Gå til innhold

Hvor ble det av den hardarbeide mann og æren han fikk for det han gjorde?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Nå som Europa har slitt en stund, og vi ser at kulturen vi har skapt ikke er helt som den skal, og den ikke skaper like mye som den gjorde før. Er det ikke på tide at vi forandrer tankegangen vår litt?

 

Før i tiden var den hardtarbeidende mannen svært æret i samfunnet. Han som sto opp klokka seks om morgenen og arbeidet til fire, og begynte igjen klokka fem og arbeidet lenger. Han som kunne få til alt han ønskte, bare ved å sette inn tid, energi, tenke og sette inn ren og skjær muskelkraft for å få ting gjennomført.

 

Hvorfor ser vi ikke opp til mannen med poser under øynene, et rynkete ansikt etter stress og hardt arbeid og slit. Fordi han har faktisk gjort noe. Mannen som er med familien fra de er gift til døden, og ikke viker et øyeblikk fra å gjøre det han kan, for det kjære han har.

 

For meg er dette den perfekte mann, en en strever, en arbeidskar, en familiemann, en person som ikke viker et sekund fra å gjøre det han burde. Om det så skulle vert enormt strev og stress, eller noe for de han holder kjær.

 

Jeg ble litt inspiriert til å skrive denne teksten fra denne amerikanske reklamen:

http://youtu.be/AMpZ0TGjbWE

 

Så hvor ble det av den hardtarbeidende mannen og æren han fikk? Hvorfor blir ikke slike vist frem som de foregangsmenna og heltene de egentlig er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Disse er det mindre av i dag rett og slett fordi vi faktisk ikke trenger om å være hardtarbeidende lenger.

 

Med det sagt, så er jeg enig i at denne type mann er et slags ideal og noe jeg selv etterstreber, men det er mer av en indre motivasjon og et ønske om å gjøre ting bra, forbedre meg og skape et bra liv for meg selv og min familie når jeg en gang får det. Det har ikke noe med å høste ære eller anerkjennelse fra folk utenfor. Sånt bryr meg ærlig talt ikke.

Lenke til kommentar

 

Mulig jeg lever på en annen planet enn OP, men slik jeg ser det er det langt mer stuerent å se opp til "arbeidskarene" enn de lenger opp i systemet, som i større grad bruker det mellom ørene. Det er disse som kalles "ressurssterke", og dermed kan kritiseres.

Hvorfor kan de kritiseres?

 

 

Fordi de er "ressurssterke" :)

 

Man definerer hvem som er svak og sterk, og agerer deretter - det vil si kritiserer de predefinerte sterke, og skåner de predefinert svake, "hart arbe'"-gjengen inkludert, da disse har liten/ingen utdanning og går innunder begrepet "ressurssvake".

Lenke til kommentar

Det er færre og færre nordmenn som har tradisjonelle yrker som håndverker. Hvis de tar fagbrev, så følger de opp med studiekompetanse før de begynner på universitet eller høyskole. De får jobb som sivilingeniør og arbeider på kontor med planlegging og teori. Da slipper de tungt fysisk arbeid som å løfte tunge steiner og materialer. Dagens ungdommer vil heller stappe i seg proteinpulver, løfte litt vekter og få muskler som bare er til pynt. De får den falske brunfargen på solarium...

 

I tillegg til feminine klær og smykker, så de ligner mest på kvinnfolk. Som snekker og maler arbeider man veldig mye ute i all slags vær. Den kunstige brunfargen og alt annet som folk betaler for i dyre dommer på treningsstudio og solarium kan de få gratis på ordentlig måte. Slike tradisjonelle yrker passer best for folk som liker å bruke kroppen sin fysisk, og dem er det ikke særlig mange av i dag..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er færre og færre nordmenn som har tradisjonelle yrker som håndverker. Hvis de tar fagbrev, så følger de opp med studiekompetanse før de begynner på universitet eller høyskole. De får jobb som sivilingeniør og arbeider på kontor med planlegging og teori. Da slipper de tungt fysisk arbeid som å løfte tunge steiner og materialer. Dagens ungdommer vil heller stappe i seg proteinpulver, løfte litt vekter og få muskler som bare er til pynt. De får den falske brunfargen på solarium...

 

I tillegg til feminine klær og smykker, så de ligner mest på kvinnfolk. Som snekker og maler arbeider man veldig mye ute i all slags vær. Den kunstige brunfargen og alt annet som folk betaler for i dyre dommer på treningsstudio og solarium kan de få gratis på ordentlig måte. Slike tradisjonelle yrker passer best for folk som liker å bruke kroppen sin fysisk, og dem er det ikke særlig mange av i dag..

 

Disse yrkene er på vei til å bli tatt over av maskiner, så at folk velger de bort til fordel for høyere utdannelse er bare bra.

 

Manuelt arbeid er på vei ut, og det med stor fart. Bare se på alt som 3D printes om dagen, alt fra smådeler til hus. Roboter finner vi i dagligvaren og lager/assembly line. Fremtiden trenger teknikere og ingeniører m.m. Ikke macho menn.. Men all ære for det de har oppnådd i fortiden.

Lenke til kommentar

 

Det er færre og færre nordmenn som har tradisjonelle yrker som håndverker. Hvis de tar fagbrev, så følger de opp med studiekompetanse før de begynner på universitet eller høyskole. De får jobb som sivilingeniør og arbeider på kontor med planlegging og teori. Da slipper de tungt fysisk arbeid som å løfte tunge steiner og materialer. Dagens ungdommer vil heller stappe i seg proteinpulver, løfte litt vekter og få muskler som bare er til pynt. De får den falske brunfargen på solarium...

 

I tillegg til feminine klær og smykker, så de ligner mest på kvinnfolk. Som snekker og maler arbeider man veldig mye ute i all slags vær. Den kunstige brunfargen og alt annet som folk betaler for i dyre dommer på treningsstudio og solarium kan de få gratis på ordentlig måte. Slike tradisjonelle yrker passer best for folk som liker å bruke kroppen sin fysisk, og dem er det ikke særlig mange av i dag..

 

Disse yrkene er på vei til å bli tatt over av maskiner, så at folk velger de bort til fordel for høyere utdannelse er bare bra.

 

Manuelt arbeid er på vei ut, og det med stor fart. Bare se på alt som 3D printes om dagen, alt fra smådeler til hus. Roboter finner vi i dagligvaren og lager/assembly line. Fremtiden trenger teknikere og ingeniører m.m. Ikke macho menn.. Men all ære for det de har oppnådd i fortiden.

 

 

Du vet ikke engang hvordan du skal bruke en fastnøkkel, så jeg ville ikke latt deg konstruere et dukkehus engang.

 

Jeg tror folk verdsetter at det står "Hand Made" istedenfor tryhard maskinene til selveste kjartan salvesen ovenfor.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du vet ikke engang hvordan du skal bruke en fastnøkkel, så jeg ville ikke latt deg konstruere et dukkehus engang.

 

Jeg tror folk verdsetter at det står "Hand Made" istedenfor tryhard maskinene til selveste kjartan salvesen ovenfor.

 

 

Dette har du på ingen måte grunnlag til å si, men det er forsåvidt en annen sak.

 

Og klart det er mange som verdsetter det, inkludert meg. Elsker feks Omega uret som er tildels håndlaget, men som også har gått igjennom prosesser håndtert av forskjellige roboter og maskiner. Noe som jeg er veldig glad for da prisen presses nedover og jeg kan bruke disse flotte urene kontra de som virkelig er håndlaget over flere år som jeg aldri kommer til å ha råd til. Det samme gjelder for alt annet, en entusiast velger håndverk, resten velger det som er "billigst". Så det kommer alltid til å være noe håndarbeid men det meste faller bort.

 

Forøvrig heter jeg ikke Kjartan..

Lenke til kommentar

Fordi de er "ressurssterke" :)

 

Man definerer hvem som er svak og sterk, og agerer deretter - det vil si kritiserer de predefinerte sterke, og skåner de predefinert svake, "hart arbe'"-gjengen inkludert, da disse har liten/ingen utdanning og går innunder begrepet "ressurssvake".

Må si det virker svært urettferdig å plassere folk i positive og negative grupper bare fordi de har ulike måter å arbeide på.

 

Og definisjon og kravene til det er? Hva er "hart arbe" egentlig? Er det hardt fysisk arbeid eller er det hardt psykisk arbeid. Og hvilken rett har du til å kritisere folk for de yrkesvalgene de gjør. Folk er forskjellige og velger derfor også forskjellig yrker som de liker og passer til dem. Bare fordi noen tjener bedre enn andre gir deg ingen rett til å kritisere de bare fordi du er misunnelig på hva de har arbeidet for.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Du vet ikke engang hvordan du skal bruke en fastnøkkel, så jeg ville ikke latt deg konstruere et dukkehus engang.

 

Jeg tror folk verdsetter at det står "Hand Made" istedenfor tryhard maskinene til selveste kjartan salvesen ovenfor.

 

 

Dette har du på ingen måte grunnlag til å si, men det er forsåvidt en annen sak.

 

Og klart det er mange som verdsetter det, inkludert meg. Elsker feks Omega uret som er tildels håndlaget, men som også har gått igjennom prosesser håndtert av forskjellige roboter og maskiner. Noe som jeg er veldig glad for da prisen presses nedover og jeg kan bruke disse flotte urene kontra de som virkelig er håndlaget over flere år som jeg aldri kommer til å ha råd til. Det samme gjelder for alt annet, en entusiast velger håndverk, resten velger det som er "billigst". Så det kommer alltid til å være noe håndarbeid men det meste faller bort.

 

Forøvrig heter jeg ikke Kjartan..

 

Ok, det er greitt at du ikke heter Kjartan. Og jeg kommer med påstander fordi jeg synes det er alt for seriøst her inne på diskusjon.no...

 

vi trenger å få opp humøret her, og samtidig lære noe.

 

Og det er bra at vi er enige i at Hand Made ofte er bra kvalitet og et godt stykke fysisk arbeid som mange verdsetter.

 

Og jeg ser behovet for å bruke roboter og maskiner for presisjonsoppgaver som skal være på nanomillimeteren riktig.

Lenke til kommentar

I dag er det bare knapper som skal trykkes på, papir som skal flyttes og blåruss som skal spare penger, koste hva det koste vil. Handtverkeren er en utdøende rase. Der er ingen yrkesstolthet igjen, slik det var. Bare se på gamle hus, og utsmykningene der. I dag klarer de knapt å sette sammen et hus som virker... Ære være den som kan å jobbe med hendene, og få til etkvart. Det kommer en dag da knappetrykkerene og papirflytterene vil sulte, og da er det godt å ha et handtverk å kunne lene seg på.

Lenke til kommentar

 

Fordi de er "ressurssterke" :)

 

Man definerer hvem som er svak og sterk, og agerer deretter - det vil si kritiserer de predefinerte sterke, og skåner de predefinert svake, "hart arbe'"-gjengen inkludert, da disse har liten/ingen utdanning og går innunder begrepet "ressurssvake".

Må si det virker svært urettferdig å plassere folk i positive og negative grupper bare fordi de har ulike måter å arbeide på.

 

Og definisjon og kravene til det er? Hva er "hart arbe" egentlig? Er det hardt fysisk arbeid eller er det hardt psykisk arbeid. Og hvilken rett har du til å kritisere folk for de yrkesvalgene de gjør. Folk er forskjellige og velger derfor også forskjellig yrker som de liker og passer til dem. Bare fordi noen tjener bedre enn andre gir deg ingen rett til å kritisere de bare fordi du er misunnelig på hva de har arbeidet for.

 

Kritiserer ingen. Men: hvilken rett har andre til å kritisere f.eks. aksjespekulanter for DERES yrkesvalg? :) Edit: eller, du har jo et par andre her som er nedlatende mot "papirflytterne" her. Er det verre hvis jeg hadde slengt ut et sleivspark mot en fabrikkarbeider eller snekker enn at "blåruss med utdanning" får høre det?

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

I dag er det bare knapper som skal trykkes på, papir som skal flyttes og blåruss som skal spare penger, koste hva det koste vil. Handtverkeren er en utdøende rase. Der er ingen yrkesstolthet igjen, slik det var. Bare se på gamle hus, og utsmykningene der. I dag klarer de knapt å sette sammen et hus som virker... Ære være den som kan å jobbe med hendene, og få til etkvart. Det kommer en dag da knappetrykkerene og papirflytterene vil sulte, og da er det godt å ha et handtverk å kunne lene seg på.

Helt enig. Ære være de som har stolthet for faget.

Lenke til kommentar

 

 

Fordi de er "ressurssterke" :)

 

Man definerer hvem som er svak og sterk, og agerer deretter - det vil si kritiserer de predefinerte sterke, og skåner de predefinert svake, "hart arbe'"-gjengen inkludert, da disse har liten/ingen utdanning og går innunder begrepet "ressurssvake".

Må si det virker svært urettferdig å plassere folk i positive og negative grupper bare fordi de har ulike måter å arbeide på.

 

Og definisjon og kravene til det er? Hva er "hart arbe" egentlig? Er det hardt fysisk arbeid eller er det hardt psykisk arbeid. Og hvilken rett har du til å kritisere folk for de yrkesvalgene de gjør. Folk er forskjellige og velger derfor også forskjellig yrker som de liker og passer til dem. Bare fordi noen tjener bedre enn andre gir deg ingen rett til å kritisere de bare fordi du er misunnelig på hva de har arbeidet for.

 

Kritiserer ingen. Men: hvilken rett har andre til å kritisere f.eks. aksjespekulanter for DERES yrkesvalg? :) Edit: eller, du har jo et par andre her som er nedlatende mot "papirflytterne" her. Er det verre hvis jeg hadde slengt ut et sleivspark mot en fabrikkarbeider eller snekker enn at "blåruss med utdanning" får høre det?

 

Hvordan kan man spekulere i noen ting som helst når man ikke kjenner flisa i veggen eller bolten som holder bilen sammen etc.

 

Hvis man skal spekulere på aksjer, så må man ha kjennskap til selskapet, og hvis selskapet utøver en tjeneste, så må man igjen ha kjennskap til denne tjenesten, og igjen vite om faget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...