Gå til innhold

En nabo hacker min statiske ip-adresse


Anbefalte innlegg

 

Det er ganske så bastant å si at TS har koblet seg til et annet nettverk. I så tilfelle vil jo TS fort legge merke til hvilke enheter osm er koblet til. Dersom D-Linken hele tiden hopper ut, og det er routen han er koblet tol ville jo TS mistet nettet konstant.

 

Jeg finner det ikke urimelig at denne naboens utstyr svarer på UPnP i klientmodus

Dersom Windows kobler seg til det nettverket med best signalstyrke så vil Windows lete etter enheter på det nettverket og vise de under kontrollpanelet. Det forutsetter jo da at enheten er synlig. Nettverket her kan bestå av kun routeren som er synlig, og det er da naturlig at det er kun den som vises. At den kommer og forsvinner kan komme av at Windows bytter nettverk. Dette er for meg den mest naturlige og åpenbare forklaringen til trådstarters problemstilling. Kan da lett kontrolleres ved å se på tilkoblet nettverk nede i taskbaren, alternativt bruke nettleseren og gå til minip.no når en ser "feil" enhet, og sammenligne dette med hvilken IP en får opp når alt er ok(dvs at den ikke viser feil enheter).

 

Men det kan naturligvis være andre ting, men basert på informasjonen her så er eg ikke så sikker på at det er værre enn dette.

 

Jeg koblet meg ikke på dette nettverket før jeg hadde beviser på at informasjon var utkommet til andre. Så forklaringen din stemmer om jeg hadde gjort dette tidligere, men det hadde jeg IKKE.
Den IP adressen D-linken hadde vistes der du sa nede i taskbaren, men den var ikke synlig på min router over tilkoblede enheter. Der var alle de andre Mac adresser men ikke denne som jeg anser som en inntrenger.
Endret av Hårek
Bruker roter med sitering i flere innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at om SSID på det andre nettverket var av standard sort altså "D-Link" eller lignende, og maskinen du bruker er en bærbar maskin som du gjerne har vert på tur med før, vil den huske om du har vert koblet til et lignende nettverk før. Dvs at om du var på tur til Costa Rica og koblet til en D-link router med default navnet, så vil datamaskinen din automatisk koble seg til naboen sin D-link når du kommer hjem, OM den ligger høyere i prioritetslisten. (Det er mulig denne sjekker MAC / andre ting også, isåfall tar jeg feil. Litt usikker).

 

Eventuelt, om dette er et usikret nettverk så er det fort gjort at du, eller en annen person som bruker datamaskinen har en eller annen gang logget på "feil", med et uheldig trykk, det skal jo da ikke mye til om dette nettverket er usikret.

 

 

 

Jeg spør om det er mulig å hacke en mac adresse ? Jeg prøver å finne forklaringer på hvorfor dette har skjedd ? Naboen driter jeg i uansett så det skal du ikke bekymre deg for. Jeg har et avvklart forhold til det meste og lyver ikke for meg selv eller benekter noe umiddelbart slik som ganske mange andre.

 

Nei, ikke i den forstand du er redd for. En enhet kan simulere en MAC adresse slik den selv ønsker, og manipulere sin egen til en hvilken som helst annen. Dette er dog ingenting du skal bekymre deg for.

 

Du kan jo også prøve å koble til D-link nettverket _NÅ_ etter at du har sikret forbindelsen din, om det fremdeles er Internett når du kobler til denne nå, er det meget usannsynlig at denne personen noen gang har vert på ditt nett.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

 

Jeg prøver å finne forklaringer på hvorfor dette har skjedd ?

Det er ikke mulig for oss som følger denne tråden å hjelpe deg med en forklaring siden du forklarer deg dårlig.

 

Hvis du vil ha hjelp så må du begynne å gi oss screenshots.

 

H

 

Problemet er at om SSID på det andre nettverket var av standard sort altså "D-Link" eller lignende, og maskinen du bruker er en bærbar maskin som du gjerne har vert på tur med før, vil den huske om du har vert koblet til et lignende nettverk før. Dvs at om du var på tur til Costa Rica og koblet til en D-link router med default navnet, så vil datamaskinen din automatisk koble seg til naboen sin D-link når du kommer hjem, OM den ligger høyere i prioritetslisten. (Det er mulig denne sjekker MAC / andre ting også, isåfall tar jeg feil. Litt usikker).

 

Eventuelt, om dette er et usikret nettverk så er det fort gjort at du, eller en annen person som bruker datamaskinen har en eller annen gang logget på "feil", med et uheldig trykk, det skal jo da ikke mye til om dette nettverket er usikret.

Ok. la oss si at jeg hadde koblet meg til naboens nettverk med et "uhell". Betyr det at jeg lett kan se hva naboen foretar seg på sin pc ? Det var dette det startet med! Jeg visste at informasjon var kommet på avveie. Jeg er ikke så dyktig at jeg kan se hva naboen gjorde(selv om jeg evt. var på samme nettverk) Er dette forholdsvis enkelt ?

Endret av Nybegynner
Lenke til kommentar

Tja, det kommer veldig an på hva kunnskaper naboen innehar på området. Nå er også min kunnskap limitert på det området, men i teorien vil han ha en relativt grei mulighet til å snappe opp pakker som går fra din pc-til hans (WIFI-router), for å så lese innholdet i disse ved hjelp av et verktøy som feks Wireshark. Igjen, så vil det meste av informasjon som nettbank osv som benytter HTTPS/SSL være "trygt" vertfall til en viss grad. HTTP pakker som på diskusjon.no uten https/SSL vil jo gå over linken i klartekst, noe som gjør det enkelt og greit for han å lese informasjon, se hvilke sider som benyttes osv.

Lenke til kommentar

Jeg spør om det er mulig å hacke en mac adresse?

Nei, selve setningen gir ikke mening. En mac-addresse er et bare et tall. Setningen din oversatt til norsk blir "er det mulig å hacke et tall?" Nei.

 

Jeg prøver å finne forklaringer på hvorfor dette har skjedd?

Vi kan bare hjelpe deg å finne forklaring på hvorfor dette har skjedd hvis du forklarer hva "dette" er. Så langt er forklaringen alt for dårlig til at vi kan hjelpe deg.

 

Jeg visste at informasjon var kommet på avveie

Ut i fra det du har skrevet har ingen informasjon kommet på avveie. Du har blitt identifisert på et diskusjonsforum ut i fra det du har skrevet der.

 

Det ville hjelpe om du forklarte PRESIS hva slags informasjon som kom på avveie, og PRESIS hvordan du fikk vite det.

 

Og legg ut mac-addressen til den som har koblet til ruteren din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, det kommer veldig an på hva kunnskaper naboen innehar på området. Nå er også min kunnskap limitert på det området, men i teorien vil han ha en relativt grei mulighet til å snappe opp pakker som går fra din pc-til hans (WIFI-router), for å så lese innholdet i disse ved hjelp av et verktøy som feks Wireshark. Igjen, så vil det meste av informasjon som nettbank osv som benytter HTTPS/SSL være "trygt" vertfall til en viss grad. HTTP pakker som på diskusjon.no uten https/SSL vil jo gå over linken i klartekst, noe som gjør det enkelt og greit for han å lese informasjon, se hvilke sider som benyttes osv.

 

 

Naboen jeg snakker om er ikke så "dum" at han har en trådløs router uten sikkerhet uten en hensikt. Dette var derfor jeg ville ta ham skikkelig til retten , for det kunne få konsekvenser for hans jobb tenkte jeg, men nå er saken egentlig lagt død. Det viste seg for vanskelig å få til. Har egentlig i denne tråden også fått enda en påminnelse om hvor viktig det er å ikke utgi for mye informasjon på nettet. Ikke alle vil hjelpe deg.

Endret av Hårek
Sitat-rot igjen
Lenke til kommentar

 

Jeg spør om det er mulig å hacke en mac adresse?

Nei, selve setningen gir ikke mening. En mac-addresse er et bare et tall. Setningen din oversatt til norsk blir "er det mulig å hacke et tall?" Nei.

 

Jeg prøver å finne forklaringer på hvorfor dette har skjedd?

Vi kan bare hjelpe deg å finne forklaring på hvorfor dette har skjedd hvis du forklarer hva "dette" er. Så langt er forklaringen alt for dårlig til at vi kan hjelpe deg.

 

Jeg visste at informasjon var kommet på avveie

Ut i fra det du har skrevet har ingen informasjon kommet på avveie. Du har blitt identifisert på et diskusjonsforum ut i fra det du har skrevet der.

 

Det ville hjelpe om du forklarte PRESIS hva slags informasjon som kom på avveie, og PRESIS hvordan du fikk vite det.

 

Og legg ut mac-addressen til den som har koblet til ruteren din.

 

Det er da kriminelt å legge ut mac adressen til han som har vært på mitt nett ? Kan dere finne ut mer ved hjelp av å vite mac adressen ? Kunne kanskje gitt deg den privat men ikke over et forum.

Lenke til kommentar

Enig med @iNazzain !
Har vært litt borti Wireshark og noe lignende programvare. Man kan lese ukryptert trafikk (men man burde vite hvor man skal lete, mye trafikk som ikke er relevant/interesant) men veldig mye av internettrafikk går kryptert(f.eks Dropbox, alle banker, Facebook alle Google tjenester for å nevne noen). For å knekke HTTPS/SSL så skal man ha uvidet kunskap innen nettverk for å kunne klare å lese noe som ikke bare er svada.

 

Hacking er nok ikke like lett som man ser på film og de fleste hackerangrep skjer uten av offer noen gang vet om det. Dersom du vil sikre deg ytterligere på din maskin kan du vurdere Comodo Firewall som er en brannmur som kan hjelpe og er ganske enkel å bruke.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg spør om det er mulig å hacke en mac adresse?

Nei, selve setningen gir ikke mening. En mac-addresse er et bare et tall. Setningen din oversatt til norsk blir "er det mulig å hacke et tall?" Nei.

 

Jeg prøver å finne forklaringer på hvorfor dette har skjedd?

Vi kan bare hjelpe deg å finne forklaring på hvorfor dette har skjedd hvis du forklarer hva "dette" er. Så langt er forklaringen alt for dårlig til at vi kan hjelpe deg.

 

Jeg visste at informasjon var kommet på avveie

Ut i fra det du har skrevet har ingen informasjon kommet på avveie. Du har blitt identifisert på et diskusjonsforum ut i fra det du har skrevet der.

 

Det ville hjelpe om du forklarte PRESIS hva slags informasjon som kom på avveie, og PRESIS hvordan du fikk vite det.

 

Og legg ut mac-addressen til den som har koblet til ruteren din.

 

Det er da kriminelt å legge ut mac adressen til han som har vært på mitt nett ? Kan dere finne ut mer ved hjelp av å vite mac adressen ? Kunne kanskje gitt deg den privat men ikke over et forum.

 

Vet du hva en MAC-adresse ER? http://no.wikipedia.org/wiki/MAC-adresse

 

Det er ikke kriminelt å legge ut adressen her.

 

For det første, ingen her kan bruke den adressen til noe bortsett fra å se hvem som har produsert nettverkskortet til utstyret. Og det har du allerede oppgitt. Det er bare ønskelig å få verifisert dette.

 

For å kunne bruke MAC-adressen til noe kriminelt, så må en være på det samme nettverket som enheten, og er man det så kan man allerede finne MAC-adressen. Mao, at du legger den ut gjør det ikke lettere for folk å misbruke den til noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er da kriminelt å legge ut mac adressen til han som har vært på mitt nett ? Kan dere finne ut mer ved hjelp av å vite mac adressen ? Kunne kanskje gitt deg den privat men ikke over et forum.

Nei, hvorfor skulle det være kriminelt? Det er det ikke. Det er bare et tall som enheten sender ut. Har fyren koblet seg til deg har han jo på en måte "gitt deg" nummeret, og det er hans valg.

 

Den første delen av mac-adressen kan hinte til hva slags enhet det er (iphone, pc, ruter/merke, etc). Du trenger ikke legge ut de siste sifferne, som er det som identifiserer enheten unikt. Men jeg husker ikke helt hvor mange siffer som du må legge ut, derfor ba jeg like gjerne om hele.

Lenke til kommentar

Det er da kriminelt å legge ut mac adressen til han som har vært på mitt nett ? Kan dere finne ut mer ved hjelp av å vite mac adressen ? Kunne kanskje gitt deg den privat men ikke over et forum.

 

 

MAC-adressen vil ikke gi utenforstående noe mer informasjon enn hvem som har produsert enheten. Du kan fint kun oppgi de fire første gruppene, altså 12:AB:34:CD:XX:XX.XX:XX

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg spør om det er mulig å hacke en mac adresse?

Nei, selve setningen gir ikke mening. En mac-addresse er et bare et tall. Setningen din oversatt til norsk blir "er det mulig å hacke et tall?" Nei.

 

Jeg prøver å finne forklaringer på hvorfor dette har skjedd?

Vi kan bare hjelpe deg å finne forklaring på hvorfor dette har skjedd hvis du forklarer hva "dette" er. Så langt er forklaringen alt for dårlig til at vi kan hjelpe deg.

 

Jeg visste at informasjon var kommet på avveie

Ut i fra det du har skrevet har ingen informasjon kommet på avveie. Du har blitt identifisert på et diskusjonsforum ut i fra det du har skrevet der.

 

Det ville hjelpe om du forklarte PRESIS hva slags informasjon som kom på avveie, og PRESIS hvordan du fikk vite det.

 

Og legg ut mac-addressen til den som har koblet til ruteren din.

 

Det er da kriminelt å legge ut mac adressen til han som har vært på mitt nett ? Kan dere finne ut mer ved hjelp av å vite mac adressen ? Kunne kanskje gitt deg den privat men ikke over et forum.

 

Vet du hva en MAC-adresse ER? http://no.wikipedia.org/wiki/MAC-adresse

 

Det er ikke kriminelt å legge ut adressen her.

 

For det første, ingen her kan bruke den adressen til noe bortsett fra å se hvem som har produsert nettverkskortet til utstyret. Og det har du allerede oppgitt. Det er bare ønskelig å få verifisert dette.

 

For å kunne bruke MAC-adressen til noe kriminelt, så må en være på det samme nettverket som enheten, og er man det så kan man allerede finne MAC-adressen. Mao, at du legger den ut gjør det ikke lettere for folk å misbruke den til noe.

 

Mac adressen er : 00:21:91:e7:ea:xx

Endret av Nybegynner
Lenke til kommentar

Som vil tilsi at enheten er produsert av D-link, mest sannsynlig en router/AP. Eventuelt et nettverkskort.

 

MAC address 002191 Company D-Link Corporation.

 

Er D-Link routeren fremdeles tilgjengelig for tilkobling? Dette vil være relevant for å kunne koble sammen bitene her.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Som vil tilsi at enheten er produsert av D-link, mest sannsynlig en router/AP. Eventuelt et nettverkskort.

 

MAC address 002191 Company D-Link Corporation.

 

Er D-Link routeren fremdeles tilgjengelig for tilkobling? Dette vil være relevant for å kunne koble sammen bitene her.

Den er ikke lenger synlig under innstillinger-kontrollpanel-nettverk. Der den tidligere har vært.

 

Men jeg kan få den opp som et alternativ i menyen til Høyre på Windows 8 der det kommer en oversikt over alle nettverk jeg kan velge å koble til, som er innen rekkevidde. Kobler ikke til den for å forsøke/forske. Jeg har byttet til en kanal på routeren der denne sjelden kommer opp som valg, den er i ytterkant av radiusen nå.

Endret av Nybegynner
Lenke til kommentar

Jeg har bare skumlest tråden.

 

Hvor er det den Dlink-en kom opp?

 

Var det her (fra mitt kontrollpanel på min router med oversikt over alle som er tilkoblet med dynamisk IP):

post-9147-0-12231700-1408619248_thumb.png

 

Eller var det her:

post-9147-0-25496800-1408618691_thumb.png

 

Hvis første eksempel så kan du ha rett i at noe er muffens. Hvis andre eksempel så er det storm i et vannglass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hysterisk tråd.

 

Det burde vel kanskje vært påbudt med et eller annet grunnkurs før man fikk installere trådløst i heimen. Både trådløse damer og nett ser ut til å være svært forvirrende greier for mange av oss. Ser med spenning frem til de neste sidene i tråden, jeg gjetter på at romvesener er blitt innblandet før side 12.

Lenke til kommentar

Og var det på sted nr 1 eller 2?

thhiFaP.png

 

Eller 3 (sånn det ser ut på Jensen):

rd0IB09.png

 

Det beste du kan gjøre er å endre kryptering fra WPA til WPA2 og endre passordet. Det at du ikke kommer inn på nettverket etter å ha endret passordet er 99.999% sikkert en brukerfeil du gjør.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...