Gå til innhold

Hvor ble det av den hardarbeide mann og æren han fikk for det han gjorde?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Fordi de er "ressurssterke" :)

 

Man definerer hvem som er svak og sterk, og agerer deretter - det vil si kritiserer de predefinerte sterke, og skåner de predefinert svake, "hart arbe'"-gjengen inkludert, da disse har liten/ingen utdanning og går innunder begrepet "ressurssvake".

Må si det virker svært urettferdig å plassere folk i positive og negative grupper bare fordi de har ulike måter å arbeide på.

 

Og definisjon og kravene til det er? Hva er "hart arbe" egentlig? Er det hardt fysisk arbeid eller er det hardt psykisk arbeid. Og hvilken rett har du til å kritisere folk for de yrkesvalgene de gjør. Folk er forskjellige og velger derfor også forskjellig yrker som de liker og passer til dem. Bare fordi noen tjener bedre enn andre gir deg ingen rett til å kritisere de bare fordi du er misunnelig på hva de har arbeidet for.

 

Kritiserer ingen. Men: hvilken rett har andre til å kritisere f.eks. aksjespekulanter for DERES yrkesvalg? :) Edit: eller, du har jo et par andre her som er nedlatende mot "papirflytterne" her. Er det verre hvis jeg hadde slengt ut et sleivspark mot en fabrikkarbeider eller snekker enn at "blåruss med utdanning" får høre det?

 

Hvordan kan man spekulere i noen ting som helst når man ikke kjenner flisa i veggen eller bolten som holder bilen sammen etc.

 

Hvis man skal spekulere på aksjer, så må man ha kjennskap til selskapet, og hvis selskapet utøver en tjeneste, så må man igjen ha kjennskap til denne tjenesten, og igjen vite om faget.

 

 

...ergo er spekulantene godt orienterte mennesker som utnytter sin kunnskap og evner til å tjene gode penger. Mennesker å se opp til, med andre ord :) likevel får de tyn...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

Ingen gjorde det fordi de ville. De gjorde det fordi de måtte. Det trenger vi ikke lengere.

 

Nettopp. Men det er fortsatt lov. Skal du bli bonde Oleoh? Eller snekker? Da kan du få gjøre det, og du skal få min respekt for ditt valg.

 

Om du velger noe annet, så er det greit det også.

 

Geir :)

 

 

Tenkte å jobbe som økonom i en bank eller i det offentlige i begynnelsen, men du skal ikke se bort fra at det blir noe mer arbeidskrevende etterhvert. Kanskje overtid hver dag, hvem vet ^^

Lenke til kommentar

Jeg mener når strømmen går for godt.. Vi er ganske sårbare, og det er ikke så mye som skal til for å sette elektronikk ut av spill.

 

Strømmen går for godt? Dette må du nesten forklare nærmere, for det høres ut som verdens undergang for meg. Husk at man i dag kan produsere strøm av både solen, bølger/fossefall m.m. At man skal gå tom for strøm det ser jeg ikke helt.. Nei det er ikke så mye som skal til for å sette det ut av spill, men det er ikke så mye som skal til for å sette det inn i spill igjen heller..

Lenke til kommentar

Kritiserer ingen. Men: hvilken rett har andre til å kritisere f.eks. aksjespekulanter for DERES yrkesvalg? :) Edit: eller, du har jo et par andre her som er nedlatende mot "papirflytterne" her.

Da beklager jeg, tolket innlegget ditt som at det var greit å kritisere visse yrker, men ikke andre.

 

Er det verre hvis jeg hadde slengt ut et sleivspark mot en fabrikkarbeider eller snekker enn at "blåruss med utdanning" får høre det?

For min egen del, nei. De som jeg mener er berettiget kritikk er de som jobber i/for staten, siden de tjener på andres arbeid.
Lenke til kommentar

 

Jeg mener når strømmen går for godt.. Vi er ganske sårbare, og det er ikke så mye som skal til for å sette elektronikk ut av spill.

 

Strømmen går for godt? Dette må du nesten forklare nærmere, for det høres ut som verdens undergang for meg. Husk at man i dag kan produsere strøm av både solen, bølger/fossefall m.m. At man skal gå tom for strøm det ser jeg ikke helt.. Nei det er ikke så mye som skal til for å sette det ut av spill, men det er ikke så mye som skal til for å sette det inn i spill igjen heller..

 

Det skal ikke mer til enn at solen bestemmer seg for å lage en skikkelig solstorm som treffer jorden. Da er det ikke gjort i ei handevende å få allt opp å kjøre igjen.

Sakset dette fra hikt.no:

"1. september 1859 førte en ”monster-solstorm” til brann i telegrafkontorer, og man kunne lese avisen i det røde og grønne lyset fra nordlyset. I 2003 inntraff nok en kraftig solstorm, som førte til at tre satellitter ble ødelagt, strømnettet i tre svenske byer kollapset, og flytrafikken ble påvirket. Stormen i 2013 forventes å bli enda kraftigere enn den i 2003, og anses av USAs National Academy of Sciences å føre til en av de verste naturkatastrofene vi noensinne har opplevd."

Og hva skal vi da gjøre?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg mener når strømmen går for godt.. Vi er ganske sårbare, og det er ikke så mye som skal til for å sette elektronikk ut av spill.

 

Strømmen går for godt? Dette må du nesten forklare nærmere, for det høres ut som verdens undergang for meg. Husk at man i dag kan produsere strøm av både solen, bølger/fossefall m.m. At man skal gå tom for strøm det ser jeg ikke helt.. Nei det er ikke så mye som skal til for å sette det ut av spill, men det er ikke så mye som skal til for å sette det inn i spill igjen heller..

 

Det skal ikke mer til enn at solen bestemmer seg for å lage en skikkelig solstorm som treffer jorden. Da er det ikke gjort i ei handevende å få allt opp å kjøre igjen.

Sakset dette fra hikt.no:

"1. september 1859 førte en ”monster-solstorm” til brann i telegrafkontorer, og man kunne lese avisen i det røde og grønne lyset fra nordlyset. I 2003 inntraff nok en kraftig solstorm, som førte til at tre satellitter ble ødelagt, strømnettet i tre svenske byer kollapset, og flytrafikken ble påvirket. Stormen i 2013 forventes å bli enda kraftigere enn den i 2003, og anses av USAs National Academy of Sciences å føre til en av de verste naturkatastrofene vi noensinne har opplevd."

Og hva skal vi da gjøre?

 

 

Nei si det, da må vi vell starte å jobbe hardt igjen da. Men hvorfor skal vi "sløse" tid på det mens vi "venter" på at noe fælt skal skje?

Lenke til kommentar

Greit nok å starte å jobbe hardt igjen for de som kan et håndtverk. Men hva med alle de som ikke det kan?

 

De kan læres... Jeg ser ikke helt problemstillingen, alt utstyr har teknikere som vedlikeholder utstyret. Når det en dag blir tatt av en solstorm(som jeg betviler sterkt, altså at vi får en ekstrem "utrydning") kan de rydde opp, og det er garantert mange arbeidsledige som tidligere drev med manuelt arbeid som kan hjelpe til å skru med veiledning fra teknikere/ingeniører.

 

Jeg mener ikke at håndtverkere skal forsvinne helt, det er fortsatt behov for vedlikehold/reperasjon og feilsøking. Men behovet blir mindre og mindre, og folk må bli mer tekniske for å kunne drive med slikt arbeid i fremtiden.

Lenke til kommentar

Stormen i 2013 forventes å bli enda kraftigere enn den i 2003, og anses av USAs National Academy of Sciences å føre til en av de verste naturkatastrofene vi noensinne har opplevd."

Og hva skal vi da gjøre?

 

 

Siden 2013 var forbi for 8 måneder siden, er det vel snarere et spørsmål om hva vi skulle ha gjort. :wee:

 

Det er interessant at ingen av de som varslet denne katastrofen før 2013 i ettertid skriver om hvorfor vi unngikk den...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Stormen i 2013 forventes å bli enda kraftigere enn den i 2003, og anses av USAs National Academy of Sciences å føre til en av de verste naturkatastrofene vi noensinne har opplevd."

Og hva skal vi da gjøre?

 

 

Siden 2013 var forbi for 8 måneder siden, er det vel snarere et spørsmål om hva vi skulle ha gjort. :wee:

 

Det er interessant at ingen av de som varslet denne katastrofen før 2013 i ettertid skriver om hvorfor vi unngikk den...

 

Geir :)

 

Det var ikke mye å finne om det. Så det spørs om sola bommet litt...

Lenke til kommentar

 

Greit nok å starte å jobbe hardt igjen for de som kan et håndtverk. Men hva med alle de som ikke det kan?

 

De kan læres... Jeg ser ikke helt problemstillingen, alt utstyr har teknikere som vedlikeholder utstyret. Når det en dag blir tatt av en solstorm(som jeg betviler sterkt, altså at vi får en ekstrem "utrydning") kan de rydde opp, og det er garantert mange arbeidsledige som tidligere drev med manuelt arbeid som kan hjelpe til å skru med veiledning fra teknikere/ingeniører.

 

Jeg mener ikke at håndtverkere skal forsvinne helt, det er fortsatt behov for vedlikehold/reperasjon og feilsøking. Men behovet blir mindre og mindre, og folk må bli mer tekniske for å kunne drive med slikt arbeid i fremtiden.

 

Ja vi får håpe du har rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...