Gavekort Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Radiatoren min har den velkjente sprekken oppe med heat exchange slangen, som er veldig typisk problem med min bil. Hele radiatoren må derfor byttes. Jeg er usikker på om bilen min er verdt prisen for en ny OEM-radiator fra GS, da dette koster rundt en 4900kr og bilen er 11 år med snart 120.000 på telleren. En ny radiator vil dermed ha en forventet levetid til bilen er ihjelkjørt på 200-250k+ eller? Alternativet er en fint brukt radiator fra delebil som koster kanskje 1/5± av prisen, men her så utsetter jeg muligens bare risikoen for enda en kjølelekkasje. Så har vi alternativ nr.3, som er en aftermarket radiator. Mekonomen selger en radiator til E39 for 2900kr, som jeg tror er av merket Nissens, men de var veldig dårlige til å oppgi dette. Denne radiatoren er jeg usikker på påliteligheten til, men den har også plastrammer rundt (idiotisk, eller hva?) som kan slites over årene og lite samme skjebne som min. Alternativ nr.4 er en aftermarket radiator i full aluminium, som koster mer og kan være vanskelig å få tak i, men her har jeg en radiator som ikke lider av det klassiske BMW-problemet. Bonus-spørsmål: Om jeg bare skal bytte radiatoren til motoren (ikke AC/girkasse/servo), trenger jeg da å finne en spesiell radiator for min konfigurasjon? Vil alle facelift-radiatorer passe min modell? (se signatur) Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Gå for det billigste. Nissens. Montert sånne i mange år og aldri hatt noe problemer med det. Ellers er ofte uorginale deler et bedre valg på tyske biler. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 Lider de av samme problem som Behr/Hella sine OEM-radiatorer? Vet du om det går fint å montere Nissens med autokasse og aircon? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Jeg har vel aldri hørt uttrykket OEM radiator før og jeg aner ikke hva det betyr. Ellers er Behr/hella tysk og da er det automatisk dårlig. Jeg mener gå for Nissens eller Denso(absolutt best) hvis du finner. Jeg har som sagt montert mye Nissen og enten passer det, eller så passer det ikke. At man får feil del har skjedd så handle lokalt for evt retur. Skal ikke kreve ombyggning eller spille noen rolle at bilen har AC, oljekjøling osv. Bolt-on! 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 OEM (Original Equipment Manufacturer), altså en original radiator som kom med bilen. OEM for E39 er Behr/Hella. Takk for anbefaling ihvertfall. Skal sammenligne Denso og Nissens, og se hvor jeg kan få tak i disse. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Koed.no har radiator til din bil for 1257,50 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 Og original radiator til 4000kr. Den uoriginale så veldig gunstig ut, men jeg er mer opptatt av kvalitet enn pris. Har noen peiling på hvilket merke det er? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 (endret) Jeg har en link i Tyskland med norsk telefonnummer. De har merkevarer til under halve prisen til Mekonomen inklusive moms og frakt. http://www.reservedeler24.co.no/ Endret 21. august 2014 av Indian Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Hva har det og si om det er plastramme rundt radiatoren eller ikke. Den skal jo sitte fast. Siden ingen bilprodusenter lager sine egen deler, så er det ofte sånne merker som har avtale med bilprodusenten. Om du kjøper en helt ny radiator, så har du jo reklamasjonsrett på den om den skulle feile innen kort tid uansett. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Kjøp fra koed, rimelig og funker. Bruddet i radiatoren kommer over tid i form av tretthetsbrudd, så jeg ville bare kjørt på med koed radiatoren da denne vil holde den tiden du har bilen. Det finnes andre typer radiatorer som du kan kjøpe som ikke har dette problemet men de er relativt dyre, så da sier det seg selv. Ikke kjøp brukt radiator iallefall, da vet du aldri hvor lenge den funker før du må bytte igjen, been there done that. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå