (root ems) som alltid forholder seg til rotelementet (hvilket vil si at du må gi html en font-size). Bruk av rem gjør det enkelt å skalere all tekst på en nettside (og du kan bruke rems til høyde/bredde/margin/padding/whatever), ettersom du da bare trenger å justere font-size på html-elementet opp eller ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå