Gå til innhold

Er jeg et håpløst tilfelle?

Legedrøm

Anbefalte innlegg

Når du skal ta (opp) matte fra førsteklassen er det det samme om du tar opp 1P eller 1T fordi begge er gode nok til å fortsette på S-matte. Hvis du vil være litt bedre forberedt til S-matte så kan du velge 1T, men bare så det er sagt så er det er MYE lettere å få en god karakter på P-matteeksamen enn på T, og karakterene er jo helt avgjørende for deg nå.

Skjønner! Tusen takk for tips! Da er det absolutt lurest å ta 1P eksamen, men i tilegg smuglese på 1T matten ved siden av slik at jeg er klar for S matta..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du med matte S1/2? Du må ha R1 og R2 for realfag.

Man trenger bare R1 eller S1+S2 for å komme inn på medisin.

Forutsatt høy nok poengsum, ja, som TS neppe kommer til å få.

1P mente jeg bare at hun skulle begynne med på egenhånd for å ta igjen det tapte, ikke gå opp til eksamen i.

Jeg lurer på om det også er mulig for deg å søke med realkompetanse+realfag? sjekk det opp. i så fall har du færre fag å tenke på!

Det er det jeg mener med individuell vurdering, og derfor jeg anbefaler 6 i R1+R2 vs S1+S2.

Skjønner! Tusen takk for tips! Da er det absolutt lurest å ta 1P eksamen, men i tilegg smuglese på 1T matten ved siden av slik at jeg er klar for S matta..

Det er NÅ du MÅ ha regnet på om du i det hele tatt KAN nå opp på poengsum FØR du tar dette valget. Fordi hvis du IKKE når opp på poengsum og søker på individuell vurdering så ser det helt latterlig ut med 1P+S1+S2 i forhold til 1T+R1+R2. Så om du vet du ikke kan forbedre karakterene nok bør du ta eksamen i 1T.

Om du uansett kommer inn på poeng spiller det tydeligvis ingen rolle.

Lenke til kommentar

Hva skal du med matte S1/2? Du må ha R1 og R2 for realfag.

Man trenger bare R1 eller S1+S2 for å komme inn på medisin.

Forutsatt høy nok poengsum, ja, som TS neppe kommer til å få.

1P mente jeg bare at hun skulle begynne med på egenhånd for å ta igjen det tapte, ikke gå opp til eksamen i.

Jeg lurer på om det også er mulig for deg å søke med realkompetanse+realfag? sjekk det opp. i så fall har du færre fag å tenke på!

Det er det jeg mener med individuell vurdering, og derfor jeg anbefaler 6 i R1+R2 vs S1+S2.

Det er NÅ du MÅ ha regnet på om du i det hele tatt KAN nå opp på poengsum FØR du tar dette valget. Fordi hvis du IKKE når opp på poengsum og søker på individuell vurdering så ser det helt latterlig ut med 1P+S1+S2 i forhold til 1T+R1+R2. Så om du vet du ikke kan forbedre karakterene nok bør du ta eksamen i 1T.

Om du uansett kommer inn på poeng spiller det tydeligvis ingen rolle.

Jeg skal få ordnet time hos en rådgiver!

Skal uansett ikke ta opp noe matte før etter jul, alt frem til det blir bare repitisjon. Holder på med siste del av lærerutdanelsen også, så kan ikke begynne seriøst med realfagene før sommeren 2015. Kan evt ta opp fag jeg allerede har hatt i høst og etter jul.

Lenke til kommentar

Hei!

Er ferdigstudert for noen år siden og i klassen min i Tromsø hadde vi sikkert 10 stykk som var eldre enn 30 når de begynte, derav 3-4 som var eldre enn 40. Med andre ord fullt mulig.

Å starte i utlandet kan være risikofyllt med tanke på at det begynner virkelig å tetne seg til etter at man innførte søknadsbasert turnustjeneste. Erfaringene fra det første året med søknadsbasert turnus viste at de som hadde studert i Norge hadde nesten 50% større sannsynlighet for å få seg turnusplass. Det er ikke sannsynlig at dette kommer til å endre seg etterhvert, man kan heller mistenke at dette vil forskyves i enda større grad i retning av at innenlandsstudenter får seg jobb siden disse har betydelig større mulighet for å bruke kontakter de møter gjennom studiet til å skaffe seg relevant arbeid.

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/ny-turnusordning-for-leger--status-for-andre-soknadsrunde-hosten-2013/Publikasjoner/Statusrapport%20for%20andre%20søknadsrunde%20på%20den%20nye%20turnusordningen%20for%20leger.pdf

Lykke til!

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Hei!

Er ferdigstudert for noen år siden og i klassen min i Tromsø hadde vi sikkert 10 stykk som var eldre enn 30 når de begynte, derav 3-4 som var eldre enn 40. Med andre ord fullt mulig.

Godt å høre! Jeg regner med at jeg er 31 før jeg kommer inn... om 3 år altså.. Får være litt realistisk :-) Tror egentlig bare det er en fordel å være litt "moden" på medisin, men har alder noe å si når man er ferdig tror du? Altså er det verre for en 37 åring å få jobb enn en 27 åring?

Turnussaken er også noe som gjør at jeg er skeptisk til utlandet, dessuten tok jeg bachelorgraden utenlands, så frister ikke akkurat å reise ut igjen.

Tusen takk for lykkeønsning :)

Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at du klarer det - hvert ute i fra hvor stor selvtillit du har. I en voksen alder tar man som oftest de riktige avgjørelsene - så lykke til!

Jeg har vært studentassistent i matematikk emnene i ingeniørutdanningen, mens jeg var student. Da anbefalte jeg følgende nettside for de som slet litt med matematikk: udl.no - grunnleggeren er svært flink i matematikk, og har opprettet http://rasch-uo.no/ nå for hjelpe med spesifikke oppgaver. Det første nevnte er gratis, og siste nevnte koster penger.

Men lykke til!

Endret av DoitNow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...