snapshooter Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Får innlagt fiber fra eidsiva om et par dager, og ønsker å bruke min Asus-ruter fremfor multimodemet (Zyxel p-2812) som følger med. Grunnen er at jeg trenger god rekkehus og kapasitet. På hjemmenettverket brukes to pc'er kablet (en htpc som streamer hd «hele tiden», og en pc som kjører mye backup til jotta osv), og trådløst er en bærbar pc og tre nettbrett pluss tre telefoner tilkoblet. Tidvis er alt i bruk samtidig (stor familie...) med mye mediastreaming osv. Skal også ha en disk med media tilkoblet ruteren på usb3. Hva er den beste måten å gjøre dette på for å utnytte nett og kapasitet best mulig? Skal jeg få satt multimodem i bridge-modus, eller vil det virke like godt å sette opp Asus-ruteren som aksesspunkt? Er det mulig å fjerne multimodemet og koble min ruter rett i «fibermodemet»? Eller finnes det andre alternativer som er bedre? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Multimodem i bridge er enkleste og beste løsning. Du kan vel også fjerne multimodemet, men det er litt mer jobb å få til. Er et par tråder om det her hvis du leter litt. Lenke til kommentar
snapshooter Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 Er det noen forskjell i praksis/bruk om jeg kjører multimodemet i bridge og kobler på min ruter i forhold til å kjøre min egen ruter rett i fiberkonverteren? Èn fordel blir uansett at jeg slipper unna en boks. Ut fra trådene jeg klarer å finne her om det samme virker det som om det er bare å koble egen ruter rett i fiberkonverteringsboksen. Han som var her og installerte sa noe om påloggings-/krypteringsinfo som lå i den medfølgende ruteren som gjorde at jeg ikke uten videre kunne bytte ut denne. Hva er riktig? Skal ikke ha noe annet enn ren ethernet fra fiberen, altså ikke telefon/TV e.l. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Multimodem i bridge er enkleste og beste løsning. Du kan vel også fjerne multimodemet, men det er litt mer jobb å få til. Er et par tråder om det her hvis du leter litt. Multimodem i bridge er kanskje enkleste løsning om man er redd for å fikle litt med routeroppsett, men hvorfor skal man ha en ekstra totalt unødvendig boks på veggen? Det er like greit å sette mediaconverter rett inn i routeren om det lar seg gjøre, (router støtter VLAN). her er oppsett for pfsense, men det essensielle i tråden er VLAN oppdeling, og dette kan kanskje la seg gjøre i Asus routeren. http://freak.no/forum/showthread.php?t=219922 Jeg har selv nettopp gjort dette med en openwrt router og nettet er raskt og stabilt av hva jeg har klart å tyne boksen. Lenke til kommentar
snapshooter Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 (endret) Snakket med teknisk support nå, og fikk beskjed om at det skulle være fullt mulig å koble egen ruter rett i fiberkonverteren uten noe vider fiksfakseri. Håper det stemmer, får se om noen dager når fiberen kobles til ute Edit: Det var helt riktig. Endret 27. august 2014 av snapshooter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå