Gå til innhold

Hvor ble det av den hardarbeide mann og æren han fikk for det han gjorde?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

 

 

Fordi de er "ressurssterke" :)

 

Man definerer hvem som er svak og sterk, og agerer deretter - det vil si kritiserer de predefinerte sterke, og skåner de predefinert svake, "hart arbe'"-gjengen inkludert, da disse har liten/ingen utdanning og går innunder begrepet "ressurssvake".

Må si det virker svært urettferdig å plassere folk i positive og negative grupper bare fordi de har ulike måter å arbeide på.

 

Og definisjon og kravene til det er? Hva er "hart arbe" egentlig? Er det hardt fysisk arbeid eller er det hardt psykisk arbeid. Og hvilken rett har du til å kritisere folk for de yrkesvalgene de gjør. Folk er forskjellige og velger derfor også forskjellig yrker som de liker og passer til dem. Bare fordi noen tjener bedre enn andre gir deg ingen rett til å kritisere de bare fordi du er misunnelig på hva de har arbeidet for.

 

Kritiserer ingen. Men: hvilken rett har andre til å kritisere f.eks. aksjespekulanter for DERES yrkesvalg? :) Edit: eller, du har jo et par andre her som er nedlatende mot "papirflytterne" her. Er det verre hvis jeg hadde slengt ut et sleivspark mot en fabrikkarbeider eller snekker enn at "blåruss med utdanning" får høre det?

 

Har kjent på kropp og sjel blårussens herjinger. Stygge saker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Fordi de er "ressurssterke" :)

 

Man definerer hvem som er svak og sterk, og agerer deretter - det vil si kritiserer de predefinerte sterke, og skåner de predefinert svake, "hart arbe'"-gjengen inkludert, da disse har liten/ingen utdanning og går innunder begrepet "ressurssvake".

Må si det virker svært urettferdig å plassere folk i positive og negative grupper bare fordi de har ulike måter å arbeide på.

 

Og definisjon og kravene til det er? Hva er "hart arbe" egentlig? Er det hardt fysisk arbeid eller er det hardt psykisk arbeid. Og hvilken rett har du til å kritisere folk for de yrkesvalgene de gjør. Folk er forskjellige og velger derfor også forskjellig yrker som de liker og passer til dem. Bare fordi noen tjener bedre enn andre gir deg ingen rett til å kritisere de bare fordi du er misunnelig på hva de har arbeidet for.

 

Kritiserer ingen. Men: hvilken rett har andre til å kritisere f.eks. aksjespekulanter for DERES yrkesvalg? :) Edit: eller, du har jo et par andre her som er nedlatende mot "papirflytterne" her. Er det verre hvis jeg hadde slengt ut et sleivspark mot en fabrikkarbeider eller snekker enn at "blåruss med utdanning" får høre det?

 

Har kjent på kropp og sjel blårussens herjinger. Stygge saker...

 

 

...og dårlige håndtverkere har vi vel alle vært borti fra tid til annen. Stygge saker...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fordi de er "ressurssterke" :)

Man definerer hvem som er svak og sterk, og agerer deretter - det vil si kritiserer de predefinerte sterke, og skåner de predefinert svake, "hart arbe'"-gjengen inkludert, da disse har liten/ingen utdanning og går innunder begrepet "ressurssvake".

 

Må si det virker svært urettferdig å plassere folk i positive og negative grupper bare fordi de har ulike måter å arbeide på.

Og definisjon og kravene til det er? Hva er "hart arbe" egentlig? Er det hardt fysisk arbeid eller er det hardt psykisk arbeid. Og hvilken rett har du til å kritisere folk for de yrkesvalgene de gjør. Folk er forskjellige og velger derfor også forskjellig yrker som de liker og passer til dem. Bare fordi noen tjener bedre enn andre gir deg ingen rett til å kritisere de bare fordi du er misunnelig på hva de har arbeidet for.

Kritiserer ingen. Men: hvilken rett har andre til å kritisere f.eks. aksjespekulanter for DERES yrkesvalg? :) Edit: eller, du har jo et par andre her som er nedlatende mot "papirflytterne" her. Er det verre hvis jeg hadde slengt ut et sleivspark mot en fabrikkarbeider eller snekker enn at "blåruss med utdanning" får høre det?

Har kjent på kropp og sjel blårussens herjinger. Stygge saker...

...og dårlige håndtverkere har vi vel alle vært borti fra tid til annen. Stygge saker...

Det er de æreløse, de uten stolthet... Endret av DippyDawg
Lenke til kommentar

Min definisjon på hardt arbeid av den gamle skolen er den jobben jeg søkte på, men ikke fikk som 17-åring: På asfaltfabrikk (takpapp med mere) hvor man gikk 8 timer om dagen i asfaltstøvet og løftet og stablet ruller og fyllte maskinene, og jobbet 3-skifts turnus.

 

Istedet ble jeg hjelpegutt. Tunge løft der også, men i det minste ren luft og ikke skiftarbeid. Mye dårligere betalt, men penger er kanskje ikke alt...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Penger eller Lønn reflekterer en persons verdi i forhold til arbeidet som blir utført. Høy verdi = Høy lønn.

 

Så det er derfor Brann-spillerne er så godt betalt? :wee:

 

Men nei, jeg er ikke enig. Lønnen sier lite om personens verdi, og mye om jobbens. De to korrelerer ikke. Noen ganger tvert om, som når store selskaper betaler folk millionbeløp for å slutte i sjefsjobber.

 

Og noen jobber burde åpenbart vært vurdert langt høyere, om vi hadde litt vett.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Penger eller Lønn reflekterer en persons verdi i forhold til arbeidet som blir utført. Høy verdi = Høy lønn.

 

Så det er derfor Brann-spillerne er så godt betalt? :wee:

 

Men nei, jeg er ikke enig. Lønnen sier lite om personens verdi, og mye om jobbens. De to korrelerer ikke. Noen ganger tvert om, som når store selskaper betaler folk millionbeløp for å slutte i sjefsjobber.

 

Og noen jobber burde åpenbart vært vurdert langt høyere, om vi hadde litt vett.

 

Geir :)

 

 

Man betaler for å få en person av høyere verdi inn.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nå som Europa har slitt en stund, og vi ser at kulturen vi har skapt ikke er helt som den skal, og den ikke skaper like mye som den gjorde før. Er det ikke på tide at vi forandrer tankegangen vår litt?

 

Europa har vel slitt hele tiden, slik som verden forøvrig, siden slit og lidelse høre naturlig til det å være født. Hva det skal være eller ikke skal være, er personlige synspunkter basert på den kondisjonering man har mottatt og latt seg forme i. Men jeg er interessert i hva du mener skal forandres i konvensjonell tankegang?

 

Før i tiden var den hardtarbeidende mannen svært æret i samfunnet. Han som sto opp klokka seks om morgenen og arbeidet til fire, og begynte igjen klokka fem og arbeidet lenger. Han som kunne få til alt han ønskte, bare ved å sette inn tid, energi, tenke og sette inn ren og skjær muskelkraft for å få ting gjennomført.

 

Den mannen du snakker om er her fremdeles, men arbeidet i seg selv har endret art, så derfor har vel mannen blitt en litt annen mann, men det er fremdeles en mann, synes jeg :) Dessuten vokste jeg opp med ganske mange slemme dominerende menn, sånne som slett ikke trivdes med sitt "ærefulle ryggradbrekkende slit for flagg og fedrelandet", men de fleste gjorde sitt beste, fordi det var ikke annet å få gjort med situasjonen.

 

 

Hvorfor ser vi ikke opp til mannen med poser under øynene, et rynkete ansikt etter stress og hardt arbeid og slit. Fordi han har faktisk gjort noe. Mannen som er med familien fra de er gift til døden, og ikke viker et øyeblikk fra å gjøre det han kan, for det kjære han har.

 

Hvordan vet du at "vi" ikke ser opp til denne mannen? Det blir jo en personlig holdning, så jeg kan bare svare for meg selv, og aner ikke hva andre virkelig synes

 

 

For meg er dette den perfekte mann, en en strever, en arbeidskar, en familiemann, en person som ikke viker et sekund fra å gjøre det han burde. Om det så skulle vert enormt strev og stress, eller noe for de han holder kjær.

Ja det synes du, og jeg tror mange er enige, selv om jeg personlig ikke er så interessert i "perfeksjonisten", fordi sånne bare er en fantasi

Så hvor ble det av den hardtarbeidende mannen og æren han fikk? Hvorfor blir ikke slike vist frem som de foregangsmenna og heltene de egentlig er?

La oss heller la de som er ferdige, få lov å være helt ferdige - altså disse som bygde landet ... jeg mener: Landet blir bygd til enhver tid, så vi kan jo løfte frem flere av dagens slitere, og slippe noen av pyntedokkene og pengeflytternes evige skvalder om seg selv og sine så kalte "suksesser"
Lenke til kommentar

Penger eller Lønn reflekterer en persons verdi i forhold til arbeidet som blir utført. Høy verdi = Høy lønn.

 

Tull og vas...

Jo, det stemmer. Jeg la inn enn innsats både her og der uten at det ga noe nevneverdige innbetalinger, men igjen var det også på den måten jeg lærte meg at det finnes enkle måter å tjene store penger på.

 

Blir ikke rik av ærligt arbeid..
Lenke til kommentar

 

Penger eller Lønn reflekterer en persons verdi i forhold til arbeidet som blir utført. Høy verdi = Høy lønn.

Tull og vas...

Jo, det stemmer. Jeg la inn enn innsats både her og der uten at det ga noe nevneverdige innbetalinger, men igjen var det også på den måten jeg lærte meg at det finnes enkle måter å tjene store penger på.

Blir ikke rik av ærligt arbeid..

 

 

Så da går jeg bare ut ifra at du er 'rik' siden du vet dette?

Lenke til kommentar

 

 

*snip*

Det er de æreløse, de uten stolthet...

Akkurat som den 'blårussen' du har vært borti :)

Det finnes slasker i alle leire, og jeg tror absolutt ikke at blårussen er overrepresentert kontra håndtverkere.

Jobbet på et lite lokalt verksted som produserte et produkt i verdensklasse. Mange vil hevde at det produktet var best i verden. Men så blir det generasjonsskifte i ledelsen, og verkstedet blir solgt, for tilslutt å ende opp i et verdensomspennende konsern. De tjener for lite, så det blir ansatt en del blåruss. Arbeidsoppgavene til de er å finne billigere løsninger, så det blir byttet leverandører og billigere deler og gods blir kjøpt inn, med det resultat at produktet som vi med stoltheit kunne levere over hele verden, blei ei stor skam som ikke holder mål...
Lenke til kommentar

 

 

Penger eller Lønn reflekterer en persons verdi i forhold til arbeidet som blir utført. Høy verdi = Høy lønn.

 

Tull og vas...

Jo, det stemmer. Jeg la inn enn innsats både her og der uten at det ga noe nevneverdige innbetalinger, men igjen var det også på den måten jeg lærte meg at det finnes enkle måter å tjene store penger på.

 

Blir ikke rik av ærligt arbeid..

Så da går jeg bare ut ifra at du er 'rik' siden du vet dette?

Hehe.. Jeg er en ærlig industrimekaniker, så da sier det seg selv hvor rik jeg er. Har verken gods eller gull, men et tett tak og en god dass og det er vel det viktigste man kan ha, så der er sikkert mange som mener jeg er rik. Og de har jo forsåvidt rett...
Lenke til kommentar

Det er i grunn ganske vanlig at kynisme blir oppfattet som uærlighet, ikke at jeg har noe problemer med akkurat den biten. Vi mennesker har forskjellige visjoner og ambisjoner, tilfredsstillesen ved å skape noe selv og deretter kunne høste ett godt innkom utav det er for min del stor. Selv om jeg vedsiden av dette fortsatt jobber som leder i ett større europeisk konsern. For meg ville det å gå tilbake til 'golvet' blitt for lite tilfredsstillende. Det har ingen sammenheng med lønn å gjøre, men rett og slett arbeidsoppgavene og utfordringene, dem blir for små.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er fortsatt, er produktet bærekraftig? Man trenger ikke å ha verdens beste produkt så lenge man tjener penger på å produsere det og markedet er fornøyd med produktet.

 

Det ryktes fort at et produkt blir dårligt. Og ingen betaler over en mill for noe som det bare er problem med. Så hvor bærekraftigt det er..
Lenke til kommentar

Hvorvidt produktet er dårlig eller ikke er relativt, dersom det er innenfor de kvalitetene kunden ønsker og forventer når han kjøper produktet er det godt nok. Problemet med å lage produkter av dyre råvarer er at det samtidig som det øker prisen gir rom for billigere konkurenter som kan vise til ett 'tilsvarende' produkt som kan benyttes til samme formål. Da må kvaliteten vege opp for kjøpers interesse for å kjøpe produktet. Da handler det ikke om at noen kjøper det eller mange kjøper det. Men ved å senke kvaliteten og øke markedsandelen vil flere kjøpe det? Er det med produktets kostnader for produksjon vanskelig å opprettholde en margin? Er det lang leveringstid? Er det rett og slett ett godt men lite aktuelt alternativ?

 

Det finnes mange som lager muligens 'verdens beste produkt i sin klasse' men fortsatt ikke klarer å ta en stor nok markedsandel til at det er forsvarlig å drive på sikt.

 

Yrkesstolthet er ikke engang noe å tenke på, det er bare jøgleri.

Lenke til kommentar

Hvorvidt produktet er dårlig eller ikke er relativt, dersom det er innenfor de kvalitetene kunden ønsker og forventer når han kjøper produktet er det godt nok. Problemet med å lage produkter av dyre råvarer er at det samtidig som det øker prisen gir rom for billigere konkurenter som kan vise til ett 'tilsvarende' produkt som kan benyttes til samme formål. Da må kvaliteten vege opp for kjøpers interesse for å kjøpe produktet. Da handler det ikke om at noen kjøper det eller mange kjøper det. Men ved å senke kvaliteten og øke markedsandelen vil flere kjøpe det? Er det med produktets kostnader for produksjon vanskelig å opprettholde en margin? Er det lang leveringstid? Er det rett og slett ett godt men lite aktuelt alternativ?

 

Det finnes mange som lager muligens 'verdens beste produkt i sin klasse' men fortsatt ikke klarer å ta en stor nok markedsandel til at det er forsvarlig å drive på sikt.

 

Yrkesstolthet er ikke engang noe å tenke på, det er bare jøgleri.

 

det er ikke snakk om å lage et produkt av dyre råvarer, men av råvarer som holder mål.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...