pdr90 Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Hei! Dette er egentlig ikke en skoleoppgave, men jeg har et relativt banalt spørsmål ang. bedriftsøkonomi. Jeg bare lurte på dette ang. MVA og når jeg skal utbetale lønninger til personer i selskapet. Case: La oss si jeg fakturerte en måned 100 000kr og jeg kjøpte for 0. I tillegg fakturerer jeg MVA og jeg får et totalt overskudd på 125 000kr for denne måneden. Spørsmål: Hvis jeg så vil lønne mine medarbeidere, er det slik at jeg må betale tilbake MVA og så lønne, eller kan jeg lønne av disse 25 000kr ekstra som jeg har pga MVA? Lenke til kommentar
tvv Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 MVA skal jo staten ha så det kan du i alle fall ikke ta med!!! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 (endret) Du har ikke et overskudd på 125000. Overskuddet er inntekter - utgifter. Lønn er en del av utgiftene. Mva skal betales til staten så bedriften vil ha 100000 til disposisjon til å betale utgifter og få et overskudd av driften. Du kan midlertidig bruke de 25000 som senere skal betales til staten til utgifter, men da går bedriften med underskudd. Dersom bedriften ikke kan betale mva innen fristen vil den raskt gå konkurs. Endret 20. august 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå