Gå til innhold

Hvor ble det av den hardarbeide mann og æren han fikk for det han gjorde?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Olav Thon: – Norske lederlønninger er for høye

 

– Høye lederlønninger virker ikke, mener professor

 

– Skyhøye lederlønninger gir dårligere ledelse, stikk i strid med intensjonene

– En annen følge av dårlige utvelgelsesmetoder er at man finner klare sammenhenger mellom topplederes lønnsnivå og helt irrelevante faktorer for ledelse, som ledernes kroppshøyde og golfferdigheter, skriver han.

 

Mer om dette i denne artikkelen.

 

Lederlønn varierer stort fra fylke til fylke

 

Derimot ser ikke Brekke nødvendigvis noen sammenheng mellom dyktighet og lønn.
– Vi har mange gode ledere som ikke ligger på lønnstoppen. Lønn dannes som en konsekvens av konkurransesituasjonen der bedriften ligger, og de årlige lønnsøkningene kommer som et resultat av dette.

 

 

Er helsedirektørene blitt tre ganger så mye "verd" på ti år?

 

Slik unngår bedrifter grådige ledere

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

I forhold til hva?

 

 

 

I det selskapet der jeg er ansatt som regional leder mener utrolig nok også selskapet sin eier at de ansatte tjener for godt, samtlige av oss :-)

 

I forhold til den kvaliteten du forventer av et produkt som er (eller var) regnet som et av de beste du kan få?

Det ryktes fort når et slikt produkt blir dårlig. Det eneste positive er at servicefolka ikke blir arbeidsledige...

Lenke til kommentar

 

 

 

*snip*

Det er de æreløse, de uten stolthet...

Akkurat som den 'blårussen' du har vært borti :)

Det finnes slasker i alle leire, og jeg tror absolutt ikke at blårussen er overrepresentert kontra håndtverkere.

Jobbet på et lite lokalt verksted som produserte et produkt i verdensklasse. Mange vil hevde at det produktet var best i verden. Men så blir det generasjonsskifte i ledelsen, og verkstedet blir solgt, for tilslutt å ende opp i et verdensomspennende konsern. De tjener for lite, så det blir ansatt en del blåruss. Arbeidsoppgavene til de er å finne billigere løsninger, så det blir byttet leverandører og billigere deler og gods blir kjøpt inn, med det resultat at produktet som vi med stoltheit kunne levere over hele verden, blei ei stor skam som ikke holder mål...

 

 

Og hvis disse håndtverkerne var unikum kunne vel disse da starte et nytt firma som produserte de samme varene under et annet navn? Jeg ser ikke at blårussen har gjort noe kritikkverdig her... Tvert imot er ofte disse "blårusshandlingene" alternativet til nedleggelse, noe "gutta på gølvet" slett ikke er tjent med.

 

Vi er alle født med et hode og to hender. Da burde den gjenværende arbeidsstokken kunne overta "blårussens" arbeid, hvertfall med et minimum av kursing.

 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

*snip*

Det er de æreløse, de uten stolthet...

Akkurat som den 'blårussen' du har vært borti :)

Det finnes slasker i alle leire, og jeg tror absolutt ikke at blårussen er overrepresentert kontra håndtverkere.

Jobbet på et lite lokalt verksted som produserte et produkt i verdensklasse. Mange vil hevde at det produktet var best i verden. Men så blir det generasjonsskifte i ledelsen, og verkstedet blir solgt, for tilslutt å ende opp i et verdensomspennende konsern. De tjener for lite, så det blir ansatt en del blåruss. Arbeidsoppgavene til de er å finne billigere løsninger, så det blir byttet leverandører og billigere deler og gods blir kjøpt inn, med det resultat at produktet som vi med stoltheit kunne levere over hele verden, blei ei stor skam som ikke holder mål...

 

 

Og hvis disse håndtverkerne var unikum kunne vel disse da starte et nytt firma som produserte de samme varene under et annet navn? Jeg ser ikke at blårussen har gjort noe kritikkverdig her... Tvert imot er ofte disse "blårusshandlingene" alternativet til nedleggelse, noe "gutta på gølvet" slett ikke er tjent med.

 

Vi er alle født med et hode og to hender. Da burde den gjenværende arbeidsstokken kunne overta "blårussens" arbeid, hvertfall med et minimum av kursing.

 

 

Det var vel mere produktet som var unikt. Og det er ikke bare å starte med en slik produksjon. Bare maskineringssenterene som man må ha koster maange millioner. Også er det patentbeskyttet, så da hadde vi vel blitt saksøkt.. Og det var ingen fare for nedleggelse, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar

Nå som Europa har slitt en stund, og vi ser at kulturen vi har skapt ikke er helt som den skal, og den ikke skaper like mye som den gjorde før. Er det ikke på tide at vi forandrer tankegangen vår litt?

 

Før i tiden var den hardtarbeidende mannen svært æret i samfunnet. Han som sto opp klokka seks om morgenen og arbeidet til fire, og begynte igjen klokka fem og arbeidet lenger. Han som kunne få til alt han ønskte, bare ved å sette inn tid, energi, tenke og sette inn ren og skjær muskelkraft for å få ting gjennomført.

 

Hvorfor ser vi ikke opp til mannen med poser under øynene, et rynkete ansikt etter stress og hardt arbeid og slit. Fordi han har faktisk gjort noe. Mannen som er med familien fra de er gift til døden, og ikke viker et øyeblikk fra å gjøre det han kan, for det kjære han har.

 

For meg er dette den perfekte mann, en en strever, en arbeidskar, en familiemann, en person som ikke viker et sekund fra å gjøre det han burde. Om det så skulle vert enormt strev og stress, eller noe for de han holder kjær.

 

Så hvor ble det av den hardtarbeidende mannen og æren han fikk? Hvorfor blir ikke slike vist frem som de foregangsmenna og heltene de egentlig er?

Her er vi igjen. En liten mann som gråter over mangelen på sterke barske menn.

 

Europa har alltid slitt og sliter ikke mer idag enn tidligere. Europa skaper mer idag enn noen gang tidligere. Det er ikke på tide at vi forandrer tankeganger. Du kan forandre tankegangen. Det er høyst på tide.

 

Den hardtarbeidende mannen er her idag akkurat som tidligere. Men idag er det et valg, det var det ikke før. Og mye av grunnen er at den hardtarbeidende mannen fikk ikke alt han ville. Ikke fikk han tv, bil eller internett. Det er andre ting som gir overskudd idag enn hardt fysisk arbeid.

 

Hvorfor ser vi opp til den sterke mannen? Vel vi har alltid sett opp til den hardtarbeidende mannen på grunn av de gode kvaliteter. Kvaliteter som også deles av den hardtarbeidende kvinnen som vi også ser opp til. Det er ikke slik idag at vi ikke ser opp til arbeidende mennesker.

 

Å være sammen med kone og barn hele livet må slettes ikke være noe å se opp til. Da hadde vi hatt mange dårlige familier, med vold, fattigdom og generell elendighet. En mann som lever livet ut med familie og dame kan være minst like bra selv om de ikke er gift. Påstår du noe annet? Du indikerer hvertfall det. Hva er grunnen til det?

 

Du har din perfekte mann. Jeg har en helt annen perfekte mann. Ikke tro at din perfekte mann noen gang kommer til å bli min perfekte mann. Slik tenker bare religiøse imperialister. Er du en slik en?

 

Den hardtarbeidende mannen er her fortsatt og han har æren i behold. Og nå har vi jo dessuten hardtarbeidende kvinner og disse har også æren i behold.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Her er vi igjen. En liten mann som gråter over mangelen på sterke barske menn.

Jeg skrev ikke sterke barske menn. Jeg skrev hardtarbeidende, det har ingen ting med å være sterk å gjøre, men ha en god sjel. Faktisk tror jeg at denne mannen er det vi egentlig vil kalle den svake, lite priviligerte mannen som står opp og beviser egenverdien sin og som får lønn som fortjent av det.

 

Europa har alltid slitt og sliter ikke mer idag enn tidligere. Europa skaper mer idag enn noen gang tidligere. Det er ikke på tide at vi forandrer tankeganger. Du kan forandre tankegangen. Det er høyst på tide.

Europa sliter mer i dag enn tidligere, og har langt der i fra alltid slitt. Mellom 1813 eller noe slikt, så til omkring 1914 var det fred og fordragelighet i Europa. Med fremgang, med innovativitet, med sunne unger osv.

 

Den hardtarbeidende mannen er her idag akkurat som tidligere. Men idag er det et valg, det var det ikke før. Og mye av grunnen er at den hardtarbeidende mannen fikk ikke alt han ville. Ikke fikk han tv, bil eller internett. Det er andre ting som gir overskudd idag enn hardt fysisk arbeid.

Hvem har snakket om hardt fysisk arbeid? Dette gjelder alle former for arbeid.

 

Hvorfor ser vi opp til den sterke mannen? Vel vi har alltid sett opp til den hardtarbeidende mannen på grunn av de gode kvaliteter. Kvaliteter som også deles av den hardtarbeidende kvinnen som vi også ser opp til. Det er ikke slik idag at vi ikke ser opp til arbeidende mennesker.

Jeg nevner ikke kvinner fordi de som regel ikke greier å arbeide like hardt.

 

Å være sammen med kone og barn hele livet må slettes ikke være noe å se opp til. Da hadde vi hatt mange dårlige familier, med vold, fattigdom og generell elendighet. En mann som lever livet ut med familie og dame kan være minst like bra selv om de ikke er gift. Påstår du noe annet? Du indikerer hvertfall det. Hva er grunnen til det?

Det er så absolutt noe å se opp til. Da viser du at du er et rasjonelt menneske, som greier å tenke og få orden på forhold mellom deg og kona di. Som egentlig skal være din beste venn. Du viser at du bryr deg om ungene dine og forholdene de vokser opp i. Det viser at du er et godt menneske, og ikke en idiot.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke sterke barske menn. Jeg skrev hardtarbeidende, det har ingen ting med å være sterk å gjøre, men ha en god sjel. Faktisk tror jeg at denne mannen er det vi egentlig vil kalle den svake, lite priviligerte mannen som står opp og beviser egenverdien sin og som får lønn som fortjent av det.

Ingen menn har god sjel Oleoh.

Europa sliter mer i dag enn tidligere, og har langt der i fra alltid slitt. Mellom 1813 eller noe slikt, så til omkring 1914 var det fred og fordragelighet i Europa. Med fremgang, med innovativitet, med sunne unger osv.

Fred og sunne unger? Tull og tøys. Prøv å reis til London i 1850, hele byen var en kloakk. Massiv forurensning fra industrialisering. Jeg kjøper ikke "storhetstiden" din. Vanlige mennesker idag har det uendelig mye bedre idag enn for 150 år siden.

Jeg nevner ikke kvinner fordi de som regel ikke greier å arbeide like hardt.

Kilde? Eller kan vi si det motsatte: Kvinner arbeider som regel hardere enn menn?

Det er så absolutt noe å se opp til. Da viser du at du er et rasjonelt menneske, som greier å tenke og få orden på forhold mellom deg og kona di. Som egentlig skal være din beste venn. Du viser at du bryr deg om ungene dine og forholdene de vokser opp i. Det viser at du er et godt menneske, og ikke en idiot.

Det er mye mer rasjonelt å ikke gifte seg enn å gifte seg. Og jeg kjenner gode mennesker som er uendelig mye bedre enn de idiotene som holder sammen hele livet og ungene får lide av det. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Giftemålsdiskusjonen fortjener nesten en egen tråd :p det er hverken en god eller dårlig handling å gifte seg og få barn. Jeg sliter VELDIG med å se at en barnløs er et dårligere menneske enn en som har en stor ungeflokk. Det er noe man gjør fordi man vil ha barn, og har en partner som også ønsker seg det. Rasjonelle mennesker gjør det som er best for seg selv, og sine omgivelser - og en lite motivert forelder er en dårlig forelder.

Det er bra "hardtarbeidende" gis et bredere innhold enn "en som svetter på jobben". Det hadde vært for snevert :) Skjønner dog ikke hva "lite priviligert" betyr her... snakker man da nettopp om disse fysiske yrkene hvor de uten utdanning gjerne havner hvis de først får seg jobb?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men Oleoh lager et poeng av at om man er gift så er det bra med familie.

 

"Mannen som er med familien fra de er gift til døden..."

 

Imotsetning til alle de menn som er med familien før de er gift, uten at de er gift og til døden.

 

Det har vel noe med at Oleoh ønsket seg et kristent samfunn. Kanskje uten stemmerett for kvinner?

 

Hvor ble det av de hardtarbeidende kvinnene? Bryr du deg om det Oleoh, eller har ikke kvinner en like god sjel som menn?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes mange hardtarbeidende folk i Norge som gjør jobben sin, og mottar sin lønn.

 

Noe mer enn det er det ikke. Vi må alle betale ned på våre lån, brødfø våre familier, og samtidig ikke glemme at vi skal ha det godt i livet også.

 

Det er faktisk utrolig viktig at man faktisk trives i den jobben man har. Vi tilbringer mer tid på jobben enn hva vi gjør på en annen enkelt ting i livet.

 

Så, arbeid hardt, like det du gjør, og føl at du bidrar til din arbeidsgiver, samtidig som du vet å sette pris på din lønn hver måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...