Gå til innhold

Bruke engelsk programvare på norsk pc? Er det problemfritt?

Kiiips

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hørt at hvis man bruker en programvare som egentlig er beregnet på amerikanske pcer på en norsk pc så kan det gi problemer.

Hva hvis programvaren er fra England også brukes den på en norsk pc? Vil den engelske programvaren fungerer på en pc kjøpt i Norge?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du tenker først og fremst på tastaturlayout siden du i så fall må velge norsk der, ellers får du problemer å velge riktig tegn på enkelte steder.

Bortsett fra det er det vel lite forskjeller, husk under recovery partisjonen har man ofte mulighet å velge engelsk men blir vel heller UK (England) stort sett siden ofte er EU laptop.

Ellers har jeg aldri hørt om noe soner for programvare, så tviler på det blir problem, er vel mest spill til PS3\4 og Xbox og filmer (DVD\blueray) stort sett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

I de aller fleste tilfellene er ikke dette noe problem.

Men, unntak forekommer. Dette går for det meste på dårlig kodet programvare eller gammel programvare. En bør ikke velge noen av delene, og kjøper man ett program i dag så _skal_ ikke dette være ett problem. Er det ett problem så sparkes utviklerene.

Det problemene går ut på er stort sett oppsett i forhold til regionale innstillinger, og da rettet mot desimaltegn, tusendelsskilletegn og tegnkoding(ISO-8859-1, UTF8 osv).

Lenke til kommentar

Tror du tenker først og fremst på tastaturlayout siden du i så fall må velge norsk der, ellers får du problemer å velge riktig tegn på enkelte steder.

Bortsett fra det er det vel lite forskjeller, husk under recovery partisjonen har man ofte mulighet å velge engelsk men blir vel heller UK (England) stort sett siden ofte er EU laptop.

Ellers har jeg aldri hørt om noe soner for programvare, så tviler på det blir problem, er vel mest spill til PS3\4 og Xbox og filmer (DVD\blueray) stort sett.

Du snakker nå om ett aller annet utenom temaet, og går på fysiske tastatur uten æ, ø og å, og litt annen plassering av tegn. Hva soner og EU laptop har med spørsmålet forstår eg ikke.

Lenke til kommentar

Hei.

Har hørt at hvis man bruker en programvare som egentlig er beregnet på amerikanske pcer på en norsk pc så kan det gi problemer.

Hva hvis programvaren er fra England også brukes den på en norsk pc? Vil den engelske programvaren fungerer på en pc kjøpt i Norge?

Takk for svar :)

Svært lite av programvare bryr seg om hvor det kjøres. De eneste som bryr seg om dette er Netflix. Jeg har engelsk Windows men med norske instillinger for tiddsone, tall og valuta.

Fungerer helt fint det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører vanligvis kun utenlandske programvarianter hvis jeg kan velge, og nei, det har aldri vært et problem.

(Grunn: Mange flere engelskspåklige brukere og lettere å få god hjelp ute på "det store Internett".)

For Windows 7 så har du til og med muligheten til å programmere om tastaturet. (Kjøpte PC i Tyskland og fikk ikke tak i norsk tastatur. Beholdt den tyske tastaturinstillingen og la inn Æ,Ø,Å. Fungerte også bra.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...