Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Enkel bedriftsøkonomi


Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er egentlig ikke en skoleoppgave, men jeg har et relativt banalt spørsmål ang. bedriftsøkonomi.

Jeg bare lurte på dette ang. MVA og når jeg skal utbetale lønninger til personer i selskapet.

 

Case:

La oss si jeg fakturerte en måned 100 000kr og jeg kjøpte for 0. I tillegg fakturerer jeg MVA og jeg får et totalt overskudd på 125 000kr for denne måneden.

Spørsmål: Hvis jeg så vil lønne mine medarbeidere, er det slik at jeg må betale tilbake MVA og så lønne, eller kan jeg lønne av disse 25 000kr ekstra som jeg har pga MVA?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke et overskudd på 125000.

 

Overskuddet er inntekter - utgifter. Lønn er en del av utgiftene.

 

Mva skal betales til staten så bedriften vil ha 100000 til disposisjon til å betale utgifter og få et overskudd av driften.

 

Du kan midlertidig bruke de 25000 som senere skal betales til staten til utgifter, men da går bedriften med underskudd. Dersom bedriften ikke kan betale mva innen fristen vil den raskt gå konkurs.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...