norway12 Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 hei:) jeg sliter med denne oppgåva, kan noen gi meg to døme på falsifiserbare påstadene, og tre som ikke er det. håper noen kan hjelpe meg versåsnill, betyr utrolige mye, og tusen takk til deg som gjerne vil hjelpe meg! Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Så, det du egentlig lurer på er hva falsifiserbar betyr ? Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 (endret) En påstand kan falsifiseres dersom det er mulig å vise at den er usann. Påstanden trenger ikke være usann for å kunne være falsifiserbar. 1. Dersom du setter en hund i et badekar, vil badekaret straks endre farge 2. Nordmenn som en gang har stemt Ap, har oftere kreft enn andre. Tingene ovenfor kan en undersøke sannheten av. Den første påstanden kan avgjøres ved å utføre et eksperiment, mens den andre kan falsifiseres ved en spørreundersøkelse. Ikke-falsifiserbar: 1. Gud tenker av og til at han ikke burde skapt løver. 2. Dersom Hitler hadde vunnet 2. verdenskrig, ville Nelson Mandela vært narkoman. 3. Det finnes en nisse på låven som er umulig å oppdage. Endret 19. august 2014 av ærligøs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå